Kineske vlasti žele znati gdje se kreću njezini građani s električnim vozilima

Te informacije se generiraju u velikim agencijama poput Šangajskog centra za prikupljanje podataka, monitoring i istraživanje električnih vozila. Nije moglo kraće!

Ulazak na kinesko tržište automobila za većinu je proizvođača traumatično iskustvo. S jedne strane otvara vam se najveće tržište na svijetu, a s druge su zahtjevi kineskih vlasti, koje često traže da progutate knedlu u grlu, stisnete zube i kažete: Ako je zbog love i to ćemo istrpjeti. Najvažniji ustupak s kojim se svi susreću je obavezno otvaranje tvornice u Kini i joint venture s nekim domaćim proizvođačem. Ako mislite proizvoditi i prodavati tisuće vozila od Šangaja na istoku do Kashija na zapadu najmnogoljudnije zemlje na svijetu morate s nekim Kinezom, ruku pod ruku, zapjevati Kad se male ruke slože i otvoriti pogon. Onda vi zarađujete, on dijeli dobit s vama, a istovremeno ima i uvid u vaše tehnološka postignuća. Cijena je visoka, ali isplati se svima.

Ponekad morate zažmiriti i na demokratske standarde, potpuno različite od onih na vašem domicilnom tržištu. Priča o drugom ustupku pojavila se nedavno, a ona kaže da svi proizvođači električnih vozila moraju omogućiti kineskim vlastima uvid u lokaciju svakog automobila, a posljedično i njegovog vlasnika. Više od dvije stotine proizvođača, domaćih i inozemnih, u svoje je automobile ugradilo tehnologiju koja emitira njihovu lokaciju. Te informacije se generiraju u velikim agencijama poput Šangajskog centra za prikupljanje podataka, monitoring i istraživanje električnih vozila. Nije moglo kraće, a trebalo bi provjeriti da jedan od tamošnjih direktora nije Grunf iz Alana Forda! Ali nije to baš prelijevanje iz šupljeg u prazno. Kineske vlasti tvrde da ti podaci služe kako bi se unaprijedio prijevoz – gradovi poput Pekinga i Šangaja među najzagađenijima su na svijetu pa traje kampanja da se građani prebace na električna i hibridna vozila. No, mnogi stručnjaci za sigurnost misle da takve mjere omogućuju i drugu vrstu nadzora, onoga koji ulazi u privatnost ljudi i njihova građanska prava.

Inače, na fotografiji je kineski električni SUV Kandi EX3 s dometom oko 290 kilometara. Nakon subvencija, na kineskom tržištu cijena mu je tek negdje oko 130 tisuća kuna, a plan je to vozilo izvoziti i u obećanu zemlju, Ameriku.