Vrijeme je novac: Treba li neovlaštenim servisima više ili manje sati za neki zahvat od onih koji obavljaju ovlašteni

Da se cijena radnog sata može razlikovati i po proizvođačima i po servisnim radionicama poznata je stvar, no razlikuje li se pritom, i koliko, trajanje nekih zahvata?

Zamjena ulja i filtera, punjenje klima-uređaja, izmjena ispušnog sustava…, zahvati su koji su dobro poznati svim vlasnicima osobnih automobila. Njihova cijena razlikuje se od servisa do servisa, pri čemu se raspon svota posebno zorno ističe između velikih ovlaštenih servisa i onih malih automehaničarskih radionica kojima se vozači obično okreću nakon isteka jamstvenog roka njihova vozila. No, iznosi se, kao što je to dobro poznato, mogu prilično razlikovati i između dva ili više servisera unutar jedne proizvođačke mreže, pri čemu je praksa godinama pokazivala da cijena samog radnog sata nerijetko biva niža u u radionicama u manjim gradovima. No ima li razlike i u trajanju određenog zahvata i kolike? Obavljaju li svi mehaničari isti posao za isto vrijeme ili se i tu mogu pronaći određene razlike? Logično bi bilo da mogu, jer do nekih je dijelova vozila već iz samih konstrukcijskih razloga lakše doći na jednome modelu, a teže na drugome, pa bi takve primjere bilo očekivano pronaći već u specifikacijama propisanih radnih sati u servisima. Kako bismo ih pokušali detektirati, ali i kako bismo dali okvirni pregled trajanja osnovnih zahvata na automobilu, s kojima će se prije ili poslije susresti svaki vozač, obratili smo se nekolicini zastupnika i automehaničarskih servisa u Hrvatskoj.   

Nissanova servisna mreža tako ima prilično ujednačene normative popravaka, a oni se, kao što se može vidjeti iz prikupljenih podataka, ne razlikuju ni između dviju generacija njihova, mnogima trenutačno najatraktivnijeg modela, Qashqaija. Na primjeru vozila pokretanog 1,5 dCi motorom tako ispada da je za tzv. mali servis sa zamjenom filtera i ulja radniku u servisu potrebno uložiti 2,1 radni sat. Punjenje klime oduzima 0,6 sati, zamjena ispuha 0,5 sati, zamjena zupčastog remena 3,1 sat, a zamjena kočnica, odnosno pločica 0,6, odnosno 0,7 sati. Sve navedene brojke, dakle, vrijede i za aktualnu drugu generaciju Qashqaija, ali i za prethodnu.

U Opelu je situacija vrlo slična. Od njih smo podatke zatražili vezano uz iste spomenute zahvate, no pokušali smo vidjeti ima li, i koliko, razlike i u zahvatima rađenim na dva njihova tradicionalno najpopularnija modela: manjoj Corsi i malo većoj Astri. I čini se da baš i nema ili su one prilično male. Zamjena ulja i filtera ovdje traje 0,8 sati za Corsu, odnosno 0,9 sati za Astru, punjenje klima-uređaja za oba modela zahtijeva 0,4 sata, zamjena ispušnog lonca i cijevi 0,6 sati (Corsa), odnosno 0,8 sati (Astra), zamjena zupčastog remena (kod modela koji ga imaju, primjerice 1.6) traje 0,9 sati, a zamjena kočnica u oba slučaja po 0,6 sati (samo pločice), odnosno 0,8 sati (i pločice i diskovi).

Razlike, dakle, postoje i među proizvođačima i među modelima, što je i bilo za očekivati, ali su one ili minimalne ili ih zapravo uopće nema, pa nam je bilo zanimljivo vidjeti na koliko bi za iste zahvate trebalo računati vremena u servisu koji možda nije dio službenog proizvođačkog popisa servisera, ali pripada etabliranoj mreži radionica, poput one Auto stop servisa. Ove radionice specijalizirane su za cjelovito održavanje bez obzira na marku i model vozila te ugrađuju dijelove s jamstvom, a zatražili smo ih specifikaciju radnih sati za iste modele kao i kod ovlaštenih servisera. Podaci koje smo dobili odnose se na modele 2014. godine, odnosno starija godišta. Što se tiče Nissana Qashqaija, zamjena ulja i uljnog filtra tu traje 0,4 sata, odnosno 1,3 sata zajedno sa zamjenom filtra goriva. Pražnjenje i punjenje klime računaju 0,6 sati, ali uz napomenu da je pritom potrebno uzeti u obzir kapacitet sustava koji u konkretnom slučaju iznosi oko 500 g. Zamjena ispuha traje 0,7 sati (0,4 za stražnji, odnosno 0,3 za srednji lonac), a zamjena zupčastog remena 1,7 sati. Kad je u pitanju zamjena disk ploča i pločica, uračunava se normativ za zamjenu diskova jer je prije demontaže potrebno demontirati i pločice, pa ukupno treba računati na 1,3 radna sata.

Iste napomene vezane za kočnice i klimu vrijede i za Corsu D i Astru J, a vremena po radnim satima ovdje se razlikuju minimalno. Zamjena ulja i uljnog filtra traži 0,4 sata (1,2 s ostalim filtrima) za Corsu, odnosno 0,4 sata (1,4 sata ukupno) za Astru. Pražnjenje i punjenje klime tu traju 0,7, odnosno 0,8 sati (s testom propuštanja 1 sat), zamjena auspuha po 1,1 sat (stražnji i srednji lonac), a zamjena seta lanca 4,0, odnosno 4,4 sata. Zamjena prednjih kočionih obloga na obje strane te zamjena prednjih disk ploča traje 1,5 sati na Corsi, odnosno 1 sat na Astri.

A koliko za iste zahvate trebaju mehaničari ‘iz susjedstva’? Na to pitanje zagrebački serviser Karlo Odorijan odgovara cijenama koje su također vrlo slične navedenima. Ne precizira razlike po navedenim modelima, nego kaže da za izmjenu filtera i ulja za svakog od njih u prosjeku treba oko jedan radni sat, a za zamjenu auspuha dva radna sata. Zamjena zupčastog remena u prosjeku mu uzima od 4 do 6 radnih sati, ovisno u modelu, odnosno vrsti motora, dok izmjena kočionih pločica i diskova, ponovno u prosjeku, za navedena i slična vozila u pravilu oduzima dva radna sata. U Auto Karlu, na kraju, napominju da promjena u navedenim brojkama može biti ako pritom dođe do nekih dodatnih zahvata, poput repariranja vodilica ili kočionih kliješta, što se također zna dogoditi. Razlike postoje i među proizvođačima i modelima, ali i od servisa do servisa, no pritom nisu pretjerane. Sama cijena radnog sata stoga je možda važniji faktor prilikom formiranja konačnog iznosa koji ćete pritom utrošiti. Nemate li, stoga, ‘svojeg’ servisera – ovlaštenog ili neovlaštenog – ili ste ga voljni zamijeniti, savjet je – nazovite nekoliko radionica i raspitajte se o cijeni, kako radnog sata, tako i konkretnog zahvata koji namjeravate obaviti. Na taj način izgubiti nećete ništa, a mogli biste uštedjeti.