Proizvođač elektromotora YASA sa sjedištem u Oxfordshireu predstavio je prototip pogonskog sklopa u kotačima koji bi mogao redefinirati električna vozila. Tvrtka je 3. prosinca otkrila da je kompaktni motor postigao neslužbeni svjetski rekord u gustoći snage, isporučujući više od 1000 konjskih snaga (KS) po kotaču. Ovaj proboj mogao bi preoblikovati dizajn, performanse i učinkovitost električnih vozila. U srcu sustava je elektromotor od 12,7 kilograma koji proizvodi 1005 KS vršne snage. S gustoćom snage od 59 kilovata po kilogramu, daleko premašuje trenutačne industrijske standarde. Kontinuirana izlazna snaga kreće se od 350 do 400 kilovata (469 do 536 KS), što ga čini prikladnim i za dugotrajnu vožnju.
– Motori u kotačima glavni su izazov i prilika za električna vozila, ali do sada je tehnologija bila preteška, ograničenog okretnog momenta i nedovoljno snažna – rekao je Tim Woolmer, osnivač i glavni tehnološki direktor tvrtke. Motor je dovoljno lagan da stane unutar kotača, a istovremeno ostaje neutralan u pogledu mase, što znači da ne dodaje neto težinu vozilu. Motor je uparen s dvostrukim inverterom od 15 kilograma, sposobnim za 100 kilovata po kilogramu, što nadmašuje standardnu elektroniku koja isporučuje 50 do 70 kilovata po kilogramu. Zajedno tvore potpuno integrirani pogonski sklop u kotačima s mogućnostima koje prije nisu bile dostižne u ovoj konfiguraciji.
Sustav također ima napredno regenerativno kočenje. Hvatanjem i ponovnom upotrebom većeg dijela energije kočenja, mogao bi smanjiti ili eliminirati potrebu za stražnjim disk kočnicama i pogonskim vratilima. Tvrtka procjenjuje da bi vozila dizajnirana od temelja oko ovog sustava mogla izgubiti do 500 kilograma. Smanjenje težine ne samo da poboljšava performanse već i povećava domet vozila. Rekuperirana energija kočenja smanjuje gubitak energije, a kompaktni dizajn oslobađa unutarnji prostor, dajući proizvođačima automobila veću fleksibilnost u pakiranju i aerodinamici.
Za usporedbu, Koenigseggov motor Dark Matter teži 39 kilograma i proizvodi 789 KS. Sustav je skalabilan i mogao bi se prilagoditi nizu vozila, od hiperautomobila do visokoučinkovitih električnih automobila. Tvrtka je od 2021. godine u vlasništvu Mercedes-Benza, ali također isporučuje motore Ferrariju za SF90 i Lamborghiniju za hibride V12 Revuelto i V8 Temerario.
