Zvuk motora mnogo toga može najaviti pa je dobro pratiti njegov rad i auditivne signale koje šalje. Po njima ćete odrediti generalno zdravstveno stanje pacijenta, odnosno reagirati na vrijeme ako duboki dizelski bariton postane tenor. Šalu na stranu, ovo su neke promjene u radu motora, a na vama je da ih čujete na vrijeme i probate dešifrirati uzroke. Najbolje je odmah zvati servis. Pojave li se upozorenja na instrumentnoj ploči, odnosno uključe li se kontrolne lampice, obavezno koristite priručnik za vozilo i provjerite o kojem se problemu radi pa potom kontaktirajte servisere.
Motor kao da radi s pola snage
Možda je žuta lampica koja najavljuje kraj isporuke goriva dogorjela ili, jednostavnije, možda ste ostali bez benzina.
Promjene u ritmu rada motora i gubitak snage
Velika je vjerojatnost da imate problema sa sustavom paljenja kod benzinskog motora i trebali biste što prije kontaktirati servis i prijaviti o čemu se radi. Vrlo često treperi i lampica za nadzor ispušnih plinova (žute boje). Nije preporučljivo voziti takav automobil jer bi mogla nastati velika šteta na motoru.
Snažni udarci u motoru
To nije dobar znak, a uzrok bi mogao biti manjak ulja u motoru koji je vjerojatno nastao ozbiljnijom mehaničkom neispravnošću u motoru. Stanite s vozilom na ravnoj podlozi i provjerite razinu ulja. Ako je ona ispod minimuma naznačenog indikatorom na kontrolnoj šipki, nadolijte ulje. Međutim, to je često kratkoročno rješenje. Ako ste prisiljeni voziti i nemate drugu mogućnost, nastavite… Ali bilo bi najbolje da su se vozilo preveze u servis jer daljnjom vožnjom mogu nastati velika oštećenja.
Nekontrolirani rast okretaja motora
Promjena brzina naviše nakon svakog ubrzanja i motor nekontrolirano odlazi u visoke okretaje! Problem bi mogla biti spojka, a to bi moglo značiti da je treba zamijeniti. Pripremite se na desetak tisuća kuna (i više) izdataka za saniranje ovog ozbiljnog kvara. Spojka može biti istrošena, a jedan od uzroka je i neispravno vozačevo korištenje spojke.
Motor se ne želi pokrenuti
Ovaj zvuk je najlakše čuti jer ga karakterizira zvuk tišine, kao u pjesmi Simona i Garfunkela. U tom slučaju velika je vjerojatnost da u akumulatoru nema struje, a znate što vam tada slijedi: zvati HAK!
Gromoviti zvuk
Naglo nastupanje dubokog gromovitog zvuka može biti izazvano pucanjem hrđavih ispušnih cijevi koje nisu na vrijeme zamijenjene. Takvo vozilo trebalo bi hitno odvesti na servis jer može doći do mnogo ozbiljnijih problema.
Kratko lupanje i brzo gašenje
Kratka lupa motora popraćena brzim gašenjem motora može biti povezana s neredovitim održavanjem remenskog sustava koji je dotrajao. Pazite, nisu uvijek prijeđeni kilometri uvjet za zamjenu remenja nego i starost remenja, a sami dijelovi koštaju oko 5 posto od ukupne cijene, odnosno štete koja bi mogla nastati na motoru.
Zviždanje motora
Zvukovi zviždanja kod dizelskih motora mogu upućivati na kvar ležajeva turbo punjača. Ovaj kvar još je popraćen gustim dimljenjem na ispušnoj cijevi, gubitkom snage motora, naglim trošenjem ulja, a čest uzročnik je neredovito mijenjanje motornog ulja. Također, mogući su i manji kvarovi koji se javljaju zviždanjem, kao što su puknuće turbo cijevi pa je prisutan jaki šum kod prodora zraka.
Nije uvijek problem u neispravnosti motora
Ako zvuk nastaje prilikom kretanja vozila mogu biti problemi u transmisiji, ovjesu ili kočnicama. Ponekad zvukovi mogu biti zastrašujući, kao na primjer jako struganje, a izvor buke može biti zaglavljivanje kamenčića između diska i lima. U tom slučaju možda ima pomoći, pokušajte kratko naprijed nazad pokretati vozilo jer tako se nekad kamenčić uspijeva izbaciti iz kotača. Ako ova metoda ne uspije, trebat će pozvati terenskog tehničara ili prevesti vozilo u servis da serviser skine kotač i pregleda izvor problema.
Sa zimskim danima znaju u motorni prostor doći glodavci i razni kućni ljubimci zbog topline motora. Moguće je i zaplitanje tih životinja u remenski sustav pa prilikom pokretanja motora može doći do čudnih zvukova. Sve to može oštetiti motor.
Glodavci znaju pripremati zimnicu u toplom motoru uvlačeći u usisne cijevi orašaste plodove koje motor može usisati prilikom rada i izazvati mehanička oštećenja motora koja također mogu biti popraćena čudnim zvukovima, također često mogu biti i pregrizene instalacije u motornom prostoru koje mogu uzrokovati čudan rad motora ili nemogućnost pokretanja motora. Preporuka je da izbjegavate zimi parkirati vozilo u blizini kontejnera s miješanim otpadom. U njegovoj blizini, zbog odbačene hrane, uvijek ima glodavaca.
Pazite, pogrešno odabrano gorivo prilikom punjenja goriva u spremnik može uzrokovati jako kliktanje motora popraćeno bijelim dimom i uključenim raznim upozorenjima i lampicama motora, a vama će se činiti kao da će se motor raspasti. Preporuka je: čuvajte račun od goriva. Tako je najlakše utvrdili je li izvor problema pogrešno točenje goriva, a tu će vam na terenu pomoći HAK.
Što učiniti?
Prijenos zvuka putem mobilnog uređaja vašem serviseru i neće biti od neke pomoći, a opisivanje zvuka još teže pa će se često javiti potreba da tehničar izađe na teren. Bilo koja promjena u zvuku motora zaslužuju pažnju i zaustavljanje vozila na sigurno mjesto koje ne smeta prometu te kontaktiranje stručnog osoblja.