Rizična pretjecanja na cesti: Opasna radnja koja može izazvati ozbiljne kazne (i posljedice)!

Neovisno o šarolikosti kazni koje zakon predviđa za nedozvoljeno pretjecanje, uvijek imajte na umu da su prometne nesreće čiji uzrok leži u takvom pretjecanju redovito one s teškim posljedicama

Ako nešto u zakonu jednostavno zvuči to ne znači da se ne radi o krajnje opasnoj radnji u prometu, one zbog koje se život gubi. Opasna radnja! Kažnjava li se sama opasnost, odnosno njezino izazivanje. Pretjecanje! Zakon kaže da je to: „prolaženje vozilom pokraj drugog vozila koje se kreće u istom smjeru“. Savršeno jednostavno, a zapravo potencijalno pogibeljna radnja i za one koji pretječu i za one koje se pretječe ali i za one koji dolaze iz suprotnog smjera. Kolateralnih žrtava uvijek može biti. Što je više igrača u igri, od kojih ni jedan ne može sa sigurnošću znati što će i kada onaj drugi učiniti, izgledi da stvari krenu po zlu rapidno se povećavaju. Kakva strava hvata vozača koji dolazi iz suprotnog smjera, a u susret mu po njegovoj traci stiže vozilo u pretjecanju pri čemu on ponekad zaista nema kuda osim u pogibelj, nije teško zamisliti.

Negdje je pretjecanje dozvoljeno, negdje nije! Prvo ljudima na um padne puna linija! Čak i tamo gdje pretjecanje dozvoljeno sve vrvi mogućim lošim ishodom. Pretjecanje ide uz riječ brzina, a posljedice brzine su vam poznate. Škare, slijetanja, frontalni sudari, bočni udari nema kakvog mogućeg scenarija nema kad je pretjecanje u pitanju. A što je motiv? Doći koju minutu ranije ili možda čak deset na svoje odredište, maknuti se od vozila koje gmiže cestom…

Što je s kaznama? Mnogi se javljaju s upitom u smislu kako tu vlada opći kaos, uvijek je pretjecanje u pitanju ali za neka je kazna svega 30, a za druga 390 eura. Više od deset puta skuplje? O čemu to ovisi i ima li prostora za traženja blaže kazne. Uostalom, što ako sve prođe bez posljedica? Pretjecalo se nepropisno doduše, drugi vozači, oni koje se pretjecalo kroz iglene uši, onako za dlaku, zaledili su se, ostali bez daha, ali u konačnici sve je dobro završilo, nema prometne nesreće. Je li to kažnjivo?  Da! 130 eura! Vozač koji  namjerava na cesti ili drugoj prometnoj površini obaviti neku radnju vozilom, između ostalog i radnju pretjecanja ne smije početi takvu radnju ako time dovodi u opasnost druge sudionike u prometu ili imovinu. Prije započinjanja te radnje, vozač je dužan uvjeriti se da to može učiniti bez opasnosti za druge sudionike u prometu ili imovinu, vodeći pritom računa o položaju vozila te o smjeru i brzini kretanja. Za one koji imaju ideju da postupe suprotno 130 eura kazne.

Prometna situacija se izmjeni u stotinki sekunde, prije započinjanja te radnje kad ste donosili odluku da se krene sve je bilo savršeno, a onda u samom pretjecanju stvari se izmjene i što ćemo? Ponovno 130 eura kazne! Pretjecati i obilaziti vozač smije samo ako time ne ometa normalno kretanje vozila koja dolaze iz suprotnog smjera i ako na cesti ima dovoljno prostora za sigurno izvođenje tih radnji. Vozač ne smije pretjecati i obilaziti kad time, s obzirom na karakteristike ceste i postojeće okolnosti na cesti i u prometu ili s obzirom na tehnička svojstva vozila kojim upravlja, ugrožava druge sudionike u prometu. Kazna za kršenje te zabrane ponovno 130 eura.

Zakon u pojedinim slučajevima taksativno doslovno navodi gdje se ne smije pretjecati. Vozač ne smije pretjecati drugo vozilo, osim bicikla, mopeda i motocikla bez bočne prikolice, neposredno ispred raskrižja ili na raskrižju koje nije s kružnim tokom prometa, ili neposredno ispred prijelaza ceste preko željezničke ili tramvajske pruge u istoj razini bez branika ili polubranika i na tom prijelazu. Kazna za ignoriranje te zabrane – 30,00 eura.

Međutim, ima lokacija na kojima postoji zabrana sa skupljom kaznom 390 eura i dva negativna prekršajna boda. Konkretno, na kolniku na kojem se promet odvija u dva smjera, a koji ima po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru,  vozač ne smije vozilom pretjecati drugo vozilo u tunelu, na mostu, ispred vrha prijevoja ceste ili u zavoju kad je preglednost ceste nedovoljna.

