Svi se kunu u električne automobile i smanjenje emisija CO2, ali licemjerno žmire kada treba pogledati drugoj istini u oči. Kao i u svim velikim projektima, nekoliko je istina, a u slučaju električne mobilnosti neke od njih nisu ugodne. Novi izvještaj Ujedinjenih naroda razotkrio je neke etičke probleme koje donosi opskrba rijetkim materijalima neophodnim za proizvodnju vozila na baterije. O tome da djeca rade u rudnicima kobalta u Demokratskoj Republici Kongo, u kojoj je 50 posto svjetskog kobalta, zna se mnogo toga, ali UN tvrdi da oko 40.000 djece radi u izuzetno opasnim uvjetima, s neadekvatnom sigurnosnom opremom, za vrlo malo novca.
Ta djeca zarađuju oskudne plaće unatoč tome što su izložena fizičkim opasnostima te raznim zlostavljanjima. Dječji rad u rudarenju kobalta je opće poznat, ali svake godina dobiva nove, dramatične dimenzije.
No, nažalost, niti to nije sve. U napuštenim rudnicima nakuplja se sumporna kiselina, koja može onečistiti lokalne zalihe vode. Rudari riskiraju zdravlje udišući uranovu prašinu prilikom kopanja.
Proizvođači automobila pokušavaju se odmaknuti od upotrebe kobalta, a neki čak koriste blockchain kako bi pronašli njegovo porijeklo, ali materijal je i dalje glavni sastojak u EV baterijama, dok masovna prerada nerijetko onemogućuje praćenje porijekala materijala.
Litij je još jedan važan sastojak automobila na električni pogon. Kao i kod kobalta, za svaki paket baterija potrebno je nekoliko kilograma materijala. Većina (58 posto) litija dolazi iz Čilea. UN tvrdi da se u nekim područjima 65 posto opskrbe vodom koristi u proizvodnji litija i drugim rudarskim djelatnostima. Dolazi prisilne migracije stanovništva iz sela zahvaljujući nestašici vode i sve nestabilnijoj opskrbi vodom. Rudarstvo litija također donosi degradaciju ekosustava i oštećenja krajolika, prema UN-u, dok rudari koji dišu litijevu prašinu riskiraju plućne edeme.
Ovo je dramatično upozorenje o manje poznatoj strani električne mobilnosti. Vrijeme je da se i na tom planu poduzmu ozbiljni i pravedni koraci, ako uopće ima volje za takvo što.