Sjećem se kao danas što se zbivalo 2003., 2004. godine. Korejski proizvođači još su se mučili s vizualima svojih automobila i činilo se kao da su zaposlili cijeli dizajnerski studio istočnonjemačog Wartburga. Pričalo se da su najbolji doktori iza kojih stoje raskošni kemijski uspjesi atletičarki DDR-a na vrijeme otišli u Kinu, a ovi ratnici protiv modernih linija eksterijera kao da su pronašli skrovište u Južnoj Koreji. Početkom stoljeća dobili smo i kupe-kabriolete kao vrhunski izraz automobilskog ekscesa. Netko je mislio da malom automobilu treba otpiliti krov i staviti pomični te će tako nastati jeftini supstitut za skupe kabriolete. Oh, kako se prevario. Nakon tisuću kilometara (i bez ozbiljnih ojačanja karoserije) na kvrgavim gradskim cestama taj krov imao je naviku odvojiti se milimetar, dva od vjetrobranskog nosača i sve bi rezultiralo prokišnjavanjem, a omražena melioracija pojačala bi kad biste ušli u automatsku praonicu. A tek vožnja, u zavojima bi CC-ovi poskakivali, karoserija se uvijala, pa biste se osjećali kao da usred Teksasa na rodeu jašete podivljalog bika koji je doručkovao stereoide. Što želim reći? Te godine nisu bile dobre za automobile, a došlo je još teže vrijeme jer su nekoć izvrsni motori zbog postroženih emisijskih normi najedanput postali tromi, nalik genijalnom Robertu Prosinečkom na kraju karijere.
Nakon sivila – preokret
Onda se dogodio preokret, benzinci s turbopunjačima vratili su boju tom crno-bijelom programu s mnogo sivih kadrova, a potom je uslijedila i inauguracija električnih automobila kao neokrunjenih vladara budućnosti transporta.
Ono što imamo danas podsjeća na najbolju Barceloninu momčad, s Mesijem, Xavijem i Iniestom. Pogledajte samo autoshow u Los Angelesu, električni start-up Rivian, koji na svojim modelima diže autonomiju iznad 600 kilometara, pa novi Porsche 911, koji će formu supersportskog automobila unaprijediti do granice savršenstva, a tu je i vizualno dotjerana Mazda3 s revolucionarnim atmosferskim motorom i uštedama u potrošnji do 30 posto. Njegove performanse još ne znamo, ali, upamtite, kad Japanci kažu da je nešto dobro, to nije isto kao kad oglašivač na TV prodaji kaže da je nešto dobro. Za vikendicu sam kupio onaj uređaj što rastjeruje kukce i miševe pa sam jedan dan ugledao jato glodavaca kako pleše kolo oko istog tog ultrazvučnog emitera uključenog u struju. Bit će da je na njihovu frekvencijskom pojasu tehnološki prvak TV prodaje puštao neku vrstu Završnog kola iz Ere s onoga svijeta.
Ima svega
Automobili Pininfarina rade na svojem bolidu od 1900 KS uz pomoć Rimčeve pameti i patenata. BMW serije 3 obećava nikad bolje performanse, Korejci su prebrodili dizajnersko eksperimentiranje sa sivilom te su u nekim elementima i predvodnici, Ford Fiesta je izvrstan mali automobil, Renault Zoe u gradu besprijekorno igra ulogu prvog pravog električnog pionira, pogledajte i atraktivni VW-ov ID električni ID Buzz Cargo concept, a unatoč svim najavama hrvatskih medija o propasti, Muskova Tesla izgleda sve zdravije i proizvodnja Modela 3 raste. Namjerno nabacujem naočigled nepovezane klase i kategorije automobila jer u svakoj možete pronaći nešto što će pobuditi pažnju, a kontinuirano traje i tehnološki maraton. Aktivna sigurnost ide tamo gdje prije petnaestak godina – mokre glave, majica i hlača u kupe-kabrioletima – nismo mogli ni sanjati. Na pragu su i autonomni automobili… Električna tehnologija omogućila je malim start-upovima da konkuriraju divovima autoindustrije, koji se i sami moraju prilagođavati novim vremenima.
Danas je pratiti autoindustriju zanimljivije nego gledati akcijski film i zato uživajte dok možete u ovom dinamičnom spektaklu.