Pomalo nestvarno zvuči podatak koji smo zatražili od Ministarstva unutarnjih poslova: na hrvatskim cestama postoji određen broj vozača koji ima i po nekoliko stotina evidentiranih prometnih prekršaja.
– Najčešće se radi o prekršajima upravljanja vozilom prije stjecanja prava, odnosno bez položenog vozačkog ispita, a zatim slijedi upravljanje neregistriranim vozilima. Što se tiče vožnje bez položenog vozačkog ispita, u prvih deset mjeseci ove godine evidentirano je 6729 takvih prekršaja. Također je evidentiran 11.071 prekršaj vožnje neregistriranim i tehnički nepregledanim vozilom – navode u MUP-u za Reviju HAK.
Neslužbeno se doznaje kako su veliki problem i vozači traktora u ruralnim sredinama. Voze ih svi, od dječaka do muškaraca u 90-im godinama, a mnogima od njih nije jasno da se i za traktor mora imati vozačka dozvola.
Nažalost, nismo uspjeli dobiti informaciju o identitetu višestrukih prekršitelja, koliko ih je točno, kao ni odakle su, ali podatak da imaju stotine prekršaja zasigurno ne ulijeva povjerenje ni jednom savjesnom vozaču na cesti, bez obzira na činjenicu o kakvim je prekršajima riječ.
U prvih deset mjeseci ove godine na hrvatskim je cestama bilo 28.117 prometnih nesreća, od kojih je 8686 bilo s ozlijeđenim osobama, a u 252 nesreće bilo je poginulih. Ukupno je poginulo 267 ljudi, 2358 ih je zadobilo teške ozljede, a 9659 ljudi je bilo lakše ozlijeđeno. Obzirom na zabrinjavajuće stanje u prometu, zanimalo nas je koje prekršaje hrvatski vozači zapravo najčešće čine i odgovori su, nažalost, očekivani. Brzina je i dalje uvjerljivo na prvom mjestu…
– Najučestaliji prekršaji su nepoštivanja ograničenja brzina kretanja vozilom. U prvih deset mjeseci ove godine evidentirano je ukupno 238.058 takvih prekršaja, što čini udio od 39,4 posto svih prometnih prekršaja u 2018. godini – navode u MUP-u.
A tu je, naravno, i alkohol. U prvih 10 mjeseci evidentirana su 29.770 prekršaja vezana za alkohol, što čini udio od 4,9% svih prometnih prekršaja ove godine.
– Na vozače bicikla ili zaprežnih vozila odnosi se 2347 ovih prekršajai, a 97 na upravljanje pod utjecajem droga i lijekova. Preostali broj prekršaja, njih 27.326, se odnosi na upravljanje motornim vozilom pod utjecajem alkohola, bilo da se radi o koncentraciji alkohola u krvi do 0,5 g/kg pa do više od 1,5 g/kg – navodi MUP.
Uistinu, ponekad se čini da vozači hrvatske prometnice doživljavaju kao – trkaće staze, a kada se tu pridoda alkohol, dobivamo smrtonosnu kombinaciju u kojoj su tragedije, nažalost, često neizbježne… Pitanje je i rada pravosuđa jer kako objasniti da vozači s više od stotinu prekršaja još voze.
Vožnja bez vozačke: Na papiru drakonske kazne za vozača i vlasnika vozila!
Podsjetimo, prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, kazna za upravljanje vozilom bez položenog vozačkog iznosi od 5000 do 15.000 kuna ili se može izreći zatvorska kazna u trajanju od 60 dana. Zatečeni vozač može biti odmah uhićen i priveden Prekršajnom sudu, uz obavezno isključivanje iz prometa koje se provodi u slučajevima kada se ne privodi prekršajnom sudu. U slučaju vožnje bez položenog vozačkog ispita valja izdvojiti još jedan bitan detalj – drakonski se kažnjava i vlasnik koji je dao svoje vozilo na upravljanje osobi koja nema položeni vozački ispit, i to u iznosu od 1000 do 3000 kuna.