Rast prodaje automobila na europskom tržištu usporit će 2019. godine. To je mišljenje svih ključnih analitičara, a utemeljeno je na nekoliko varijabli. Rast prodaje 2018. godine bio je oko 1,6 posto u odnosu na 2017. godinu, a ove godine trebao bi biti između 0,6 posto i 1,3 posto (koliko predviđaju najoptimističniji analitičari). Sad se pitate, a što znači 0,5 ili 1 posto manji rast nego 2018. godine? To su tisuće automobila i milijuni eura. Ne treba zaboraviti niti činjenicu da proizvođači automobila svoj proizvodni portfelj obogaćuju potpuno novim modelima i da većina njih nikada nije imala veći broj automobila u cjeniku. Sve će to utjecati na profitabilnost njihova rada.
Jedan od uzročnika usporavanja bit će nova WLTP procedura certificiranja emisije štetnih plinova i potrošnje goriva. Ona je na snazi od rujna, a mnogi proizvođači automobila još nisu dovršili testiranje svih modela. To znači da oni ne mogu biti u prodaji. Situacija je osobito izazovna u Volkswagenu, koji ima najviše različitih modela te varijanti motora i mjenjača.
Drugo, na nivou Europske unije rast BDP-a trebao bi biti oko 2 posto, ali najmanji rast bit će na najvećim tržištima automobila: u Njemačkoj, Francuskoj, Velikoj Britaniji (kojoj ćemo ove godine reći zbogom) i Italiji. U Italiji je, naprimjer, u trećem kvartalu zabilježen pad BDP-a pa će prodaja automobila u toj državi biti izazovan posao. Ne dogodi li se dogovor između EU i Velike Britanije oko Brexita, pad prodaje automobila u tom nekadašnjem središtu svjetskog imperija bit će oko sedam posto.
SUVmanija napokon ide kraju pa se pretpostavlja da će prodaja velikih SUV-ova stagnirati, a jedini segment koji će rasti bit će onaj malih SUV-ova, koji su cjenovno povoljniji. U tom kontekstu mnogo se očekuje od novog VW-ova T-Crossa, koji je baziran na Polu, te od nove Škode Kosmiq, derivata Fabije.
Pitate se što će biti s električnim automobilima? Teslin Model 3 dolazi u Europu 2019. godine, ali on će u ukupnoj prodaji biti gotovo beznačajna stavka. Svi europski proizvođači automobila još kalkuliraju s električnim vozilima i čekaju kraj 2020. godine kad će im cijela flota automobila morati u prosjeku emitirati 95 g/km CO2 (u odnosu na 118 g/km 2017. godine). Takva su pravila Europske unije, a nikome se ne žuri jer s električnim automobilima još nema zarade. Prodajne brojke su premalene. Zasad imamo Jaguar I-Pace, a dolaze Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC i Porsche Taycan, sve redom luksuzni električni automobili s velikom maržom, gdje proizvođači vide priliku za barem minimalan financijski uspjeh.
Dakle, europskim tržištem i dalje će gospodariti automobili poput Volkswagen Golfa, Ford Focusa te novog Renault Clija, samo će proizvođači sve više osluškivati bilo europskog gospodarstva koje se, nakon godina rasta, ipak umara. Njemačke divove, BMW, Audi, Volkswagen i Mercedes-Benz, pogodit će i uvozne tarife koje su nametnule SAD. Dakle, 2019. godina bit će izazovna za autoindustriju, ali to ne znači da će nama, ljubiteljima automobila i potrošačima, biti dosadna. Dapače, čakaju nas brojni noviteti.