Osam godina. Zvuči pomalo nevjerojatno, ali to je najveća kazna koja je izrečena u Hrvatskoj za izazivanje prometne nesreće s poginulim osobama. Znate li kad je donesena? 25. svibnja 2003. godine. Dakle, prije gotovo 16 godina. R. P. se 2. lipnja 2001. godine oko 20 sati vozila BMW-om talijanskih registracija zagrebačkom Alejom mira. Imala je više od 1,7 promila alkohola u krvi. Vozila je prebrzo. Naletjela je na bračni par koji je prelazio cestu. Udarac ih je odbacio s ceste. Preminuli su na mjestu. Dvije godine kasnije, R.P. je osuđena na osam godina bezuvjetnog zatvora, dobila je petogodišnju zabranu upravljanja automobilom i psihijatrijsko liječenje.
A od tada do danas na cestama su poginule tisuće ljudi i pomalo je nevjerojatno da više nitko nije dobio takvu kaznu. Svi osuđeni dobili su manje.
Čak je i vozač tegljača M.S., koji je skrivio takozvani horor u tunelu Ledenik, koji je šokirao hrvatsku javnost, dobio manje. On je zbog stravične prometne nesreće u tunelu Ledenik, kad su pod kotačima njegova tegljača poginule dvije majke i njihovo dvoje djece koji su se vraćali u Zagreb s ljetovanja, 24. studenoga 2009. godine pravomoćno osuđen na zatvorsku kaznu od sedam godina i 10 mjeseci, a zatim mu je Vrhovni sud kaznu smanjio na sedam godina i deset mjeseci.
N. K. se 11. travnja 2016. godine u Zagrebu zabio Audijem A3 u pješake koji su čekali na semaforu. Imao je 2,16 promila alkohola u krvi. Jurio je iz Maksimirske ulice kada je izgubio nadzor nad automobilom. U nesreći su poginuli supružnici Lj.K. (61) i A. K. (67). Drugi pješaci spasili su se u zadnji čas skočivši s nogostupa. N. K. je na suđenju priznao kako prije nesreće cijeli dan nije ništa jeo, a poslije posla je popio šest-sedam piva i još pet-šest čašica viskija. Prvo je osuđen na četiri godine i šest mjeseci, a 2018. godine mu je Županijski sud u Puli podignuo kaznu na šest godina zatvora.
I. Lj. (20) iz Vuke osuđen je 2018. godine u Osijeku na pet godina zatvora zbog izazivanja prometne nesreće u kojoj je 2. prosinca 2017. u Kuševcu kraj Đakova smrtno stradala M. T. (20). Vozio je pod utjecajem od najmanje 1,91 promil alkohola u krvi, bez položenog vozačkog ispita i vozeći tri puta brže negoli je to dopušteno. Umjesto 50 jurio je BMW-om brzinom od oko 150 kilometara na sat. Njihov suputnik D.Dž. u nesreći je teško ozlijeđen. I.Lj. je izgubio kontrolu nad BMW-om, nakon čega je ‘zaplesao’ na cesti, sletio u kanal i snažno se zabio u betonsko postolje šahta. Auto je potom odbačen u zrak, udario u rub betonskog mosta, te u stražnji gornji dio parkiranog automobila. Nakon toga, BMW je udario i u stablo te se zaustavio u kanalu. Na suđenju je rekao da se ne sjeća ničega poslije druge boce votke koju su ranije popili u kafiću.
H. Ž. je 1. kolovoza 2007. godine upravljao BMW-om, također pod utjecajem alkohola, također je vozio neprilagođenom brzinom. Ali on se nije zabio u pješake već u automobil u kojem su bili R. P. i H.M., njen dečko. R. P. je preminula, a H. M. je imao teške. H. Ž. je osuđen na petogodišnju kaznu zatvora, ali je odslužio nešto manje od četiri godine.
Mladić D. Ž. iz Slavonskog Broda je 25. travnja 2013., vozeći očev BMW, kojeg zakonski nije smio voziti zbog prevelike snage izgubio nadzor nad autom i na nogostupu s leđa pokosio tri 16-godišnje učenice Srednje škole Matija Antun Reljković, koje su nekoliko minuta ranije izašle iz školske zgrade i krenule kućama nakon poslijepodnevne nastave. Bio je to stravičan udar, a sve tri djevojke prevezene su u brodsku bolnicu s ozljedama opasnim po život. Nakon tri dana jedna od stradalih učenica preminula je u bolnici. Druge dvije su zadobile teške ozljede od kojih se nikada neće oporaviti. Jednoj učenici je amputiran dio desne noge, te lijevo stopalo i gležanj. Za ovu nesreću D. Ž. je dobio četiri godine i šest mjeseci zatvora.
