Poluautonomna vozila ne omogućuju vam da se odmorite

Mnogo je zabluda na današnjem tržištu automobila, a potrošači, odnosno vozači, skloni su im povjerovati. Kaže to i EuroNCAP-ovo istraživanje

Dvije organizacije koje se bave sigurnošću prometa, Thatcham i EuroNCAP, provele su istraživanje o sustavima koji pomažu vozačima u vožnji. Ono što je ispitivače ponukalo na akciju su sve agresivnije kampanje proizvođača automobila koje svoje modele nazivaju poluautonomnima ili samovozećima. Cilj je, naravno, svoj artikal prodati kao najmoderniji i najbolji, a pritom se ne biraju sredstva. U ispitivanju u koje je bilo uključeno više od 1500 građana najviše uznemiruju ključni rezultati. Čak 71 posto vozača misli da već danas mogu kupiti samovozeći automobil (a ne mogu), a jedan od deset vozača misli da su automobili toliko napredni bi mogao zaspati za upravljačem u vožnji. Doista? Svega 51 posto misli da bi oni bili odgovorni u slučaju da takav automobil izazove nesreću (u stvarnosti odgovornost je uvijek na vozaču, nema dijeljenja krivnje).

Adaptivni tempomat i sustav za zadržavanje vozila u voznom traku unijeli su najveću razinu zabune u glavama sirotih potrošača koje svakodnevno bombardiraju dvosmislenim porukama: u nekim situacijama upravljanje je poluautonomno, zbog našeg sustava možete voziti poluautonomno… Istina je, naravno, potpuno drugačija, pa su svi ti sustavi asistenti u vožnji i nipošto vam ne omogućuju da raspustite moždane vijuge i zaspite dok vozite ili krenete čitati novine ili poruke na mobitelu. EuroNCAP je, primjerice, testirao adaptivne tempomate (održava razmak u odnosu na vozilo ispred) u kritičnim prometnim situacijama. Iznimno su loše i spore reakcije sustava na situaciju kada se vozilo ispred brzo makne kako bi izbjeglo drugo vozilo koje stoji. Bolje nije niti kada vam se vozilo naglo ubaci u prometni trak, a vaše vozilo je na adaptivnom tempomatu. U oba slučaja dogodile bi se teške nesreće, a može ih spriječiti samo vozač brzom intervencijom.

Istraživanje Thatchama i EuroNCAP-a jasno pokazuje da su vozači u zabludi, a dodajmo i iskustva testnih vozača Revije HAK. Svi automobili s tim sustavima (održavanje u prometnom traku) već pri prosječnim brzinama ne mogu samostalno skrenuti u oštrijim zavojima i bez vozačeva inputa sletjeli bi s ceste. Dakle, kao pomoć u vožnji su dobri, ali nemojte se pretjerano oslanjati na njih, odnosno maksimalnu pažnju i dalje posvetiti vožnji i cesti, a ne perifernim stvarima, medijima, odmoru…