Audio sustavi u automobilima posebna su priča i nerijetko zahtijevaju tim inženjera i audio stručnjaka brojniji od nogometne momčadi – s pričuvama na klupi, trenerskim timom i upravom. Svi će reći da je veliki izazov složiti dobar zvuk u automobilu.
Ključni dizajneri audio sustava u razvojnoj fazi jednog automobila sjest će s proizvođačem i dogovoriti ciljeve: je li to kvaliteta ili što niža cijena? Glavni preduvjet koji se ne mijenja je što manja masa. Kućna pojačala ili zvučnici imaju ponekad i više od 50 kilograma, a u automobilu sve mora biti oslobođeno nepotrebne mase. Audio sustavi u vozilima teže tek par kilograma (oko 4.5 kg u prosjeku, a u hibridima i električnim vozilima malo više od 2 kilograma), a pritom moraju biti kvalitetni. U automobilskim zvučnicima se koriste kemijski elementi poput neodimija, koji je izrazito lagan.
A sad o zaprekama: svi zvučnici zaštićeni su rešetkama. One su posebno izazovne jer utječu na akustiku. Metalne su bolje od plastičnih – akustički su otvorenije. Izazov inženjerima su i materijali jer sjedala od tkanine upijaju zvukove iz visokog spektra, a kožna sjedala ih odbijaju. Zbog toga, recimo, u Hondi rade dvije vrste zvuka, jedan za unutrašnjost sa sjedalima od tkanine, a drugi za kožna sjedala! U Acuri, Hondinom premium brendu, za svoje modele MDX i RLX mijenjaju tip audio sustava ovisno o tome radi li se o benzincima i hibridnim modelima. Hibridi su čvršći, imaju veću masu i mijenjaju karakteristike zvuka. Nevjerojatno, zar ne? U Acuri RDX čak su ugradili visokotonce u plafon vozila kako bi se zvuk ravnomjernije širio u kabini. Svi uglavnom smještaju subwoofere na najprikladnije mjesto, u prtljažnike vozila, jer ljudsko uho ne može precizno odrediti izvor bas frekvencija. Proizvođači taj naš manjak obilato koriste! Zvučnici u vratima testirani su na ekstremno visoke i niske temperature te vlagu. Oni su najizloženiji vremenskim neprilikama jer vrata često otvaramo, a nerijetko ih slučajno zapljusne malo vode ili kiše. I to trebaju izdržati.
Sad nešto i o proizvođačima. Naučili ste u automobilima vidjeti razne audio sustave s potpisom, ali stvari su mnogo jednostavnije. Samsung je vlasnik Harmana, a on proizvodi audio sustave u automobilima koji nose imena: JBL, Harman Kardon, Infinity, Mark Levinson, Revel i Lexicon. Također Harman proizvodi Bang&Olufsen te Bowers&Wilkins sustave za automobile. Redom su to velika i kvalitetna imena audio industrije ili samostojeći audio brendovi za vozila, ali u njihovo ime automobile zapravo oprema Harman. Piše li na zvučnicima vozila Fender, ELS ili Blue Note proizvođač je Panasonic. Naravno, neki proizvođači poput Bosea toliko su veliki da svoje sustave za automobile izrađuju sami.
Na kraju, neovisno o brendu, položaju zvučnika i sličnim detaljima, ako ste platili vrhunski zvuk u automobilu, morate ga i dobiti, a upravo je u tome čarolija rada inženjera.
Audio sustavi u automobilima: Kabina vozila iznimno je zahtjevna površina!
Samsung je vlasnik Harmana, a on proizvodi audio sustave u automobilima koji nose imena: JBL, Harman Kardon, Infinity, Mark Levinson, Revel i Lexicon te Bang&Olufsen i Bowers&Wilkins