I sad pitanje, tko to vidi, tko vidi i sankcionira te situacije, tko to procjenjuje je li preglednost dovoljna ili ne?! Upravo takav slučaj opisan je u predmetu Pp-987/2023-29 Općinskog suda u Crikvenici Stalna Služba u Rabu (Presuda od 27. 3. 2025). Vozač je proglašen krivim zbog pretjecanja drugog vozila neposredno ispred raskrižja. Zatim i zbog utvrđenja da se kretao trakom namijenjenom za kretanje vozila iz suprotnog smjera pokušavajući preteći vozilo koje se kretalo ispred njega, a od čega je odustao zbog nailaska vozila iz suprotnog smjera. U konačnici  teretilo ga se i osudilo zbog pretjecanja drugog vozila u zavoju gdje je preglednost ceste nedovoljna. Sve to u jednoj vožnji! Samo se naslagalo! Kako su utvrđena prekršajna djela? Pa policijski službenici nalazili su se u neoznačenom vozilu koje je navedeni vozač pretekao i to vozilom s  pamtljivom registarskom oznakom. Upravo zato su i obratili pažnju na to vozilo, kretalo se brzo i opasno po vrlo nepreglednoj i zavojitoj cesti  uz pretjecanje preko pune linije, a uz sve to i zgodna registracija.

Okrivljenik je poricao prekršaje koji mu se stavljaju na teret, no stvarno stanje stvari pa i prometnice nije išlo u prilog njegovoj obrani. Imajte to na umu uvijek kada kanite osporavati ono za što vas se tereti. Okrivljenik je naime tvrdio da je na dijelu ceste na kojem je vršio pretjecanje preglednost ceste sasvim dovoljna, budući se cesta na tom dijelu tek „blago zavija“. Što se tiče pretjecanja vozila neposredno ispred raskrižja, okrivljenik je ustvrdio da se ne radi o klasičnom raskrižju. U pogledu kretanja sredinom obilježene prometne trake zbog pokušaja pretjecanja vozila ispred sebe, osporavao je taj prekršaj navodom da je to posljedica njegove namjere da pretekne vozilo preko isprekidane linije i naknade procjene  da to neće stići učiniti, pa je odustao od namjere. Klasično izbacivanje na lijevu stranu, dolaska do usporedne pozicije s vozilom koje se pretječe i povrat u svoju traku zbog nailaska drugog vozila. No od dokaza ništa mu nije išlo u prilog. Osobito ne činjenica da je uz kolnik postavljen znak dvostruki zavoj ili više uzastopnih zavoja od kojih je prvi ulijevo, a ispod toga znak ograničenja brzine 30 km/h. Fotografija ulice svjedočila je o tome da je mjesto počinjenja prekršaja zaista raskrižje pa nije prihvaćena obrana okrivljenika da to i “nije neko raskrižje”. Upravo iz fotografija priloženih po samom okrivljeniku proizašlo je da je pretjecanje obavio u nepreglednim zavojima i raskrižju dviju cesta. Srećom sve je završilo bez prometne nesreće.

No nije to sve. Zapravo, zakon nabraja čitav niz i daljnjih konkretnih situacija gdje je zabranjeno pretjecati. Na prvi pogled više je situacija u kojima nije dozvoljeno pretjecanje u odnosu na broj onih gdje je to moguće izvesti u skladu s propisima.

Za kršenje niza zabrana vezanih uz pretjecanje  390 eura kazne i dva negativna prekršajna boda! Popis je dugačak! Vozač ne smije vozilom početi pretjecati ili obilaziti: kolonu vozila, ako je vozač koji se kreće iza njega počeo pretjecati, ako je vozač koji je ispred njega na istoj prometnoj traci dao znak da namjerava preteći ili obići vozilo koje je ispred njegova vozila, ili obići drugu zapreku na cesti, ako prometna traka kojom namjerava pretjecati nije slobodna na dovoljnoj udaljenosti tako da bi, vodeći računa o razlici između brzine kretanja svojeg vozila za vrijeme pretjecanja i brzine kretanja vozila drugih sudionika u prometu koje namjerava preteći

Ne smije pretjecati ni ako bi pretjecanjem ugrozio sigurnost prometa ili omeo promet iz suprotnog smjera, ako nakon pretjecanja ili obilaženja ne bi ponovno mogao zauzeti položaj na prometnoj traci kojom se kretao prije pretjecanja ili obilaženja i to bez ometanja ili ugrožavanja ostalih sudionika u prometu, osim kad se za pretjecanje ili obilaženje koristi prometnom trakom koja je zabranjena za promet vozila iz suprotnog smjera, prometnom trakom koja je namijenjena zaustavljanju vozila u nuždi. Vozač koji pretječe ili obilazi dužan je svoje vozilo držati na potrebnoj udaljenosti od vozila koje pretječe ili obilazi, tako da ga ne ometa niti ugrožava u prometu i za takvo pretjecanje predviđena je navedena kazna.

Neovisno o šarolikosti kazni koje zakon predviđa za nedozvoljeno pretjecanje, uvijek imajte na umu da su prometne nesreće čiji uzrok leži u takvom pretjecanju redovito one s teškim posljedicama. Ne zaboravite uz pretjecanje uvijek se u istoj rečenici spominje i brzina. Kada se tako nešto dogodi spoznaja o iznosu potencijalne novčane kazne redovito pada u drugi plan.