Neispravnost alternatora: Kada se najčešće događaju kvarovi, kako ih dijagnosticirati i koliko traje popravak?!

Kod današnjih vozila teško je popraviti kvar alternatora na licu mjesta i zbog toga ćete najčešće morati u servis

Alternator ili generator je uređaj koji puni bateriju vozila električnom energijom za potrebe startanja motora i napajanja ostalih električnih te elektroničkih potrošača na vozilu za vrijeme rada motora. Pogon alternatora je ostvaren putem remenskog prijenosa motora pa mehanička energija motora radom alternatora prelazi u električnu energiju. O problemima s alternatorima i popravcima piše Marin Morava, HAK-ov tehnički savjetnik.

SIMPTOMI NEISPRAVNOSTI:

Nastupanje neispravnosti na alternatoru u pravilu je za vrijeme rada motora popraćeno uključivanjem crvenog indikatora neispravnosti sa simbolom baterije na kontrolnoj ploči vozila, što nas upozorava da vozilo za daljnji rad crpi preostalu električnu energiju iz baterije i da se baterija više ne puni. S obzirom na to da nam je boja uključenog indikatora crvene boje informacija je od prioritetne važnosti pa je potrebno zaustaviti vozilo na sigurno mjesto prije nego li bi se motor sam po sebi ugasio jer mu je za podržavanje daljnjeg rada potrebna električna energija.

Prestankom punjenja baterije, ako ne možemo odmah zaustaviti vozilo na sigurno mjesto, za daljnju vožnju potrebno je isključiti sve potrošače koji nisu prioritetni za rad motora kao što su radio uređaj, klima uređaj, ventilator putničkog prostora, glavna svjetla (ako je dobra vdiljivost)… Nažalost prestanak punjenja alternatora nije uvijek popraćen s uključivanjem upozorenja s crvenim indikatorom na kontrolnoj ploči već nekim drugim simptomima kao što su prestanak rada radija u vozilu, smanjenje intenziteta osvijetljenosti kolnika od strane svjetala, također često je moguće i uključivanje različitih indikatora za neispravnosti na kontrolnoj ploči zbog preniskog napona zabilježenog najčešće u sustavima koji održavaju aktivnu sigurnost vozila kao što su sustav protiv blokiranja kotača prilikom kočenja ili sustav održavanja stabilnosti vozila te sustav zračnih jastuka. Ako imamo simptome jedne od navedenih kombinacija pred nama je možda neželjeno gašenje motora.

AKO PLANIRAMO NASTAVITI VOZITI ŠTO MOŽEMO ISPRATITI:

Ako ste se zaustavili na sigurnom mjestu, isključite motor ako smatrate da ste blizu cilja ili odmorišta – prije nego što mislite nastaviti voziti trebali biste izvaditi ključ iz brave za paljenje i zadržiti ga kod sebe te podići poklopac motora i vizualno se uvjeriti da je remenski prijenosnik ispravan, da se ne osjete mirisi slični električnim paljevinama ili gumenim paljevinama. Ako vam nisu poznati dijelovi i sklopovi ispod poklopca motora bolje je ne istraživati već odmah isključiti motor te pozvati pomoć na cesti 1987 te odgoditi nastavak vožnje s vozilom.

