Plug-in hibridi (PHEV) nude mogućnost vožnje na struju u gradu, na primjer, a istovremeno i sigurnost za vozače korištenjem motora s unutarnjim izgaranjem. Pogonske baterije plug-in hibrida su relativno male u usporedbi s električnim automobilima i češće se pune. Stare li brže zbog toga, posebno s većom kilometražom? Sveobuhvatna analiza u Njemačkog autokluba (ADAC) u suradnji s Avilooom, tvrtkom specijaliziranom za dijagnostiku baterija, daje odgovore. Analiza se temelji na više od 28.500 testova baterija PHEV-a.
Pogotovo kada se plug-in hibridi intenzivno koriste električno, baterije brzo prolaze veliki broj ciklusa punjenja – moguće s neugodnim posljedicama: čim istekne jamstvo proizvođača za bateriju, popravak bi bio na trošak vlasnika vozila. Ovisno o modelu vozila, troškovi za to mogu biti u gornjem rasponu od četiri do pet znamenki, u eurima naravno.
Treba li se kloniti plug-in hibrida u starosti? Veliko istraživanje otkriva da straha ne bi trebalo biti. Degradacija baterije je na razini očekivanog. Ipak, razlike između modela različitih proizvođača i s različitim profilima korištenja ponekad su znatne. Osim toga, uvijek postoje odstupanja, kao što pokazuje analiza podataka BMW-a, Forda, Mercedesa, Mitsubishija, Volkswagen grupe i Volva. Pogonska baterija traje u prosjeku koliko i vijek trajanja automobila. Analizirani podaci u osnovi pokazuju da je proces degradacije pogonskih baterija u PHEV vozilima unutar očekivanog okvira. Za veliki dio procijenjenih vozila može se pretpostaviti da će pogonska baterija trajati prosječan vijek trajanja vozila.
Međutim, također je upečatljivo da se vozila znatno razlikuju u pogledu degradacije baterije pri istoj kilometraži. Osim kilometraže i udjela električne upotrebe, drugi uzroci raspršenosti bodova mogu biti faktori poput strategije rada, vrste baterije, temperature i nedostataka ćelija.
Mercedes-Benzovi modeli pokazuju vrlo stabilne performanse baterije do 200.000 kilometara. To se razlikuje od Mitsubishija, čija PHEV vozila već pokazuju značajnu degradaciju pri maloj kilometraži, što se donekle stabilizira u daljnjem tijeku životnog vijeka. Degradacija vozila Volkswagen grupe i Volva ostaje u skromna čak i s većim udjelom električne vožnje. BMW modeli imaju vidljivu disperziju u cijelom polju ovisno o električnoj upotrebi. Kod Fordovih modela, kapacitet baterije znatno se smanjuje rano, bez obzira na odgovarajuću skupinu korisnika. Međutim, predviđanja stanja pri većoj kilometraži nisu moguća zbog broja testova.
Jamstva za PHEV baterije obično su između 100.000 i 160.000 kilometara i između 6 i 8 godina. Međutim, specifična minimalna vrijednost SoH za jamstveni slučaj često nije navedena za PHEV bateriju ili je SoH (stanje baterije u %) postavljen posebno nisko za jamstveni slučaj. Stoga kupac teško može ostvariti reklamacije u vezi sa zdravljem baterije.
Na što bi kupci rabljenih automobila trebali obratiti pozornost? Na temelju procjena i empirijskih vrijednosti, SoH (stanje baterije u %) bi trebao imati sljedeće prosječne vrijednosti:
– na 50.000 km: najmanje 92%
– na 100.000 km: najmanje 88%
– na 150.000 km: najmanje 84%
– na 200.000 km: najmanje 80%
Ako je vrijednost kapaciteta baterije znatno niža, to bi mogao biti pokazatelj prebrzog starenja baterije ili pojedinačnih slabljenja ćelija baterije. Provjera baterije radi utvrđivanja trenutačne SoH vrijednosti pruža transparentnost i sigurnost te je preporuka za potencijalne kupce koji imaju na umu rabljeni plug-in hibrid.
Stanje baterije vozila iste starosti može se uvelike razlikovati. Ako želite igrati na sigurno, trebali biste provjeriti bateriju prije kupnje kako biste utvrdili trenutačnu vrijednost SoH-a. Prilikom kupnje rabljenog automobila, kao i uvijek, trebali biste obratiti pozornost na knjižicu održavanja i pravovremeno održavanje, kako bi jamstvo i dalje vrijedilo u slučaju nužde. Ako ste zainteresirani za rabljeni plug-in hibrid i planirate ga koristiti uglavnom električno, trebali biste razmisliti ima li više smisla kupnja električnog automobila (BEV).
Savjeti za vozače PHEV-a
– izbjegavajte stalno punjenje baterije do 100% ili njezino potpuno pražnjenje
– raspon punjenja između 20% i 80% smatra se posebno štedljivim za bateriju, gornja granica punjenja također se može postaviti za neke plug-in hibride
– defenzivna vožnja povećava električni domet i štiti bateriju
– često snažno ubrzanje ili kočenje opterećuje bateriju i povećava potrošnju
