Prazan akumulator: Kako pokrenuti vozilo pomoću kabela, ali kako možemo i opasno pogriješiti!

Moramo biti svjesni da s nestručnim rukovanjem s kabelima možemo oštetiti električne i elektroničke dijelove našeg vozila, kao i vozila koje nam pomaže sa svojim akumulatorom

HAK-ov tehnički suradnik Marin Morava objasnio je zbog čega možemo ostati bez struje u vozilu, kako ispravno spojiti kabele i zašto je, ipak, u trenutku kad ostanete bez struje bolje zvati HAK.

Simptomi praznog akumulatora
Simptomi praznog akumulatora nisu uvijek isti, često se razlikuju ovisno o ispražnjenosti akumulatora ili nastaloj neispravnosti na akumulatoru pa ih možemo podijeliti u tri najčešće različite razine situacija na terenu.
1. Dolaskom do vozila najčešće uočavamo da daljinski upravljač ne otključava vozilo, a pokazivači smjera se ne uključuju, ulazak u vozilo nije moguć osim otključavanjem na mehaničku bravicu vrata izvana.
Ulaskom u vozilo uočavamo da se pokušajem uključivanja kontakta ništa električki ne pokreće u vozilu. Ako nije moguće pokrenuti ni sva četiri pokazivača smjera na unutrašnjem prekidaču riječ je o duboko ispražnjenom akumulatoru ili potpuno neispravnom akumulatoru.
2. Druga situacija je da dolaskom do vozila krenemo otključavati daljinskim vozilo i uočimo da pokazivači smjera slabo zasvijetle, a centralne brave s mukom otključavaju, pa nekad uspiju otključati, a nekad krenu i stanu  s radom te je potrebno mehanički dodatno otključati vrata. Ulaskom u vozilo želimo pokrenuti motor, ali instrumenti na kontrolnoj ploči počinju nepravilno raditi kao da je otkazala sva elektronika vozila. Ovaj tip ispražnjenosti akumulatora je najopasniji za elektroniku vozila jer trenutno je akumulator ispod nazivnog radnog napona ili je neispravna neka od ćelija akumulatora. Poželjno je ne pokušavati uspostavljati kontakt ili otključavati centralne brave vozila jer je već moguće da je nastala šteta na elektronici vozila pod niskim naponom. Treba stati sa svim radnjama, evidentno je da nešto nije uredu sa strujom vozila.
3. Također imamo i situaciju kada je moguće ući u vozilo s daljinskim otključavanjem, uspostaviti kontakt, uključiti svjetla ili neki drugi potrošač u vozilu, ali s pokušajem pokretanja motora čujemo nekakvo kliktanje u motornom prostoru ili se ništa ne događa okretanjem ključa. Ako se i događa moguće je čuti slabašno pokretanje motora bez uspješnog paljenja motora (u pitanju je premali broj okretaja el. pokretača). Ovaj tip ispražnjenosti akumulatora je problem kod ispražnjenog akumulatora do dozvoljene granice napona ili s kvarom jedne od ćelija akumulatora. Obzirom na smanjeni kapacitet akumulatora nije moguće u potpunosti ostvariti veće potraživanje za električnom energijom kao što je u pitanju pokretanje motora.

Analiza problema nemogućnosti pokretanja motora
Bilo koje od navedenih stanja akumulatora potrebno je racionalizirati na način da ste vjerojatno zaboravili isključiti el. potrošač vozila prilikom mirovanja –  kao što su uključena vanjska svjetla, pokazivači smjera, nedovoljno zatvorena vrata ili prtljažnik pa je ostalo uključeno svjetlo u vozilu ili je možda dodatno ugrađen ili je uključen uređaj ostao u radu, a tu je potom i niz drugih trošila koji su mogli isprazniti akumulator. Drugo i često pitanje koje si trebamo istodobno postaviti je starost akumulatora u vozilu. Ako znamo kada smo prvi puta već mijenjali akumulator, vrlo vjerojatno će sličan period proći do ponavljanja istog problema. Problemi sa samim akumulatorom kod nekih vozila mogu započeti od 2 godine starosti akumulatora do onih najizdržljivijih i preko 10 godina starosti akumulatora.
Nije nužno uvijek da je u problemu akumulator – mogući su i razni drugi bliski problemi kao neisključena alarmna zaštita vozila, prazna baterija u ključu, nepritisnuta papučica kvačila ili kočnice, ručica automatskog mjenjača nije u parkingu, kod nekih vozila i vrata moraju biti zatvorena ili poklopac motora… Također, moguće je da imamo prisutnu neispravnost s kontakt bravom, el. pokretačem, alternatorom…