Možemo pokušati ponovo pokrenuti motor i ako se motor ne pokreće najčešće je uzrok ispražnjen baterija – problem je vjerojatno nastao zbog neispravnosti na sustavu punjenja baterije pod već opisanim simptomima. U drugom slučaju moguće je da se motor ponovo pokrene, a indikator ispravnosti punjenja ostane i dalje uključen ili čak isključen. U jednoj i drugoj varijanti nije sigurno nastaviti voziti, također ako za vrijeme rada motora čujete neuobičajene mehaničke zvukove koji bi dali naslutiti da se nešto mehanički raspada potrebno je  odmah isključiti motor. Pozovite pomoć na cesti kako bi provjerili radi li sustav punjenja ispravno. Ako je u nekoj varijanti motor i upalio bez prisutnih već navedenih simptoma to je znak da se baterija još nije u potpunosti ispraznila. Ako alternator ne bi punio u ovoj varijanti prosječno se još 30 min uspijeva održati rad motora na struji iz baterije. Naravno, ako se odvažite voziti potrebno je isključiti električne potrošače, koji nisu primarni za rad motora kako bi održali što duži rad motora.
Nije sigurno i ne isplati se eksperimentirati s nastavkom vožnje ako je prethodno uočena neka od spomenutih neispravnosti, a koja bi mogla imati veze sa sustavom punjenja baterije jer gašenje motora ne možemo planirati i ono se može dogoditi neočekivano. Kad se vozilu isključi motor vrlo vjerojatno više nema ni električne energije u bateriji za uključiti sva četiri pokazivača smjera kako biste bili uočljivi na kolniku. Vozila s automatskim prijenosnikom mogu se zakočiti u parking i zategnuti električnu parkirnu kočnicu te vozilo može biti dodatno zakočeno i nepokretno na neželjenoj poziciji za ostati u kvaru.

ISHOD POMOĆI NA CESTI:

Kod današnjih vozila teško je popraviti kvar alternatora na licu mjesta. Nastupanje neispravnosti je najčešće tijekom znatno hladnijih dana kada se sama po sebi više prazni baterija, uključeni su razni grijači sjedala, stakala, ogledala, brisača i ventilacije. Tu su i svjetla  pa je pojačana aktivnost punjenja od alternatora. Današnja raskoš električne opreme može preopteretiti alternator pa nadzor punjenja kod novijih vozila može zaštititi alternator od preopterećenja tako da vam na neko kraće vrijeme ne dozvoli uključivanje potrošača kao što su grijanje sjedala, odmagljivanje stakala itd. Kvar alternatora zbog preopterećenosti rijetko će nastupiti nakon 100.000 km, a češće ćepočeti cca između prijeđenih 180.000 do 300.000 km. Kod neispravnosti alternatora često je najbolje rješenje biti osiguran HAK-ovim članstvom kako biste osigurali prijevoz vozila do servisa sa što manjim troškovima transporta vozila.

ISHOD SERVISA ZA POPRAVAK ALTERNATORA:

Kod popravka neispravnosti alternatora najbitnije je analizirati je li možda prisutan uzrok koji može vrlo brzo ponovo oštetiti popravljeni Ili novi alternator kao što su neispravna baterija ili stara baterija smanjenog kapaciteta, loši spojevi el. vodiča od alternatora do baterije, kratke rute vožnje koje više isprazne bateriju nego li alternator stigne napuniti bateriju (jer nije osigurano dopunjavanje baterije minimalno s jednom tjednom vožnjom dužom od pola sata). Također, nakon rastavljanja alternatora potrebno se konzultirati sa serviserom što je najbolje rješenje jer popravak alternatora može biti znatno jeftinije rješenje od novog alternatora.

Da bi bilo isplativo popravljali alternator poželjno je da kućište alternatora nisu nagrizle jaka korozija od utjecaja okoline, vlage i soli, važno je stanje vodiča, namotaja statora i rotora te je poželjno da nije došlo do pregrijavanja, odnosno da nisu namotaji zapunjeni korozijom između nosača namotaja i vodiča. Ako su navedene stavke uredne, imamo dobar temelj za daljnji popravak koji će imati ekonomsku opravdanost.

Osnovni servis alternatora najčešće sadrži zamjenu ugljenih četkica, s regulatorom napona ili odvojeno ovisno o izvedbi alternatora, zamjenu kliznih prstenova za četkice na rotoru, ugradnja novih ležaja rotora, zamjena diode s diodnim mostom i ugradnju remenice alternatora. Tu su i drugi dijelovi, prema procijeni servisa, ovisno o zahtjevima i modelu alternatora te već spomenutom stanju alternatora. U drugoj opciji popravka moguće je da servis na temelju iskustva zamijeni samo tipa regulator napona ako je alternator s malo prijeđenih kilometara i procijeni da sve navedene druge komponente ne bi bilo opravdano zamijeniti jer su ispravne i još će dugo trajati prema procijeni utemeljenoj s iskustvom na toj marki alternatora.

