Ključna presuda koja može pokrenuti lavinu: Europski sud proglasio je softver za namještanje emisija štetnih plinova nezakonitim!

Proizvođači automobila liberalno koriste termalne prozore koji su, recimo, blaža tehnologija od softvera koji je koristio Volkswagen

Pet godina nakon početka skandala s dizel motorima Volkswagena, Europski sud (European Court of Justice) proglasio je kontroverzni softver za namještanje vrijednosti ispušnih plinova u testovima nezakonitim. Presuda je donesena u četvrtak u Luksemburgu i mogla bi značajno ojačati prava vlasnika starijih dizel automobila.

Na Europskom sudu bilo je pitanje softvera koji prepoznaje da je automobil testiran u laboratorijskim uvjetima zbog homologacija. Uglavnom, softver je porepoznavao testni rad i u tim je uvjetima emitirao manje štetnih plinova. U stvarnim uvjetima, na cesti povećavale su se emisije. 

U svom izvješću odgovorni stručnjak Europskog suda otkrio je da ovakav tip softvera zapravo zabranjen pravilima EU. Proizvođač, koji se u postupku naziva samo X, to negira. Ova presuda otvara niz implikacija i jedno ključno pitanje: jesu li ovom odlukom pogođeni i takozvani termalni prozori, sustavi koje koriste gotovo svi proizvođači automobila i dizelskim motora u Europi. 

Proizvođači automobila liberalno koriste termalne prozore koji su, recimo, blaža tehnologija od softvera koji je koristio Volkswagen. Termalni prozori se odnose na vrijeme kada proizvođači automobila smiju smanjiti rad sustava upravljanja emisijama kako bi zaštitili motor od kondenzacije ili drugih oštećenja. Automobili koji se pokreću kad je vani vrlo hladno, riskiraju da se u njihovim katalizatorima i motorima nagomila kondenzat, što može izazvati hrđu i kvarove. To je vrijeme u kojima funkcioniraju takvi termalni prozori. Isključivanje ili prigušivanje sustava za obradu emisija ima dodatnu prednost poboljšanja performansi motora i rastezanja intervala između punjenja vozila ureaom, tvari potrebnom za izdvajanje NOx iz ispušnih plinova. O toj tehnologiji proizvođači automobila uglavnom su izvijestili svoje vlade. 

Ako će i termalni prozori biti zabranjeni, to znači da će milijuni automobila ići u opozive, a moguće su i daljnje tužbe. Uglavnom, bile bi to milijarde dolara troškova za autoindustriju. Ovo nije dobra vijesti i za Volkswagen jer sve vlasnici vozila u koje je bio ugrađen taj softver imaju mnogo bolji položaj na sudovima.