Kinezi i Austrijanci, čini se, imaju dogovor. Barem tako piše ugledni portal Bloomberg.com. Planirana je brza željeznička linija koju će izgraditi China Communications Construction Co. i austrijska državna željeznička kompanija, a zamišljena je da usmjeri posao do Trsta. Cijeli projekt je još jedan element nastojanja predsjednika Xi Jinpinga da poveća kineski politički i ekonomski utjecaj u Europi.
Tri se luke u Jadranu utrkuju za povećanje brodskog prometa (odnosno transportnog tranzita do Austrije, Slovačke i Mađarske), Rijeka, Trst i Koper, a ključ rasta su prometne veze. Ahilova peta Luke Koper stara je željeznička pruga, a nisu pomogle niti birokratske i političke svađe.
Konkurencija je žestoka. U prvih devet mjeseci 2019. promet Luke Koper smanjio se za 1% u odnosu na godinu ranije, dok je Trst porastao gotovo 10%. Rijeka, koja je trenutno najmanja od ove tri luke, također je u usponu s godišnjim povećanjem od 18%. Dobit Luke Koper u prvom polugodištu pala je 28% zbog većih troškova rada i sve viših naknada za prijevoz.
Dok se Trst priprema za bolje povezivanje s unutrašnjošću, Rijeka želi proširiti kapacitet terminala do 2021. i traži kinesku pomoć za širenje na otok Krk.
– Integriranje Kine i kineskih tvrtki s lukama Trst i Rijeka moglo bi početi narušavati ulogu Luke Koper kao vodeće i najvažnije luke na sjevernom Jadranu – rekao je Lojze Kozole, analitičar brokerske kuće Ilirika u glavnom gradu Slovenije, Ljubljani.