Dobro je znati da nikad nećete pogriješiti ako zamijenite stari alternator s potpuno novim proizvodom koji je na razini s originalnim dijelom. Pripazite kod kupnje jeftinijih nadomjestaka, koji često nisu na visokoj razini kvalitete. Prosječno trajanje popravka u najboljim uvjetima i s dostupnim dijelovima za popravak traje najčešće jedan dan kad je vozilo zaprimljeno u postupak popravaka, a kod nekih kompleksnijih pristupa alternatoru i potreba za čekanjem dijelova to može trajati pokoji dan duže.

ISPITIVANJE PUNJENJA ALTERNATORA:

Potrebno je pokrenuti motor i pustiti ga da radi cca. 5 min u praznom hodu i zatim uključiti svijetla duga ili kratka, unutrašnji ventilator putničkog prostora ili ona trošila koja većinu vremena redovno imamo uključena tijekom vožnje.

U osnovi da biste se uvjerili ima li alternator funkciju punjenja dovoljan nam je digitalni ili analogni voltmetar kojem je potrebno odabrati mjerenje istosmjerne struje, ako uređaj ima poseban prekidač za ovu funkciju, i postaviti mjerno područje napona do 20V ako uređaj već sam automatski ne raspoznaje mjerno područje.

Mjerne sonde je potrebno paralelno spojiti na priključne stupiće baterije i zatim podići okretaje motora do 2000 o/min – za ispravan rezultat poželjno bi bilo očitati vrijednosti napona od 13,7 V – 14,7 V. Određeni modeli alternatora mogu pokazati i više napone do 16V, ali ne na duži period u prosjeku od 10 min. U suprotnom moguće je da je u pitanju prepunjavanje baterije što također može ukazati na neispravnost alternatora, koja može biti štetna za bateriju vozila i elektriku te elektroniku vozila.

Izvođenje nekih drugih metoda, kao odvajanje klema s baterije za vrijeme rada motora s uključenim svjetlima s ciljem uvjeravanja hoće li se vozilo ugasiti ako ne puni alternator su stare te mogu biti opasne za današnja vozila puna raznih elektroničkih komponenti.

Ako se sumnja da nešto nije ispravno sa sustavom punjenja ovu radnju treba prepustiti servisu jer tamo mogu dublje istražiti problem s prilagođenom opremom za ispitivanje baterija i alternatora te ispitati ispravnost navedenih komponenti.

U nekakvom opširnijem pregledu servis će provjeriti i stanje pogonskog remena alternatora te njegovu napetost, stanje spojeva na vodičima alternatora do baterije, i ne zaboravimo, servis koristi dijagnostiku koja putem DLC priključka može iščitati razne memorije grešaka na sustavu punjenja ako su prisutne.

Kod današnjih vozila za ispitivanje sustava punjenja ne treba nam ispitni alat, ako vozilo ima za opremu start-stop sustav te ako nije nešto ispravno na relaciji akumulator-alternator, jednostavno možemo uočiti da se vozilo više ne želi samostalno ugasiti kad zadovoljimo preduvjete za gašenje motora. Preduvjeti za (start-top) gašenje su opisani u uputstvima vozila i za to je najčešće potrebno: pojasom vezan vozač, mjenjač prilikom zaustavljenog vozila sa zagrijanim motorom mora biti u praznom hodu, a papučica kvačila otpuštena i tada se motor gasi. Ako se u svim zadovoljenim uvjetima motor i dalje ne isključuje, a sustav je uključen  jasno je da je nedostupan sustav i često nam se pokaže ikonica s prekriženim slovom A. Tada zapravo možemo posumnjati da je nešto neispravno sa sustavom punjenja i potrebno se obratiti servisu.  Najčešće u praksi to bude smanjeni kapacitet baterije zbog njezine starosti, ali dugo odgađanje zamjene baterije može izazvati nesispravnost alternatora.