Jedno ozbiljno istraživanje: Kakvu ulogu ima plišani medo na stražnjem kraju Mazde?

Unatoč kontradiktornim rezultatima, aktivna pomoć vozaču još nije na tako visokoj razini da biste trebali pratiti bilo što drugo osim ceste

Pomislili biste da je možda riječ o zabavi koja otišla u krivom smjeru ili roditeljima koji imaju pretrpan automobil pa svojoj kćerkici ili sinu voze medu na poklopcu prtljažnika, ali riječ je o mnogo ozbiljnijem zahvatu. Američki Osiguravateljni institut za sigurnost na cestama (IIHS) odlučio je koristiti ogromnog plišanca kako bi došao do važnih saznanja o sigurnosti prometa. Cilj je bio utvrditi pozornost vozača s uključenim sustavima pomoći vozaču. Nažalost, jednoj skupini vozača ovaj medvjed može promaknuti češće od većine: onima koji su novi u korištenju automatiziranih sustava pomoći vozaču na svojim automobilima.

IIHS je želio vidjeti kako upotreba naprednih sustava pomoći poput GM-ovog Super Cruisea i Teslinog Autopilota utječe na to koliko vozač pazi na cestu. Zbog toga je na vozilo prikvačen plišani medo u kričavoj odjeći. Svjesnost o situaciji istinska je briga kada je riječ o ovim novim automatiziranim asistencijama za vozača. Trenutno je najviša razina automatizacije koja se nudi u serijskom automobilu razina 2, odnosno Honda je u Japanu predstavila treću razinu autonomije, ali na ograničenim primjercima modela Legend. Automobili s automatizacijom razine 2 mogu obavljati ključne zadatke poput upravljanja, ubrzanja i kočenja kako bi zadržali zadanu udaljenost od automobila ispred… Ipak, vozač i dalje mora biti svjestan te mora preuzeti upravljanje ako to situacija zahtijeva.

Zbog toga je IIHS proveo ovaj test, na autocesti u Marylandu s 31 vozačem raspoređenim u 3 skupine, vozačima koji su redovito vozili s automatiziranim asistencijama razine 2 i koji su koristili sustav tijekom testiranja, vozači koji su imali malo ili nimalo iskustva s automatiziranim asistencijama razine 2 koji su također koristili sustav tijekom ovog testa te vozačima koji su imali malo ili nimalo iskustva s automatiziranim asistencijama razine 2 i koji ih nisu koristili tijekom testa.

Svi ispitanici koji su sudjelovali u istraživanju vozili su isti Mercedes-Benz C300 iz 2019. godine opremljen sustavom ADAS razine 2 sat vremena. Kako bi testirali koliko su pozornosti ovi vozači obraćali, drugo vozilo s velikim ružičastim medvjedićem pričvršćenim na stražnji poklopac tada je tijekom vožnje tri puta prošlo C300. Vozači C300 imali su dovoljno vremena da uoče medvjeda, jer je svaki put ostao ispred Merca otprilike 30 sekundi.

Istraživači su mjerili reakcije vozača tijekom i nakon vožnje. Kamere unutar testnog vozila zabilježile su gdje vozač gleda, kao i pogled na cestu kroz vjetrobransko staklo. Nakon putovanja, vozači su upitani jesu li vidjeli bilo što neobično u vezi s bilo kojim vozilom s kojim su se susreli i, ako jesu, koliko su puta to vidjeli?

Nitko u pitanjima nije spomenuo medvjeda. Vozače su pitali o automobilima i zanimljivim znamenitostima, a medvjeda su se morali sjetiti sami.

Prema rezultatima studije IIHS, gotovo svi iskusni korisnici 2 razine automatizirane vožnje primijetili su medvjeda tijekom vožnje, a više vozača u ovoj skupini uspjelo je točno zabilježiti koliko je puta medvjed prošao pokraj njih nego itko drugi. Dvostruko više vozača koji nisu imali iskustva s automatizacijom razine 2, ali su je koristili za test, uopće se nisu sjećali medvjeda u usporedbi s bilo kojom drugom skupinom na testu. Vozači koji su propustili svaki slučaj ukazivanja medvjeda proveli su više vremena gledajući razne dijelove nadzorne ploče automobila nego bilo koja druga grupa.

IIHS je brzo primijetio da su iskusni korisnici automatiziranih sustava razine 2 imali najbolje rezultate u ovom testu plišanih životinja, ali i da je korištena mala veličina uzorka. Kako god, unatoč kontradiktornim rezultatima, aktivna pomoć vozaču još nije na tako visokoj razini da biste trebali pratiti bilo što drugo osim ceste. Koncentracija ispred svega.