Kineska konkurencija, slabija prodaja: U Europi je višak tvornica automobila, poznato je koliko ih treba zatvoriti!

Zatvaranje pogona je skupo jer slijede i dugotrajni pregovori s moćnim europskim sindikatima

Slaba potražnja za automobilima i novi konkurenti poput kineskog BYD-a mogli bi prisiliti europske proizvođače automobila da se riješe čak osam tvornica dok industrija prolazi kroz bolno resetiranje, prema konzultantskoj tvrtki AlixPartners. Tvornice automobila u Europi rade u prosjeku s tek 55 posto kapaciteta, a pogoni su popunjeni s manje od tri četvrtine, što iscrpljuje profitabilnost tvrtki, rekli su savjetnici za restrukturiranje. AlixPartners smatra da je Stellantis u najgorem položaju, s europskim operacijama proizvođača automobila koje rade s oko 45 posto kapaciteta.

– Europski proizvođači automobila izgubit će između jednog i dva milijuna vozila u korist kineskih marki u nadolazećim godinama – rekao je Fabian Piontek, generalni direktor AlixPartnersa u Njemačkoj.

– Kineski proizvođači automobila ove će godine dosegnuti tržišni udio od oko 5 posto u Europi.

Studija tvrtke Jefferies predvidjela je da će kineski brendovi vjerojatno činiti do 6 posto europske automobilske proizvodnje do 2028. godine, odnosno oko 860.000 vozila. BYD, koji planira tvornice u Mađarskoj i Turskoj te Chery, koji preuzima bivšu Nissanovu tvornicu u Barceloni, najbrže će povećati svoju proizvodnju, objavio je Jefferies u studiji objavljenoj 5. listopada, piše Bloomberg.

Zatvaranje pogona je skupo jer slijede i dugotrajni pregovori s moćnim europskim sindikatima. AlixPartners procjenjuje da zatvaranje velike tvornice s oko 10.000 radnika pokreće troškove od oko 1,5 milijardi eura, a proces traje jednu do tri godine. Nakon desetljeća rasta, proizvođači automobila ukidaju tisuće radnih mjesta i smanjuju proizvodnju jer se potražnja nije vratila na razine prije pandemije. Volkswagen Group zatvorio je svoj pogon u Zwickauu u Njemačkoj na tjedan dana ovog mjeseca, dok Stellantis privremeno zaustavlja proizvodnju u pogonima koji proizvode modele poput Fiat Pande i Alfa Romeo Tonale. Tvornice automobila su profitabilne kada su osmišljene za proizvodnju najmanje 250.000 vozila godišnje. Ako bi kineski proizvođači automobila prodavali oko 2 milijuna automobila godišnje u Europi do 2030., regija bi imala oko osam tvornica previše, rekli su savjetnici.

Zatvaranje pogona teško je provedivo u većini europskih zemalja. U Njemačkoj, predstavnici radnika koji sjede u nadzornim odborima tvrtki, poput VW Grupe i Mercedes-Benza, mogu blokirati odluke. Čelnicima VW-a prošle su godine trebali mjeseci da postignu dogovor s čelnicima sindikata o smanjenju troškova i na kraju su odustali od planova za prvo zatvaranje VW-ove tvornice u Njemačkoj. Konačni dogovor uključivao je smanjenje kapaciteta i smanjenje broja radnika za 35.000.