Sve veći broj proizvođača automobila u posljednjih je nekoliko godina počeo svojim kupcima nuditi mogućnost doplate za posebne audio sustave u svojim modelima. Takve su opcije uglavnom, barem u početku, bile rezervirane za top-end proizvođače te njihove najvažnije i najskuplje modele, no s vremenom su oni, u ovakvom ili onakvom obliku, postajali dostupni i u automobilima srednjih i kompaktnih klasa, a na kraju i sasvim malih gradskih automobila. Lijepo, zar ne? Ljubitelji dobrog zvuka širom svijeta s pravom su se poveselili da ih autoindustrija nije zaboravila. No, je li sve tu baš tako blistavo kako se čini ovako na prvi pogled?
Volkswagen Up! Beats, Nissan Micra Bose, Hyundai Kona s Krell audio sustavom… Zvuči sjajno, no teško je ne postaviti pitanje koliki dio priče ovdje ima marketing, a koliki stvarno kvalitetan zvuk? Krell pojačala, primjerice, znaju stajati po 50 tisuća eura, a ovdje govorimo o klasi u kojoj cijeli auto stoji dva, tri ili četiri puta manje. Je li dobar zvuk koji treba dobro i platiti doista dobra investicija u ovakvim slučajevima?
Davor Devčić, na pitanje može li zvuk u autu uopće biti jednako kvalitetan kao i u odgovarajućoj, dobro izoliranoj prostoriji, vrlo je jasan.
− Ne može, nikad. Razloga je više, a najvažnija dva su položaj zvučnika i materijali u kabini, naročito bočna stakla. Položaj zvučnika zbog arhitekture kabine nije gotovo nikad na visini ušiju, a upravo tamo gdje su u profesionalnim tonskim studijima i Hi-Fi slušaonicama apsorpcijski materijali, tu je upravo refleksni materijal – staklo – upozorava.
Tijekom godina bavljenja glazbom i automobilima imao je prilike čuti razne brendirane audio sustave u raznim modelima, od Bosea i B&O do Mark Levinsona i Beckera, i za njih kaže:
Zvučnici u vozilima često znaju biti loši, kartonski
Davor Devčić
– Navedeni proizvođači na sceni su već desetljećima i garantiraju dobar zvuk, no velika je zasluga i u izvrsnoj izolaciji visokih klasa – od njemačkog premium trolista A6/serija 5/E klasa, naviše. Ako jedan premium proizvođač počne surađivati s nekim premium audio proizvođačem, njegov će konkurent odmah potpisati ugovor s konkurentskim audio proizvođačem. Marketinška je to igra igra bez kraja, no tako je i s gumama, uljima..
Ulagati u dobar zvuk i u konfekcijskim automobilima, smatra, treba kad je tvornički zvuk loš, a to još nije rijedak slučaj, pri čemu proizvođači najviše štede na ‘neelektronici’, konkretno zvučnicima.
– Danas se može vrlo jeftino proizvesti elektronika bilo koje vrste (infotainment, navigacija, DAB…), ali zvučnici znaju biti loši, kartonski, kao iz 1985. K tome, CD izumire, to dobro znamo, a konzumacija glazbe u najvećem postotku se događa u MP3 formatu. Malo je njih koji će se potruditi i nabaviti snimke u FLAC formatu za koji se smatra da ne ‘ubija’ kvalitetu, pa bih preporučio čitateljima da prebacuju audio zapise s CD-a u najvišoj MP3 kvaliteti, a to je 320 KBPS. To je, recimo, standard na digitalnim prodajnim glazbenim servisima (iTunes), ali i komercijalnim radio stanicama.
Na pitanje smatra li da je bolje kupovati komponente i slaganje zvuka prepustiti stručnjacima ili se pouzdati u tvornički audio sustav s potpisom kaže:
– Ne isplati se mijenjati glavnu pamet. Ako želite ulagati u bolji zvuk, ulažite u zvučnike, jedino na njih možete djelotvorno utjecati. Akustiku same kabine ne možete promijeniti, uvijek ćete imati stakla i zvučnike kraj koljena, i tako dalje. S dodatnim, novim pojačalom već ulazite u nova ožičenja i raskopavanje pola automobila.
– Želite li to doista? Umjesto odgovora, odmah nudi i zaključak:
– Ako niste zadovoljni, provjerite kakav vam je izvor zvuka – MP3 u YouTube rezoluciji od 128 KBPS ni u kom slučaju nema dovoljno informacija u sebi, pa makar ga svirali kroz audio sustav od 10.000 eura. Zatim provjerite rade li za vaš tip auta poznati proizvođači kvalitetnije zvučnike. I na kraju – to je najjeftinije – pronađite equalizer među funkcijama infotainmenta i poigrajte se malo. Što više bandova (frekvencijskih mjesta), to je veća mogućnost da ćete pronaći zlatnu kombinaciju dubokih, srednjih i visokih frekvencija koja će vaš auto učiniti ugodnim za slušanje glazbe.