Dobro je znati prije spajanja kabela za startanje:
Ako mislimo da je vrijeme za spojanje kabela za startanje na vozilo svakako moramo biti svjesni da s nestručnim rukovanjem s kabelima možemo oštetiti električne i elektroničke dijelove našeg vozila, kao i vozila koje nam pomaže sa svojim akumulatorom, a oštećenja mogu biti do razine neisplativosti popravka vozila. Također, rijetke su ali i moguće veće tjelesne ozljede zbog nekorištenja zaštitnih sredstava prilikom izvođenja ovog tipa radnje. Svakako je preporuka da ovu uslugu izvršava stručno i educirano osoblje s profesionalnom opremom na ovom području rada i pružanja usluga. HAK-ovi mehaničari su educirani i svakodnevno pružaju adekvatnu uslugu s profesionalnom opremom za startanje i u mogućnosti su ispitati stanje akumulatora prije spajanja kabela te tako procijeniti da bi spajanjem kabela moglo doći do većih oštećenja na elektrici i elektronici vozila kojem pomažemo, kao i do pregaranja osigurača kabela vozila pomoći na cesti. Dobro je znati da spajanjem hobi kabela nemao zaštiti osigurač što samu radnju čini izuzeto opasnom, ako je sami provodimo i nismo sigurni što je zapravo pravi problem na vozilu kojem se ne može pokrenuti motor. Također, ako smo sami i uspješno pokrenuli motor ostaje niz upitnika: je li punjenje akumulatora ispravno, je li akumulator ispravan za daljnju vožnju, postoji li mogućnost oštetećenja  alternatora daljnjom vožnjom zbog neispravnog akumulatora i još niz sličnih problema. Ako isključivo koristimo kabele za startanje bez ispitne opreme i dijagnostičkih uređaja, nismo u mogućnosti analizirati uzrok nastalog problema nakon pokretanja motora i tu većinom priča završava, a djelatnici pomoći na cesti rade dijagnozu nastalog problema i nakon pokretanja motora procjenjuju što je bilo neispravno je li moguće nastaviti daljnju vožnju s vozilom.

