Pedeset godina Fiata 127: Minimalizmom i sjajnim rješenjima do svjetskog uspjeha!

Fiat 127 bio je 1971. infuencer automobilskog dizajna i praktičnosti u svojoj klasi. Svojedobno najprodavaniji europski automobil, poslužio je i kao predložak na kojem je nastao Zastavin Yugo

Do 1961. Fiat je svoju proizvodnju nakon rata utrostručio. Čak 90 posto automobila u Italiji bili su u rukama građanstva, a to je bio i jasan signal da je masovna motorizacija u velikom zamahu te da Fiat mora biti u korak s tržištem koje je tražilo male okretne automobile višestruke iskoristivosti. Automobilski dizajn je šezdesetih funkcionirao u okviru racionalizma i funkcionalizma, a vrlo često se spominjao i termin modularnosti. Dante Giacosa bio je kreator Fiat programa još od 1936. i upravo je njegova inicijativa bila prelazak na ugradnju motora sprijeda s pogonom na prednje kotače.

U Fiatu je program automobila s tom koncepcijom nosio projektnu oznaku X1. Tako je X1/1 bio Fiat 128, X1/2 rezultira kao Autobianchi A112, X1/3 postao je Fiat 130, a X1/4 završava kao Fiat 127. Ovdje je interesantno za napomenuti da je za Fiat 127 zapravo kao tehnički predložak poslužio Autobianchi A112, ali sa u potpunosti novom karoserijom veličine između A112 i Fiata 128. Fiat 127 bio je zamijena za Fiat 850 koji je ujedno bio i posljednji Fiat u toj klasi sa koncepcijom motor straga uz i stražnji pogon.

Dizajnerski je model 127 bio u potpunosti veliki odmak od industrijalizirane linije 128 i klasičnog stila šezdesetih koji je karakterizirao A112. Ovog puta u pitanju nije bio sveprisutni Giacosa. Pio Manzù bio je potpisnik dizajna za 127, a sudbinski se ispostavilo da mu je to bio prvi i ujedno posljednji automobilski uradak u karijeri. Pio je bio sin uglednog talijanskog kipara Giacoma Manzonija. Za razliku od Giacose, Pio je završio prestižnu njemačku visoku školu za dizajn u Ulmu. S prijateljima je crtao prototipove za njemačke NSU i Glas, s nadom da će ih možda pozvati na suradnju. Giacosa je bio impresioniran idejama mladog dizajnera i pozvao ga je u Fiat da odradi zadatak oblikovanja budućeg 127. S obzirom na nedovoljno iskustvo, osobno je Giacosa bio supervizor u projektu čiji finalni proizvod njegov idejni tvorac neće doživjeti. Nažalost, Pio Manzù poginuo je 1969. u prometnoj nesreći za upravljačem Fiata 500 samo dan prije predstavljanja projekta šefovima Fiata. Gian Paolo Boano, voditelj Centro Stile Fiat, tek je potom kozmetički dotjerao izvornu ideju Pio Manzùa prije izlaska na tržište 1971.

Koliko je Manzù bio uspješan po pitanju dizajnerskih rješenja s jednostavnim linijama svjedoči i činjenica da je Fiat 127 proglašen europskim automobilom godine, a njegove linije ubrzo slijede i Ford Fiesta te Renault 5 (njegov je izvorni dizajner Michel Boué također preminuo prije dolaska R5 na tržište). Novi Fiat bio je kompaktni velikoserijski automobil u tzv. two-box kombinaciji, sa inicijalno dvoja vrata i prednjim pogonom. Bila je to maksimalna ekspresija funkcionalizma u stilu Fiata 600 i brilijantne doze racionalizma kojim je Manzù podario 127. Manzù je 127 kreirao sa ciljem da 80 posto automobilskog volumena bude na raspolaganju putnicima. Novitet je model 850 nadrastao za svega 20 mm u dužinu, 102 mm u širinu, a dok je u visini izgubio 60 mm zadržavši jednaku težinu vozila. Najbolje se prostranost Fiata 127 ogledala u prtljažniku čiji je volumen iznosio čak 365 litara u odnosu na 120 litara koje je pružao 850 ili 345 koji je nudio Fiat 128. Taj senzacionalni prostor straga u praksi je izgledao manje oduševljavajuće s obzirom na ravni poklopac prtljažnika kao ograničavajući faktor prilaska u prostor za odlaganje stvari. Taj detalj ubrzo je riješen pojavom verzije sa troja vrata, gdje je put ka prtljažniku bio otvoren kroz velika vrata prtljažnika sada s integriranim staklom. Varijabilnost interijera bio je još jedna prednost ove genijalne automobilske ideje koja je stigla na tržište pred samu novu naftnu krizu.

