Prema jednoj belgijskoj studiji veliki SUV-ovi i pick-upovi povećavaju rizik od smrti pješaka za 44% u usporedbi s konvencionalnim automobilima dok se za malu djecu ta brojka penje na 130%. Razlog tome je vjerojatno u činjenici koju je otkrila i istraga NBC Newsa u kojoj se otkriva da vozač pick-upa u nekim situacijama neće vidjeti do devetero djece u prednjem mrtvom kutu vozila. Od 2010. godine Europska unija smanjila je broj smrtnih slučajeva na svojim cestama za 36%, što pokazuje učinkovitost njezinih politika sigurnosti u prometu. U istom razdoblju, Sjedinjene Države zabilježile su porast ukupne smrtnosti na cestama od 30%. Još alarmantnije, broj smrtnih slučajeva pješaka eksplodirao je za 80% preko Atlantika, što je u izravnoj korelaciji s rastućom popularnošću prevelikih SUV-ova i pick-upova.
Razlika leži u filozofiji testiranja sigurnosti. Europski Euro NCAP testovi procjenjuju ne samo zaštitu putnika u vozilu, već i zaštitu pješaka, biciklista i drugih ranjivih korisnika putem kriterija pasivne sigurnosti. Američki testovi, s druge strane, usredotočuju se gotovo isključivo na sigurnost putnika unutar vozila. Ovaj pristup objašnjava zašto su američka vozila tvrđave za vozače, ali i opasna za sve ostale.
Predloženi trgovinski sporazum između EU i Sjedinjenih Država sadrži opasnu klauzulu o “uzajamnom priznavanju” standarda. Konkretno, to bi omogućilo američkim vozilima da se kreću europskim cestama bez ispunjavanja sigurnosnih zahtjeva EU. Ovo komercijalno odstupanje pretvorilo bi europske ulice u poligone za vozila koja nikada nisu bila dizajnirana za zaštitu pješaka i biciklista. Američka automobilska industrija tako bi mogla zaobići desetljeća napretka u europskoj sigurnosti na cestama.
Sada mobilizacija protiv ove prijetnje dobiva na zamahu diljem kontinenta. Čak 75 europskih organizacija, uključujući grad Amsterdam, potpisalo je zajedničko pismo u kojem se snažno protivesporazumu. Ovi dionici u području sigurnosti na cestama, javnog zdravstva i održivog urbanog planiranja razumiju da popuštanje sigurnosnih standarda nije prihvatljiv kompromis. Njihova poruka je jasna: životi europskih građana ne smiju služiti kao aduti u komercijalnim pregovorima. Prihvaćanje američkih vozila bez prilagodbe europskim standardima izazvalo bi opasnu eskalaciju. Europski proizvođači mogli bi biti u iskušenju da odustanu od svojih sigurnosnih standarda kako bi ostali konkurentni američkom uvozu. Ova utrka prema dnu pretvorila bi europske ceste u ratne zone, gdje bi bili zaštićeni samo putnici u najvećim vozilima. Milijuni pješaka, biciklista i djece postali bi kolateralne žrtve komercijalne liberalizacije koja daje prednost kratkoročnoj dobiti nad ljudskim životima, piše MSN.com.