Izvođenje spajanja kabela:
1. Potrebno je imati zadovoljavajuće vozilo koje će osigurati pomoć s jednakim ili većim ugrađenim akumulatorom (Ah) od praznog akumulatora kojem ćemo pomagati. Idealno bi bilo da imamo prijenosni starter za ovu radnju.
2. Potrebno je imati dovoljno duge kabele sa za startanje s izoliranim štipaljkama, sa zadovoljavajućim presjekom vodiča i kvalitetnim štipaljkama za odgovarajuće područje primjene jer kabeli za benzinske motore najčešće nisu od pomoći za pokretanje dizelskih motora. Gotovo je dvostruko manji protoka struje nego li je potrebno za dizelski motor pa se u prodaji također razlikuju.
3. Rijedak je događaj da akumulator eksplodira, ali je mogućnost otvorena -stoga će dobro doći i sunčane naočale u svrhu zaštitite očiju ako nemamo potpuno odgovarajuće zaštitne naočale. Zaštita ruku je poželjna s rukavicama, što zbog mogućnosti eksplozije akumulatora, što zbog slabih kabela ili loših spojeva – često se štipaljke i vodiči mogu jako zagrijati zbog loše provodljivosti i tako prilikom dodira kabela moguće je ozbiljno opeći kožu.
4. Potrebno je koristiti upute vozila. U uputama za svako će vozilo biti slikovito prikazane točke za priključiti plus i minus štipaljke kabela, najčešće su to pozicije u motornom prostoru vozila ako nije drugačije opisano u uputama od vozila.
5. Kada smo pozicionirali priključne točke potrebno je vozilo koje pomaže s napajanjem struje i priključcima približiti što je više moguće susjednim točkama kako bi kabeli uspjeli po dužini povezati dva vozila.
6. Prije spajanja kabela potrebno je izvaditi ključeve jednog i drugog vozila izvan vozila i zatvoriti vrata te pričekati do pet min da vozila budu u stanju mirovanja (struje).
7. U pravilu za prvi spoj štipaljke kabela za startanje se bira crveni kabel i priključuje se na vozilo koje će biti izvor napajanja, a točnu poziciju plus spoja na vozilu pronalazimo prema slikovitim uputama od vozila. Najčešće je u pitanju sama spojnica na plus polu akumulatora.
8. Drugi kraj štipaljke crvenog kabela vodimo do vozila kojem pomažemo i po istom kriteriju pronalazimo priključnu točku plusa na vozilu prema uputama od tog vozila i najčešće je u pitanju plus pol praznog akumulatora i ostvarujemo drugi spoj.
9. Koristimo drugi crni kabel kako bi povezali minus priključne točke između dva vozila pa treći spoj spajamo isto prema uputama od vozila a u pitanju je najčešće minus pol akumulator vozila koje pomaže s izvorom napajanja, ali i ne mora biti – zato se treba držati isključivo uputa vozila.
10. Završno četvrti spoj drugog kraja crnog kabela ostvarujemo isto prema uputama vozila i najčešće je u pitanju metalno kućište motora ili mjenjača koje nije obojeno i nije s malim površinskim presjekom metala, ali također koristiti prema uputama vozila.
11. Nakon spojenih kabela daljinski zaključamo i otključamo vozilo kojem je bila potrebna pomoć i sjednemo te pokušamo pokrenuti motor. Ako se motor regularno okreće s el. pokretačem, a motor ne pali to pokretanje ne bi trebalo trajati više od 15 sekundi, da ne ispraznimo akumulator od pomagača i ne pregrijemo el. pokretač jer očito je prisutan neki drugi problem.
12. Ako je vozilo regularno upalilo potrebno je ostaviti i dalje povezane kabele i pokrenuti motor vozila koje je pružalo pomoć i pustiti ih da zajedno odrade do 10 min sa spojenim kabelima.
13. Nakon potrebe odvajanja kabela preporuka je ugasiti jedan i drugi motor i izvaditi ključ za paljenje izvan vozila i pričekati koju minutu i zatim odvojiti kabele obrnutim redom od spajanja.

Siva zona rada:
1. Ako nema uspjeha s pokretanjem el. pokretača ili je premali broj okretaja el. pokretača, provjerimo spojeve kabela jesu li dobro ostvareni kontakti sa štipaljkama kabela. Ako nema pomoći trebali bi odustati od daljnjih aktivnosti.
2. Ako nemamo izlaz iz nastale situacije često je jedno od loših rješenja, koje će poboljšati učinak pokretanja, da vozilo koje je izvor napajanja pokrenemo s povezanim kabelima i podignemo okretaje motora na 2000 okr/min i punimo akumulator u trajanju od 10 min. Problem u ovoj radnji je što ne znamo zašto druga strana nije uspjela pokrenuti motor sa spojenim kabelima i riskiramo da oštetimo elektriku i elektroniku ispravnog vozila, ako je s druge strane problem s akumulatorom ili neispravnim el. pokretačem. Tada nam mogu nastupiti ozbiljne štete na vozilu ako nekomu pomažemo s navedenim neispravnostima. Od ozbiljnih štete jedino nas u tom trenutku mogu spasiti zapravo tanki i loši kabeli koji će se pregrijati i spriječiti će veću štetu na vozilu koje je izvor napajanja.
3. Jedna od najgorih kombinacija kako bismo ipak pokrenuli motor je da se prilikom rada vozila, koje je izvor napajanja drugom vozilu, puni akumulator 10 min i zatim se podižu okretaji motora te se krene se pokretati motor drugog vozila s praznim akumulatorom. Sve ovo se događa zbog slabo provodljivih kabela ili postojećih neispravnosti na drugom vozilu i često rezultira ozbiljnim kvarovima na vozilu koje “daje struju”, a vozilo kojem smo pomagali uspije se pokrenuti i nastavlja s vožnjom.
4. Nakon uspješnog pokretanja motora jedna od opasnijih radnji je odvojiti kabele za startanje tijekom rada motora. Prekidanjem strujnog kruga možemo zbog razlika naponskih potencijala između dva akumulatora i dva alternatora u radu uzrokovati kratki skok visokog napona, koji može biti štetan za elektroniku vozila. Zapravo, to je neprihvatljiva radnja kao da kućno računalo isključujemo za vrijeme rada iz napajanja a da ga prethodno nismo stavili u stanje mirovanja.