Po pitanju motorizacije i tehnike Fiat je igrao na sigurno. Prednji i stražnji ovjes te kočnice preuzete su sa 128 i A112. Što se tiče motorizacije četverocilindarski agregat obujma 0,9 litre bez pretjerivanja možemo nazvati motornim metuzalemom s obzirom da će se isti dokazati kroz daljnje višegodišnje korištenje u ostaloj gami Fiata. Ovdje je konkretno agregat bio derivat iz modela 850 Sport sa raspoloživih 47 KS dovoljnih za brzinski maksimum od 140 km/h. Samo dvije godine po dolasku na tržište Fiat 127 postaje najprodavaniji automobil u Europi! 127 Special oznaka je za opremljeniju verziju s raskošnijom instrumentalnom pločaom, a koja se razlikuje i po saćastoj masci hladnjaka i branicima ojačanim gumom. Motor gubi 2 KS kao posljedicu borbe protiv zagađenja. Treba istaknuti da je već 1972. nastao u Seatu derivat Fiata označen kao Seat 127. Španjolci su ga producirali svojedobno i s karoserijom sa 4 vrata, a do finala 1982. produkcija prelazi milijun primjeraka što ga čini prvim milijunašem španjolskog proizvođača.

U Brazilu je pak 1976. započela proizvodnja Fiata 147 sa modifikacijama karoserije i kao takva je zadržana cijelo desetljeće. Iz brazilske produkcije Fiat je preuzeo motor obujma 1049 ccm i sa 50 KS, a koji je zaživio u gami od 1977. nakon prvog redizajna. Po pitanju karoserijskih izvedbi novost je iz španjolske produkcije povučena izvedba sa 4 vrata. Prava poslastica dolazi u obliku 127 Sport kao rezultat stilskih poboljšanja u kontekstu gotovo u potpunosti novog interijera s masivnim sportskim sjedištima i eksterijernih dodataka koji naglašavaju snagu motora sa 70 KS dovoljnih za i do 160 km/h. Do zime 1979. Fiat 127 produkcijom je prešao 4 milijuna primjeraka što ga čini najproduciranijim modelom do tada u povijesti marke, a ujedno je i od 1973. najprodavaniji europski automobil! 127 Rustica je interesantna verzija koja se pojavila 1979. kao predložak nastao na brazilskoj inačici.

Ovaj „terenac“ s ojačanim podvozjem i u isključivo bež boji imao je dodatne zaštitne metalne branike s mrežicom i krovni nosač kao eksterijerne dodatke. Za off road doživljaj imao je prilagođeni ovjes, prijenosne omjere u mjenjaču i kočnice. Sa drugim redizajnom 1980. gama je postala bogatija za verziju s pet vrata i karavan 127 Panorama koji je u biti bio derivat istoimenog brazilskog 147 i nudio je prtljažnik sa 1178 litara volumena! Uvodi se i štedljivi 127 Diesel u Europi dok u Brazilu 127 kao svjetski novum nudi motor pokretan alkoholom. Kao kruna desetljeće duge karijere dolazi 127 Sport sa motorom obujma 1301 ccm i snage 75 KS. Bio je to ujedno i kraj uspješne karijere obilježene sa ukupno preko 8 milijuna automobila proizvedenih u Italiji, Španjolskoj, Brazilu i Argentini.