Na Općinskom sudu u Zadru u svibnju 2017. na četiri godine i šest mjeseci zatvora osuđen je 29-godišnji T. S. iz Povljane, zbog izazivanja prometne nesreće 2010. godine u kojoj su živote izgubili 24-godišnji M. O., 19-godišnja M. Š. i 21-godišnji A. P. Oni su bili suputnici u autu kojeg je T.S. vozio pijan. Auto je sletio s ceste i isprevrtao se.
U ožujku ove godine, T. H. je na trećem suđenju za pomorsku nesreću u kojoj je 2011. poginuo talijanski bračni par nepravomoćno osuđen na 4 godine i 10 mjeseci zatvora. Izrečena mu je i sigurnosna mjera zabrane upravljanja motornim vozilima na pet godina, a postane li presuda pravomoćna, morat će platiti i 190 tisuća kuna sudskih troškova.
D. L. je 10. ožujka 2007. godine svojim BMW-om, pod utjecajem alkohola od 2,19 promila, u Donjem Vukojevcu na cesti Zagreb-Sisak udario u auto kojim je upravljao M.G. i u kojemu je bila njegova supruga A.G. Preminuli su na mjestu. D. L. je priznao kako nikad nije položio vozački ispit. Osudili su ga na četiri godine zatvora i dobio je doživotnu zabranu vožnje, što je bila prva takva izrečena mjera u povijesti.
U veljači ove godine Š. L. (74) je nepravomoćno osuđena na četiri godine bezuvjetnog zatvora zbog nesreće u Samoboru u kojoj je sredinom studenoga 2017. godine preminuo 6-godišnji dječak. Osim toga, izrečena joj je petogodišnja zabrana upravljanja motornim vozilima svih kategorija. Ona je 18. studenoga 2017. oko 18 sati u Samoboru iz nehaja skrivila prometnu nesreću vozeći se s automobilom Smart ForTwo Coupe kolnikom Trga kralja Tomislava u samom centru grada. Zbog neprimjerene vožnje, Lindić je na pješačkom prijelazu automobilom naletjela na šestogodišnjaka i njegova tri godine starijeg brata koji su u pratnji majke prelazili kolnik. Dok je stariji dječak lakše ozlijeđen, mlađi je preminuo sat kasnije u bolnici zbog teških ozljeda glave.
Ovo su neke od najvećih kazni izrečenih u Hrvatskoj. Veće nisu izrečene.
Ipak, čini se da su čak i naši susjedi daleko stroži. Naime, u prosincu prošle godine u Sarajevu je mladić A. E. osuđen na 15 godina zatvora zbog smrti triju djevojaka. On se 29. lipnja 2018. BMW-om velikom brzinom zabio u zaštitnu ogradu i metalni stup na autocesti Sarajevo-Zenica. Valja spomenuti i nedavni slučaj iz Njemačke, gdje je Vrhovni sud potvrdio doživotnu kaznu zatvora dvojici mladića koji su se utrkivali po ulicama Berlina i naletjeli na pješaka koji je preminuo.
Treba vidjeti kako će u praksi funkcionirati novi Kazneni zakon koji je stupio na snagu u siječnju ove godine. Naime, jedna od značajnijih izmjena Kaznenog zakona odnosi se na kazneno djelo iz domene prometa, točnije stavak 4. kaznenog djela iz članka 227., koji definira izazivanje prometne nesreće u cestovnom prometu gdje je prouzročena smrt jedne ili više osoba. Automatski, sve prometne nesreće sa smrtnom posljedicom prouzročene s neizravnom namjerom, dakle zbog grubog kršenja prometnih propisa, sudit će se na Županijskom sudu. To znači da će se vožnja pod utjecajem alkohola, grubo kršenje prometnih propisa u pogledu brzine kretanja, čime se prouzročila smrt druge osobe, kažnjavat će se kaznom zatvora do petnaest godina, a za obijesnu vožnju moći će se izreći kazna od tri godine zatvora.
Uz to, svi već znaju da bi se do ljeta trebao usvojiti i novi i puno stroži Zakon o sigurnosti na cestama, čije su najstrože mjere i sankcije, kako navode stručnjaci, predviđene ponajprije za bahate vozače, vozače koji sustavno krše prometne propise i koji izazivaju najteže nesreće.