Bez obzira na to radilo se o zdravlju čovjeka ili zdravlju automobila, ispravna dijagnoza izvedena na temelju određenih simptoma nužna je za uspješnu terapiju i liječenje, odnosno popravak. I baš kao što je to, nažalost, nerijetko slučaj s ljudima i liječnicima, i najboljim majstorima od zanata pritom se znaju potkrasti pogreške. Manje ili veće, s lakšim ili težim, a nekad i fatalnim posljedicama.
Zbog svega toga, kažu, čovjek pored sebe u životu treba imati dobrog liječnika kojemu može u potpunosti vjerovati, ali isto tako, u nekim se situacijama ne treba krzmati da zatraži i drugo mišljenje.
Jer, slični simptomi uzročnike mogu imati u sasvim drugim oboljenjima, pa krivo liječenje ne samo da neće riješiti problem, nego ga može i pogoršati. Sve to, kao što neki od vozača, nažalost, znaju iz prve ruke, vrijedi i za osobne automobile i neke njihove probleme. Ovdje donosimo pregled samo nekih među njima koje je lako pogrešno dijagnosticirati, počevši s najjednostavnijima…
Geometrija kotača ili prazna guma
Primjerice, u slučaju da vozilo vuče u jednu stranu ili se na kotačima osjeća trešnja, to može biti znak problema s geometrijom ili balansom kotača, no stručnjaci kažu da u tom slučaju ne treba odmah juriti vulkanizeru. Za početak je, primjerice, pametno provjeriti tlak u svim gumama, to nekad može biti sasvim dovoljno. Ili s kočionim pločicama, koje također mogu uzrokovati slične simptome.
Akumulator ili alternator
Nadalje, često se zna dogoditi i da se motor neće pokrenuti, odnosno da na okret ključa ne daje znakove života ili se oglašava tek jedva čujnim klikom ili pucketanjem. I opet, (posebno ako ostala elektronika, poput radija, funkcionira normalno), u takvim slučajevima lako je pomisliti da je problem u elektropokretaču. I to doista može biti slučaj, ali isto tako može biti riječ o praznom akumulatoru, za što se uzrok, nadalje, može tražiti i u neispravnom alternatoru. Ako se radi o tome, naravno, zamjena starog akumulatora neće biti od praktički nikakve pomoći.
Amortizeri ili spone stabilizatora
Udarci i zvukovi, poput škripanja na neravninama, za kao glavne uzročnike često imaju istrošene opruge ili amortizere, ali problem može ležati i negdje drugdje, primjerice, u dotrajalim sponama stabilizatora. Važno je znati da takve zvukove nije uvijek jednostavno precizno detektirati jer ih može prouzrokovati niz različitih dijelova na automobilu. Za miran san i taj je posao važno prepustiti stručnjaku, a ne nagađati.
Rashladno sredstvo ili rupa
Kad primijetimo da klima-uređaj ne radi ili barem ne hladi onoliko koliko smo navikli, najčešće prvo pomislimo da u sustavu nedostaje rashladnog sredstva. I doista to nije rijedak slučaj, ali treba znati radi li se u konkretnom slučaju o tome da ga treba tek dopuniti ili negdje dolazi do curenja. Zato sustav treba spojiti na odgovarajuću dijagnostiku s mjerenjem tlakova, a ne pokušavati samo dopuniti sredstvo koje nedostaje jer prekomjerno punjenje može izazvati kvar i značajnije novčane izdatke.
Upravljač ili diferencijal
Ako se automobil u zavojima ponaša čudno, ispušta čudne zvukove i kao da odbija poslušnost te ga pritom nije lako kontrolirati, logično je prvo pomisliti da kod njega nešto nije u redu s upravljačkim sustavom. Ipak, često se događa da u takvim slučajevima krivca ne treba početi tražiti od volana, nego od diferencijala, čija je zadaća da omogući kotačima da se vrte međusobno različitim brzinama. Kad dođe do problema, to više nije moguće i nastaju spomenuti simptomi.
Hladnjak ili termostat
Kad se vozilo pregrijava, glavni osumnjičeni prvo biva hladnjak, kod kojega se zatim provjerava je li razina rashladnog sredstva odgovarajuća i postoje li možda na njemu tragovi curenja, odnosno kakva pukotina. Međutim, lako je moguće da problem u tom slučaju uopće nije u hladnjaku, nego u nevaljalom termostatu ili čak neispravnom ventilatoru. Svakako provjeriti kako ne biste zamijenili ispravan hladnjak.
Elektronika ili nešto drugo
Kao što je dobro poznato, suvremeni automobili pretrpani su elektronikom, senzorima i kilometarskim ožičenjem i s tim povezane probleme često nije jednostavno detektirati. Osim što je dijagnostika postala nezaobilazan alat za izoliranje uzročnika određenih kvarova, ne treba zaboraviti da je i ona, baš kao i svaki drugi dio automobila, podložna otkazivanju poslušnosti. Definitivno prepustiti stručnoj dijagnozi.
Curi li ulje ili nešto drugo
Pod vozilom se stvara sumnjiva lokvica? Najcrnji scenario kaže: ulje iz motora! Može biti, ali isto tako može biti i štošta drugoga. Rashladna tekućina, primjerice, ili tekućina iz upravljačkog sustava. Ili ulje iz mjenjača. Ili najobičnija voda, koja nastaje kao produkt rada klimatizacijskog uređaja, što bi zapravo značilo da problema nema. U svim ostalim slučajevima morat ćete mehaničaru.