Sindikat biciklista: U većini slučajeva poginuli biciklisti su nedužne žrtve tuđe pogreške ili nemara…

Brojni ljudi nemaju nikakvu informaciju, ali su uvjereni u nešto potpuno pogrešno, npr. da bicikl nema što tražiti na kolniku ili da auto ima prednost kad presijeca biciklističku stazu pri skretanju

Najveći problem biciklista je sigurnost, što je posljedica dvije stvari. Jedno je svakako neadekvatna infrastruktura, a drugo je kultura vožnje koja je nedovoljno razvijena i kod dijela biciklista i kod dijela drugih sudionika u prometu koji su u interakciji s njima.

– Svi smo vidjeli primjere neodgovornih biciklista koji voze čudnim putanjama, ometaju pješake na pločniku ili voze neosvijetljeni. Takvi primjeri se dobro vide i pamte te u dijelu neupućene javnosti stvaraju dojam o neodgovornim biciklistima koji su isključivi krivci za probleme koje stvaraju i sebi i drugima. Međutim, na sigurnost biciklističkog prometa u znatnoj mjeri utječe ponašanje drugih sudionika. Većina pješaka npr. potpuno ignorira biciklističke staze. Prema statistikama najtežih prometnih nesreća, onih s poginulim biciklistima, za njih udio krivice samih biciklista iznosi, ovisno o godini, između 30 i 45%. To znači da su u većini slučajeva poginuli biciklisti nedužne žrtve tuđe pogreške ili nemara – govori nam Davorin Belamarić iz udruge Sindikat biciklista.

Dodaje kako razvoj prometne kulture nije rješiv preko noći i uključuje brojne mjere od razvoja regulative (kvalitetniji i jasniji zakoni) preko infrastrukture (usklađenje s razumnim standardom kvalitete i Pravilnikom) edukacije (znanje, ali možda prije njih stavovi), pa do kontrole ponašanja sudionika u prometu i sankcioniranja prekršaja.

– U Hrvatskoj je veći dio vozača motornih vozila učio voziti prije gradnje biciklističke infrastrukture te nisu u sklopu škola za vozače naučili signalizaciju i propise vezane za bicikle. Kad netko nije siguran u pravila, onda bi bilo dobro da za svaki slučaj vozi defenzivno i oprezno. Ili da na internetu potraži što Zakon (ZSPC) kaže o biciklističkim stazama i pravilima prednosti navodi Belamarić.

To, nažalost, često nije tako.

– Brojni ljudi nemaju nikakvu informaciju, ali su uvjereni u nešto potpuno pogrešno, npr. da bicikl nema što tražiti na kolniku ili da auto ima prednost kad presijeca biciklističku stazu pri skretanju. Ovakve tvrdokorne zablude su psihološki vrlo zanimljive, ali u stvarnom prometu iznimno opasne. Nažalost, zapazili smo nepoznavanje pravila i kod profesionalnih vozača i kod instruktora vožnje, kod gradskih službenika koji projektiraju infrastrukturu, a imamo i više dojava koje upućuju na moguće pogreške policijskih službenika pri uviđaju nesreće, poput prijava protiv biciklista koji nisu krivi. Uz to,  svjedočili smo i bizarnom primjeru javnog istupa sudskog vještaka za promet koji se ruga svojim kolegama koji poznaju zakon, a on je uvjeren u suprotno. Takvi primjeri pokazuju da problem sigurnosti biciklističkog prometa treba rješavati sustavno i od samog vrha navodi Belamarić.

HAK-ov sugovornik kaže kako se i dalje u prometu redovito mogu vidjeti slučajevi ugrožavanja sigurnosti biciklista zbog nemara ili sebičnosti (oduzimanje prednost, pretjecanje uz mali razmak i slično).

– Ali treba napomenuti da se situacija u odnosu na prije 10-20 godina znatno poboljšala. Nekad su vozači motornih vozila pri izlasku iz sporedne ulice oduzimali prednost biciklima u 30-50% slučajeva, a danas je to palo na 5-10% što je znatno manje, ali i dalje nedovoljno za sigurnu i opuštenu vožnju – kaže HAK-ov sugovornik i dodaje:

S obzirom na velik utjecaj vozača motornih vozila na sigurnost biciklista, nadamo se da u području informiranja i edukacije možemo računati na podršku HAK-a.

Kako doznajemo iz Sindikata biciklista, policija je zadnjih godina počela s ciljanim akcijama kontrole biciklista.

– To je dobro iz više razloga. Kao prvo, to je potvrda da je biciklistički promet prepoznat kao značajan i vrijedan pažnje. Akcije koje se provode radnim danom rano ujutro pokazuju da je policija prije nego svi ostali spoznala i prihvatila da je bicikl ne samo ‘ono za Jarun’, nego i prijevozno sredstvo ozbiljnih ljudi koji idu na posao. I konačno, interakcija policije s biciklistima šalje jasnu poruku da i za bicikliste vrijede prometna pravila i da se u prometu moraju ponašati odgovorno. Policijski službenici su uglavnom ljubazni i djeluju edukativno, a prema policijskim evidencijama izdano je znatno više upozorenja nego kazni – napominje Belamarić.

U udruzi se nadaju da će u budućnosti biti još policijskih akcija i vide mogućnosti za njihovo unapređenje.

– Nažalost, prekršaji koji se najčešće dešavaju i najlakše detektiraju nisu ujedno i oni koji imaju najvećeg utjecaja na sigurnost i smanjenje broja nesreća. Npr. često se kontrolira i sankcionira vožnja po biciklističkoj stazi u suprotnom smjeru ili vožnja po pločniku, a rijetko se uhvate na djelu neosvijetljeni biciklisti ili oni koji izlijeću na kolnik u krivim smjerovima. Moglo bi se više pozornosti posvetiti suštini u odnosu na formu: npr. nije isto vožnjom bicikla na uskom pločniku u centru grada ugrožavati pješake ili voziti po praznom pločniku po Aleji Bologne na mjestu gdje je alternativa guranje s autobusima na kolniku – kaže Belamarić.

Nadalje, dodaje HAK-ov sugovornik, trebalo bi i razraditi način da se utvrde prijestupi drugih sudionika u prometu koji ugrožavaju sigurnost biciklističkog prometa, prvenstveno motornih vozila koja oduzimaju prednost biciklima.

– Uz brojne kamere po gradu i razvoj digitalne obrade slike, ovo postaje rješiv problem. Trebamo naglasiti više slučajeva dobre suradnje s policijom, npr. noćne akcije kontrole osvijetljenosti na biciklima i nadamo se da ćemo nastaviti i dodatno poboljšati suradnju zaključuju u udruzi Sindikat biciklista.