Što ako ga udari grom? Što ako pada kiša? Zablude oko električnih vozila

Što ako... Još je mnogo pitanja oko električnih vozila, a odgovori su vrlo jednostavni

Internetski portal DrivingElectric.com odlučio se pozabaviti mitovima koji se vežu uz električna vozila. U nas je taj trend ‘narodnih predaja’ krenuo još s prvim hibridnim vozilima poput Toyote Prius, kad su mnogi upiti bili: može li me stresti struja u tom automobilu? Naravno, taj udar kojega su se mnogi pribojavali nikada se nije dogodio, a s električnim vozilima pitanja je još više, baterije su još veće, a električne energije koliko hoćete. Pa krenimo redom.

Što ako električni auto udari grom?
Kao i kod ostalih automobila, nakon udara groma silna energija će se širiti protektivnim kavezom na vanjskim stijenkama vozila. Manji problemi mogući su tek ako u tom trenutku punite vozilo. Jedan vlasnik Tesle je prijavio poruke Error na putnom računalu. I to je sve. Neće se dogoditi ništa dramatično.

Mogu li oprati svoj električni automobil?
Zamislite automobil konstruiran tako da ga nikada ne možete oprati!? Što biste radili s njim? Ozbiljno vladino istraživanje u Velikoj Britaniji navodi da se 42 posto građana pribojava odlasaka u autopraonicu s električnim vozilom. Prije same proizvodnje svi automobili u završnoj fazi testiranja idu na tzv. test namakanja – da se vidi jesu li nepropusni. Sve moguće greške ispravljaju se prije ulaska tog modela u proizvodnju. Dakle, perite svoj električni automobil kao i svaki drugi – neka vam to ne bude izlika da izbjegavate autopraonice.

Trebaju li električni automobili posebne gume?
Uglavnom su na njih ugrađene gume niskog otpora kotrljanja, ali možete ugraditi bilo koje gume. Potrošnja energije bit će nešto veća, ali drugog razloga zbog kojeg biste trebali paziti na ugradnju guma nema.

Mogu li puniti auto dok kiši?
Da, to nije problem. Uz jedan savjet: prilikom spajanja punjača pazite da kapljice vode ne ulaze u utore na punjaču i vozilu. Svi su punjači dizajnirani da budu vodonepropusni, kao i dio na automobilu gdje spajate utičnicu.

A udaljenost između punionica?
Na HAK-ovoj interaktivnoj karti imate pregled svih punionica u Hrvatskoj. Vidjet ćete da regije poput Slavonije zasad nemaju mnogo punionica, a i na autocestama nije neka raskoš. No, na punionicama se radi i bit će ih sve više, osobito na najvažnijim cestovnim pravcima.

Može li električni automobil zvučati poput… Lamborghinija?
Sljedeće godine će električni automobili dobiti zvuk sličan benzinskom motoru. Neće to biti spektakularan koncert V12 orkestra, već skoman zvučni prilog većoj sigurnost pješaka i biciklista. Električni automobili su tihi, a moraju biti bučniji kako biste ih čuli u dolasku. Upravo zbog toga se radi na standardu i od sljedeće godine ćemo osim bz, bz, bz… dobiti i brum, brum, brum, ali niti blizu zvuku sportskog automobila. Pomalo bi komično bilo imati Nissan Leaf, Hyundai Konu s električnim pogonom ili Renault Zoe koji urliču poput Lamborghini Aventadora.

Kako brzina utječe na autonomiju?
Vrlo jednostavno: snažna akceleracija smanjuje autonomiju i do 20 posto. Ubrzavajte nježno kao da milujete dragu osobu (djevojku prije nego što se oženite ili slično…). Tako ćete smanjiti potrošnju energije. Naravno, održavanje 130 km/h crpi više energije nego kad vozite 60 km/h, ali najveća razlika je u načinu na koji ubrzavate.

Hoće li se baterija istrošiti?
Znate i sami da se baterije na mobitelima znaju istrošiti, odnosno smanji im se kapacitet. Zasad statistike kažu da vam nakon prijeđenih 160 tisuća kilometara ostaje 75 posto kapaciteta baterije. Mnogi proizvođači električnih vozila daju jamstvo i na bateriju (ako joj radikalno padne kapacitet, zamijenit će vam je), a tu su i savjeti poput: nikad nemojte dopustiti da se baterija potpuno isprazni. Tako joj se skraćuje radni vijek. Kupujete li rabljeni električni automobil uvijek tražite vlasnika da baterija bude puna. Tako ćete po autonomiji na putnom računalu saznati sve o njezinom kapacitetu i funkcionalnosti. Ukupno gledajući, električni automobili su mnogo pouzdaniji nego oni s benzinskim i dizelskim motorima. Logično, manje je pokretnih dijelova, trenja…

A prikolica?
Kod nekih može, ali bolje nemojte. Električna vozila imaju veću masu, a tome dodajte i masu prikolice ili kamp kućice i imate veće napreznje kočnica. Proizvođači uglavnom ne ceritificiraju električna vozila za te aktivnosti. Prikolicu s cementom bolje je zakvačiti na Golf trojku…