Korijeni kasko osiguranja leže u klađenju. Ležernoj razbibrizi engleskih brodovlasnika u 16. stoljeću. Naime, automobili i kamioni izumi su novijeg vremena. Brodski prijevoz stoljećima je bio isključivi način prijevoza većih količina najrazličitije robe. Ćud mora i vjetra i danas i nekoć nije bilo moguće obuzdati, stoga je sigurni dolazak broda s teretom u odredišnu luku bio velik i neizvjestan poduhvat. Gubitak tereta ili čak čitavog broda s teretom značio je izniman udarac na financije brodovlasnika. Rizik je bio enorman! Kako su dosezi ljudske dosjetljivosti uvijek bili fascinantni, tako su se brodovlasnici bacili u kladioničarske vode. Pala im je na um ideja da se počnu kladiti da njihov vlastiti brod s teretom neće stići na odredište pa da u slučaju da se to doista dogodi barem imaju stanovitu zadovoljštinu od dobivene oklade. Brzo se ta vrsta klađenja proširila i, kako to obično biva, pojavili su se prvenstveno u Engleskoj, tadašnjoj pomorskoj sili, pojedinci, skupine pojedinaca, društva koja su upravo ta klađenja usvojila kao temeljnu djelatnost. Tako nastaju osiguravajuća društva, a sve ostalo je, znate i sami, povijest. Ekstremna veza između pomorskog osiguranja, klađenja i nama poznate riječi kasko vidljiva je i u značenju te riječi jer na španjolskom riječ kasko znači lađa bez tovara, trup broda.
Rijetko tko se pita što nije pokriveno
Uvjeti kasko osiguranja osobnih vozila razlikuju se od jednog do drugog osiguravajućeg društva, ali se u pravilu više računa vodi o cijeni kaska, nego o uvjetima. Svi pitaju što to pokriva kasko osiguranje, rijetko tko, ako itko, pita što nije pokriveno. Upravo takvo pitanje spasilo bi muka i gnjeva mnoge. Do kritičnog trenutka u kojem treba neki novac od kaska podići sve ide kao po loju. Razlikuje se puno, djelomično i dopunsko kasko osiguranje. Osigurani rizici punog kasko osiguranja nisu isti kod različitih osiguravajućih kuća. Ono što pojedine kuće nude u okviru punog kasko osiguranja druge nude pod dopunskim kasko osiguranjem. U svrhu izbjegavanja čitanja papira i kasnijih komplikacija uzima se potpuni kasko. Odnosno, daj mi i dopunski kasko – pa da znam da mi je sve pokriveno. Naime, kad vam spretni prodavatelj punog kasko osiguranja navede da u osigurane rizike ulazi, pored svih ostalih čuda, i pad letjelice bilo koje vrste na objekt osiguranja čovjeku se otme osmijeh i u pravilu prestane postavljati daljnja pitanja. Doduše, mora se priznati kako pojedine osiguravajuće kuće ipak postavljaju stanovita ograničenja jer izričito navode kako u osigurane rizike ulaze sve vrste zračnih letjelica osim, nećete vjerovati, svemirskih letjelica i ostataka svemirskih letjelica.
Sve štete nadoknađujemo, osim…
Sad dolazimo do kritične točke. Potpuno kasko osiguranje ne znači da su njime pokrivene sve štete i rizici koje vam mogu pasti na um, ali ni dopunsko kasko osiguranje također ne pokriva sve štete koje se realno mogu dogoditi. Vodite računa da riječi potpuno i dopunsko ne znače sve i sva kad je riječ o polici kasko osiguranja. Sve je dobro dok je dobro i dok se ne jave neka oštećenja na vozilu izazvana pukim ‘previdom’, banalnošću štoviše, a onda se za ista pokuša ostvariti pravo temeljem police čak dopunskog kasko osiguranja, no osiguravajuće društvo kaže glasno – ne! Antifriz! Opće poznati termin. Jedno je znati, drugo primjenjivati. Postoje krajevi Lijepe Naše u kojima vozači niti kupuju niti rabe zimske gume. Kažu da to njima ne treba. Voze se samo lokalno, a lokalno nikad, ali baš nikad niti snijeg pada, niti ledi, niti smrzava. U pravilu, isti ti iz toplih krajeva iz iskustva znaju da im po pitanju tekućina u hladnjacima isto ništa ne treba poduzimati. Oni niti pripremaju vozilo za zimu niti kontroliraju tekućine u hladnjaku. Ima i onih sjevernjaka koje zima jednostavno iznenadi. Naknadu štete na vozilu uzrokovanu smrzavanjem tekućine u hladnjaku vozila nije moguće ostvariti po polici dopunskog kasko osiguranja? Takvu banalnost koja ima status grube nepažnje ni potpuna ni dopunska polica kasko osiguranja ne pokriva. Znali biste da ste čitali. Znali biste da ste pitali što sve nije pokriveno. Ne biste se osjećali ni izigrano ni prevareno!
Nije to iznimka! Budimo realni, postoji više od dvadeset rizika ili šteta koje se mogu vrlo lako dogoditi, a isključene su iz pokrića potpunog, odnosno dopunskog kasko osiguranja. Izrijekom se osiguravatelj uvijek ograđuje kako ne nadoknađuje štete i troškove uzrokovane rizicima punog, dopunskog i djelomičnog kasko osiguranja ako su nastali, primjerice, zbog smrzavanja tekućine u hladnjaku ili bloku motora, gubitkom ulja iz motora, diferencijala i mjenjača ili gubitkom tekućine za hlađenje. Nema naknade ni štete nastale probušenjem ili pucanjem vanjske ili unutarnje gume, oštećenja kotača zbog vožnje s praznom gumom, nedovoljnog podmazivanja, manjka vode u hladnjaku i slično, kao ni zbog korištenja vozila na cesti ili dionici ceste koja je zatvorena za promet. Pojedina osiguravajuća društva izrijekom navode kako ni punim ni dopunskim kasko osiguranjem ne pokrivaju štete nastale kao posljedica korištenja vozila bez propisane zimske opreme sukladno propisima države u kojoj se dogodio osigurani slučaj, osim u slučaju kad šteta nije u uzročnoj vezi sa stanjem na cesti. Stoga vas molimo da se malo zamislite nad opremanjem vozila zimskom opremom.
Po džepu vozača
Sve u svemu, sve nabrojano upućuje na to kako je riječ o vrlo realnim životnim situacijama zar ne? Pored toga, vodite računa i o činjenici kako su u pravilu limitirani novčani iznosi koje vam osiguravajuće društvo nadoknađuje vezano uz nastanak štete, a tiče se, primjerice, troškova izvlačenja, tegljenja i prijevoza oštećenog vozila do najbliže radionice za popravak, odnosno troškova čišćenja mjesta nezgode ili odvoza ostataka vozila do najbližeg dopuštenog mjesta odlaganja. Pokrivaju do određenog iznosa, a sve iznad toga ide po vašim leđima, oprostite džepu!