Elektrosmog: Postoji li u električnim automobilima opasnost od opasnih zračenja?!

Opsežna studija s više od 975.000 pojedinačnih mjerenja pokazala je da ne postoji zdravstveni rizik povezan s električnim automobilima ili električnim motociklima

Električna i magnetska polja, kolokvijalno poznata kao elektrosmog ili e-smog, prisutna su svugdje gdje teče električna struja. To je slučaj s konvencionalnim vozilima s motorima s unutarnjim izgaranjem, ali i, naravno, pri vožnji električnog automobila. Predstavlja li e-smog iz električnih automobila zdravstveni rizik? Zabrinute su i osobe s medicinskim implantatima.

Njemački autoklub (ADAC) je, zajedno s Istraživačkim centrom za elektromagnetsku kompatibilnost s okolišem (Femu), Sveučilišnom bolnicom RWTH Aachen i tvrtkom Seibersdorf Labor GmbH, istražio ova pitanja u ime Saveznog ureda za zaštitu od zračenja i Saveznog ministarstva za okoliš (BMUKN) te odredio električna i magnetska polja pri vožnji električnih automobila i električnih motocikala.

Opsežna studija s više od 975.000 pojedinačnih mjerenja pokazala je da ne postoji zdravstveni rizik povezan s električnim automobilima ili električnim motociklima.

Sva vozila emitiraju elektromagnetska polja. Dok se električni automobili i vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem gotovo ne razlikuju u pogledu visokofrekventnih polja, razlike se pojavljuju u pogledu statičkih i niskofrekventnih magnetskih polja – uzrokovanih elektromotorima, energetskom elektronikom, procesima punjenja i električnim sustavom vozila.

Visokofrekventna polja, s druge strane, nemaju nikakve veze s pogonskim sustavom, već potječu iz radio tehnologije u automobilu: Bluetooth, WLAN, otključavanje bez ključa, nadzor tlaka u gumama ili radar.

Studija velikih razmjera pokazuje da ne postoji zdravstveni rizik od elektromagnetskog zračenja u testiranim električnim vozilima. Utvrđene osnovne granice nisu prekoračene. Zaštita ljudi od elektromagnetskih polja temelji se na graničnim i referentnim vrijednostima. Znanstveni projekt istraživao je jačinu magnetskih polja koja se stvaraju tijekom vožnje električnih automobila, drugim riječima, proizvodi li se elektrosmog. Ispitano je jedanaest električnih automobila, dva plug-in hibrida i jedno vozilo s motorom s unutarnjim izgaranjem, zajedno s četiri električna motocikla. Mjerenja su provedena na ADAC-ovoj ispitnoj klupi, na ADAC-ovoj ispitnoj stazi u Penzingu i tijekom stvarnih vozačkih testova. Ova mjerenja su dopunjena numeričkim izračunima korištenjem modela tijela kako bi se bolje procijenili učinci na ljudsko tijelo, posebno u slučajevima neuobičajeno visokih referentnih vrijednosti.

Za mjerenja je deset sondi raspoređeno po lutki sjedala, od visine stopala do glave. Lutka je postavljena na dva različita sjedala u svakom automobilu, jednu za drugom, kako bi se ispitali uvjeti na svakom položaju. Opel Corsa bila je jedino vozilo s motorom s unutarnjim izgaranjem u ovoj studiji i poslužila je kao usporedba s električno pogonjenom Opel Corsom-E. Mjerenja su pokazala da, premda se lokalne i kratkotrajne jakosti magnetskog polja koje prelaze referentne vrijednosti ICNIRP-a mogu povremeno pojaviti tijekom vožnje, to se prvenstveno događa tijekom pokretanja, kočenja, ubrzavanja ili kada su uključene električne komponente. Važno je da su izračuni korištenjem anatomskih modela tijela pokazali da čak ni u takvim slučajevima granice opasnosti nisu prekoračene, te stoga nema dokaza o zdravstvenom riziku – čak ni za osobe s implantatima ili trudnice.

Više vrijednosti uglavnom su izmjerene u području stopala vozača i suvozača, dok su područje glave i trupa pokazivali znatno niže razine. Razlog tome je blizina stopala električnim komponentama koje generiraju elektromagnetska polja.

Nije samo elektromotor taj koji generira magnetska polja. Druge električne komponente – na primjer, kada je vozilo uključeno ili kada je uključeno  grijanja sjedala – također mogu uzrokovati visoke vrijednosti u kratkim razdobljima. Sustavi grijanja sjedala s određenim prekidačima mogu trajno generirati povišene razine topline u leđima i donjem dijelu trbuha. Ponovno, izloženost ostaje ispod zakonskih granica, ali je mjerljiva. To se odnosi i na automobile s motorima s unutarnjim izgaranjem.

Izloženost magnetskim poljima nije ista za sve električne automobile, već znatno varira ovisno o vozilu. U konačnici, uvelike ovisi o tome kako je automobil konstruiran i gdje se nalaze električne komponente. Sama snaga motora nije pouzdan pokazatelj jačine polja, ali stil vožnje ima jasan utjecaj. Snažno ubrzanje i kočenje rezultiraju višim vrijednostima nego vožnja konstantnom brzinom. Stoga, stupanj u kojem su ljudi izloženi magnetskim poljima u električnim vozilima manje ovisi o snazi ​​elektromotora, a više o stilu vožnje.

Elektromagnetski smog otkriven je u automobilima s motorima s unutarnjim izgaranjem, vlakovima na duge relacije, tramvajima, podzemnim željeznicama i električnim motociklima, ali nema opasnosti po zdravlje. Usporedna mjerenja pokazala su da je prosječna izloženost magnetskim poljima u električnim automobilima sličnog reda veličine kao i u drugim električnim vozilima.