Velike i široke gume niskog profila ili neugledne balonke? Kad bismo bili u (financijskoj) mogućnosti mnogima bi taj izbor bio jednostavniji od traženja preferirane političke liste na izborima.
No, čovjek treba biti praktičan i zapitati se, trebam li kupiti naplatke od 19 inča, ako ću zbog toga kasniti s plaćanjem režijskih troškova, sjediti u mračnoj sobi i gledati 8K sliku s vlastitog prozora umjesto blagodati struje i televizijskih programa.
Velike i široke gume s minimalnim profilom ili klasične, manje i uže gume? Prve su ljepše, druge udobnije, a Njemački autoklub (ADAC) pokušao je na osnovu podataka s prijašnjih testiranja komparirati koje su sigurnije. Uspoređivane su gume 195/65 R15, 205/55 R16, 225/45 R17 i 225/40 R18.
Na suhom nema zbora, široke gume pružaju bolji grip, a i zaustavni put od 100 do 0 km/h im ide u prilog. Za kočenje im treba 195/65 R15 – 38.4 metra, 205/55 R16 – 37.5 m, 225/45 R17 – 36.9 m i 225/40 R18 – 36.7 m. Fizika je jasna, više gumene površine na cesti, gušći nabori – kraći put kočenja.
No, što kad iz zlokobno sivih oblaka počnu padati prve kapi kiše? Veće i šire gume opet su u prednosti, ali samo dok se oblaci ne rastvore, a iz njih krene sipati kao ispod Velikog slapa na Plitvicama. Već s tankim vodenim filmom na cesti široke gume gube prednost jer moraju izbaciti veću količinu vode. U ADAC-u su izmjerili pri kojoj brzini vodeni klin ulazi ispod gume i gubi se trakcija: 195/65 R15 – 82.7 km/h, 205/55 R16 – 76.9 km/h, 225/45 R17 – 72 km/h i 225/40 R18 – 71.4 km/h.
Evo nas i kod parametra, koji će mnogima biti i najvažniji, a to je udobnost. Priznajmo, nismo svi talentirani poput Fernanda Alonsa, mnogima od nas sportska vožnja nije u genima, ona nije sigurna, a većina nas i ne želi puniti državni proračun prihodima od prometnih kazni. Mnogi od nas uživaju u komforu. Udobnost se mjeri pomoću posebnih senzora smještenih ispod vozačeva sjedala, a ako najuže gume 195/65 R15 imaju indeks 0, ostale gume kaskaju po udobnosti i to 205/55 R16 – 3.3%, 225/45 R17 – 3.8% i 225/40 R18 – 9.8%.
Šire gume u pravilu traju duže, najuža guma ima okvirni radni put od 30.200 km, a najšira 34.400 km. No, šire gume povećavaju potrošnju i to ne samo zbog otpora kotrljanja, one stvaraju i veći otpor zraka, a 18-inčni kotači teži su od 15-inčnih za pet kilograma (x4).
U zimskim uvjetima, uže gume imaju bolje performanse na snijegu… Na kraju, uže i manje gume su mnogo jeftinije.