Održavanje automobila: Koji su najčešći problemi s blagim hibridima, hibridima i plug-in hibridima?!

Češće treba kontrolirati i zamijeniti 12V bateriju (akumulator) zbog, nažalost, čestog primjera da se ugrađuju tvornički dijelovi malih dimenzija i malog kapaciteta

O tome što se danas kvari na hibridnim vozilima piše Marin Morava, HAK-ov tehnički savjetnik. Hibridi postaju dostupni kod većine proizvođača te zauzimaju sve veći tržišni udjel u Europi. Radi se o kompleksnijoj tehnologiji koja uključuje motor s unutarnjim izgaranjem te elektromotornom asistencijom ili pogonom. Važna je mogućnost rekuperacije energije kod kočenja ili usporavanja.

Popravci kod hibridnih vozila najčešće se izvode u ovlaštenom servisu ili osposobljenoj radionici za ovaj tip vozila s obzirom na to da ova vozila mogu imati i visokonaponske strujne krugove pa ih baš i ne mogu svi neovisni servisi održavati što može dugoročno povisiti troškove održavanja.

Cijene popravka mogu biti visoke ako se pojavi neispravnost na visokonaponskoj bateriji za pogon vozila. U prednosti će biti modeli kod kojih je moguće otvoriti bateriju i zamijeniti pojedinačni dio u bateriji kako bi se zaobišao skupi popravak zamijene cijele baterije.

Nije uvijek vozilo neispravno jer puno neispravnosti može nastati iz nepoznavanjem funkcionalnosti vozila pa se preporučuje upoznati s vozilom i potrebama preko korisničkih uputa vozila. Jedan od čestih problema kod plug-in hibrida može nastati s kabelom za punjenje pa se preporučuje da nakon korištenja kabela uvijek vratite poklopce na kabel kako nešto ne bi ušlo u utikače i stvorilo problem kod punjenja, pažljivo rukujte s njima i čuvajte kabele za punjenje i pravilno namatajte kabele kako se ne bi oštetili i spremite ih na predviđeno mjesto ili torbu.

U praksi s vremenom se mogu dogoditi određeni problemi s dijelovima na hibridnim vozilima. Primjer je ispravljač ugrađen u vozila za potrebe punjenja visokonaponske baterije i može spriječiti punjenje vozila s vanjskog napajanja.

Nakon punjenja može se dogoditi da se mehanizam za otključavanje kabela zaglavi i ne dozvoli odvajanje kabela od vozila jer ste napeli previše kabel na klin bravice pa ga prvo treba gurnuti dublje nazad u utikač pa ponoviti otključavanje vozila kako bi se klin izvukao iz kabela.

Češće treba kontrolirati i zamijeniti 12V bateriju (akumulator) zbog, nažalost, čestog primjera da se ugrađuju tvornički dijelovi malih dimenzija i malog kapaciteta (akumulatora) u hibridna vozila. Ideja proizvođača je da se tako smanjuje ukupna masa vozila i dobiva na prostoru. Ovoj bateriji često nije zadatak pokretati motor jer koristimo za to drugi veći baterijski paket. No na 12V akumulator je spojeno puno električne i elektroničke opreme vozila i ovaj akumulator zna jako rano zakazati i često napraviti kratki spoj na ćelijama koji može biti štetan za ostalu elektroniku.

Kod većine hibrida, onih koji nemaju standardni 12V alternator, koristi se DC/DC ispravljač za punjenje 12V akumulatora i napajanje mreže i opreme vozila. U pravilu ovaj ispravljač uzima energiju iz velike baterije i napaja 12V bateriju i može otkazati kao i 12V alternator na standardnom vozilu. Popravci i zamjena su u pravilu skuplji od popravka ili zamijene standardnog alternatora.

Blagi hibridi često kao rješenje imaju na motoru vidljiv sustav koji se na prvu čini kao alternator, ali nije riječ o klasičnom 12V alternatoru već generator/starteru a izlazni napon punjenja nije za 12V mrežu vozila već za određeni baterijski paket najčešće 48V. Ovo rješenje, ako dođe do neispravnosti pogonskog remena generatora, neće moći pokrenuti motor jer ova vozila su bez elektropokretača (anlasera) i ovise o ispravnom pogonskom remenu generator/startera. Remen treba na vrijeme zamijeniti.

Kod blagog hibrida se isto koristi prethodno spomenuti ispravljač za 12V mrežu vozila jer nemamo standardni alternator 12V osim kod mikro hibrida kada se cijeli proces odvija na 12V bez dodatne veće baterije i koristi se samo AGM 12V baterija u kombinaciji s kondenzatorom ili sličnim rješenjima s generator/starterom, ali na 12V.

S obzirom na to da imamo različite električne krugove koji, ako rade s velikim strujama (generator, alternator, visoko naponska baterija) mogu imati potrebu za hlađenjem. Hlađenje se odvija zrakom, tekućinom ili rashladnom tvari preko AC sistema – ovisno o modelu vozila. Rashladni sustav vozila može imati više rashladnih krugova što povećava broj ventila, cirkulacijskih pumpi, brtvi, crijeva i hladnjaka, temperaturnih senzora, upravljačkih jedinica. Sve je ovo s ciljem da bi određeni rashladni krugovi raditi na različitim temperaturama što zahtijeva u održavanju više kontrola u više točki kako bi se na vrijeme uočila neispravnosti. Cilj je otkloniti i izbjeći pregrijavanje nekog električnog kruga.

Hibridna vozila dolaze u puno različitih izvedbi i rješenja i ovdje je opisan samo neki manji dio njih s kojima se često susrećemo. Potrebno je voditi brigu o konstanti. Naime, u hibridima se i dalje nalazi motor s unutarnjim izgaranjem koji traži svoje redovito održavanje – filteri, ulje, remeni, svjećice i sve što na određenim kilometrima savjetuje proizvođač.

Ako pratimo razvoj hibridnih vozila sve više se vozimo na baterijski paket, a sve manje koristimo motor s unutarnjim izgaranjem u novijim rješenjima hibrida. Oni su sve efikasniji, pogotovo klasični hibridi kao što su Toyotini, Renaultovi… sustavi. Kod plug-in hibrida u posljednje vrijeme primjećuje se rast dometa na struju (Volkswagenovi sustavi, kineski proizvođači…), zbog većih baterija. Sve su to veliki tehnološki i servisni izazovi.