Mjenjač bye, bye
I.M.: Vozim automobil star godinu dana. Tijekom vožnje mi je otkazao mijenjač, ostao mi je potpuno labav u ruci bez mogućnosti prebacivanja u bilo koju brzinu, kao da sam u leru. Nalaz servisera ja zapanjujuć i prema dosadašnjim razgovorima nitko se nije susreo s nečim sličnim - oštećenje kućišta akumulatora koje je uzrokovalo kapanje kiseline i koja je progrizla sajlu. Mene zanima, ako netko nije imao do sada iskustva sa nečim takvim, kao što kažu u servisu, u kolikoj je mjeri kompetentan procijeniti učinak ovakvog kvara na ostale dijelove automobila, tj. ako nešto do sada nije progrizlo, kako se može znati je li nešto eventualno načeto. Generalno je pitanje, kako do takvog oštećenja uopće može doći?
HAK (Marin Morava, stručno-tehnički savjetnik): Vaš kvar na vozilu definitivno je među vrlo rijetkim kvarovima, a prema simptomima koje ste opisali to se dogodi ako se prekine poluga mehanizma sa sajlom između ručice birača brzina i mjenjača, nakon čega je ručica mjenjača potpuno labava kao u vašem slučaju. Uzroci oštećenja akumulatora mogu biti razni i teško je procijeniti o čemu se radi, a da se ne locira mjesto na akumulatoru gdje se oštećenje dogodilo. Iz iskustva vam mogu reći moguće uzročnike koji dovode do ovakvih kvarova:
- Djelovanje nekakve vanjske sile na kućište akumulatora koje bi izvana oštetila kućište i uzrokovala istjecanje kiseline. To može biti uzrokovano nepravilnom montažom akumulatora, neispravnim nalijeganjem u njegov prostor, prejakim zatezanjem spojnih priključaka akumulatora što može oštetiti kućište. Uzrok može biti i preslabo zatezanje, grijanje priključaka i rastapanje kućišta ili nedavna prometna nezgoda u kojoj nije vidjelo da je oštećeno kućište akumulatora.
- Do zamrzavanja akumulatora može doći ako se vozilo tokom zime nije palilo duže vrijeme ili se koristi za kratke relacije pa je došlo do stratifikacije kiseline (slojevito razdvajanje kiseline i vode), nakon čega se voda u akumulatoru zaledi i širenjem leda uzrokuje pucanje kućišta akumulatora, no to se rijetko događa.
- Kvar na sustavu punjenja akumulatora, kod previsokog napona punjenja može izazvati iskuhavanje akumulatora koje može napuhati kućište i oštetiti akumulator te uzrokovati puštanje kiseline. Moguće su greške loši spojevi vodiča od akumulatora do alternatora zbog čega se akumulator počinje prečesto puniti, a što znatno skraćuje vijek trajanja akumulatora.
- Previsoka potrošnja struje akumulatora u trenutku mirovanja kad je vozilo van pogona i zatvoreno, a struja pražnjena dovoljno velika da uvijek podprazni akumulator zbog nekog potrošača u vozilu koje se nije isključilo i tako akumulator ima povećan ciklus pražnjenja i punjenja, a punjenja su popraćena povišenim naponom i strujom.
- Propust od strane proizvođača akumulatora prilikom izrade kućišta. Moguća je greška na odljevu koja nije uočena i takav je akumulator dospio do krajnjeg korisnika.
- Transport i skladištenje akumulatora također ima točno određena pravila. Kod njihovog nepoštivanja može doći do kvara ispravnog akumulatora. Primjerice, akumulatori se ne smiju slagati jedan na drugi zbog tlačnog opterećenja na akumulator. Također važna je i temperatura skladištenja i sl.
Kvar vašeg akumulatora može biti uzrokovan velikim brojem problema. Ovisno dijelovima preko kojih je kiselina istjecala. Ukoliko je riječ samo o mjenjaču, trebalo bi se kontrolirati propušta li mjenjač ulje jer je moguće da je došlo do nagrizanja brtvi mjenjača. Važno je kontrolirati cijelu instalaciju i sve do čega je kiselina mogla doći zbog moguće kontaminacije kiselinom.
Sve dijelove na koje je došla kiselina valja temeljito isprati vodom, a površine koje su bile zaštićene bojom, a kiselina ih je oštetila, treba ponovno obojiti i osigurati adekvatnu zaštitu tih površina.
Ležište akumulatora je gotovo uvijek smješteno u kadici koja ima svoj odvod i osigurava upravo od ovakve situacije, odnosno kad dođe do istjecanja akumulatorske kiseline. Ona odvodi kiselinu tako da ne može doći do oštećenja vozila. Očito je da proizvođač vašeg vozila nije dobro procijenio mogućnost neotpornosti mehanizma birača brzina na djelovanje akumulatorske kiseline. Nadam se da nećete imati više problema zbog nastalog kvara.