Mi nismo željeli ponovno izumiti automobil. Stvar je bila samo u pronalaženju komponenata koje možemo jeftino preuzeti i konkretno integrirati u svoje planove za novi Seat! Na raspolaganju smo imali samo 33 mjeseca za ono što bi u normalnim okolnostima trajalo i do 60 mjeseci U svojim kasnijim sjećanjima Dr. Friedrich Goes apostrofirao je svoj zadatak u španjolskoj filijali WV-a u koju je došao sa zadatkom da konkretizira prvi vlastiti proizvod španjolske marke koja se do tada puna tri desetljeća oslanjala na program Fiata.
Preko 2000 europskih trgovaca SEAT-a željno je iščekivalo novitet u svojim salonima. Goes bio je voditelj projekta nazvanog interno Malaga 2, a unutar Volkswagena prošao je u usponu karijere kroz cijeli niz odjela tvrtke pa je tako svojedobno sudjelovao u razvoju prvog Golfa i Scirocca, brinuo se za testiranja prototipova, sudjelovao je u razvoju novih modela, pripremao je proizvodnju VW Rabbita u Americi, zatim je koordinirao kapacitete VW-a u Južnoj Africi, Južnoj Americi, vodio je projekt Santana u Kini. Prvi kontakt sa Seatom Goes je imao još 1982. kada je pregovarao o mogućoj proizvodnji Pola, Passata i Santane u Španjolskoj. Goesov razvojni tim u Martorellu brojio je u vršnom stadiju svega 700 ljudi, a usporedbe radi za taj posao je u Wolfsburgu plaću primalo 6600 ljudi!
U tom povijesnom trenutku za Seat osjećala se i jaka povezanost i briga VW-a za budućnost španjolske podružnice. Goes je tijekom razvoja projekta Toledo svaka dva tjedna letio iz Barcelone na konzultacije u Wolfsburg. S obzirom da je Toledo trebao biti novi adut na tržištu srednje klase s odmakom od Seat Malage i Ibize, u biti je trebalo naći platformu koja je smještena između VW Golfa i Passata. Nastavno na činjenicu da je Golf 3 bio također još u razvojnoj fazi, a Passat je bio prevelik za ovaj projekt, idealan donor platforme postaje aktualna Jetta. Po pitanju dizajna izabran je Giorgetto Giugiaro. Potpisnik Ibize i Mallorce bio je idealni partner uz što je bio i stari Goesov suradnik sa ranijih projekata za VW. Giugiaro je u međuvremenu praktično izgubio kontakt sa Fiatom te je bio spreman zadovoljiti visoke apetite koje je Seat postavio za budućnost. Krajem osamdesetih i početkom devedesetih čak preko 60 posto kapaciteta Italdesigna radilo je upravo za Seat! Goes je Giugiara uputio u posao s tek nekoliko obligatornih smjernica.
– Želimo vozilo mladolikog izgleda s dinamičnim karakterom i što je moguće većom nadogradnjom na toj platformi. Ciljna grupa kupaca nam je ispod 50 godina starosti, mora biti mjesta za 5 osoba uz i veliki prtljažnik, želimo vrhunsku opremljenost, veliku mogućnost individualizacije i samosvojnost. Prijatelju radite automobil njemačke kvalitete i mediteranskog stila!
Giugiaro je prvi idejni model u mjerilu 1:1 predstavio krajem 1987. u Wolfsburgu. Za predloženu formu veliki zagovornik bio je Ferdinand Piëch, ali hladna birokracija izračunala je da bi Toledo koštao poput Audija 80 ili bio čak skuplji od VW Jette. To je bilo neprihvatljivo! Goes je sada pak avionom hodočastio između Barcelone, Torina i Wolfsburga kako bi uskladio ideje s financijama. Treba napomenuti da je po pitanju finalnog izgleda zaslužan u Giugiaroa i Aldo Mantovani, a rezultat je osim elegancije i aerodinamičnost – koeficijent otpora zraka je na kraju iznosio 0,32! Interesantno je tu napomenuti da je instrumentalnu ploču Toleda oblikovao Francuz Patrick Le Quement, kasniji šef dizajna u Renaultu. Prvi vozni prototip bio je gotov 15. srpnja 1988., a godinu kasnije izveden je i prvi crash test u Njemačkoj nakon kojeg su napravljene sigurnosne korekcije preuzete sa američkog Rabitta. Cijena projekta Toledo je dosegla predserijsku produkciju 145 milijuna DEM. Seat je 1988. po prvi puta nakon 10 godina ponovno ostvario dobit. Proizveli su 193.000 automobila što je bilo 21 posto više u odnosu na godinu ranije. Od preuzimanja VW-a je prodaja Seata narasla za 64 posto, a izvoz za nevjerojatnih 193 posto! Javnosti je novitet najavljen kroz 1989. predstavljen SEAT Proto T. Seat je tu ujedno prezentirao i svoju novu proizvodnu filozofiju Econosport“ – što je bila sinteza ekonomičnosti i sportskog karaktera. Sve je to bilo pažljivo građeno pozitivno i optimistično okružje u kojem je 1991. konačno predstavljen novi Toledo. Trovolumenska španjolska limunzina duga 4321 mm nastala je na osovinskom razmaku Jette II od 2471 mm. Glavna značajka bila su velika vrata prtljažnika koja su skrivala 550 litara obujma što je bilo najizdašnije u klasi, pa čak i iznad primjerice nove Mercedesove S klase! Uz to Toledo je imao i varijabilan interijer pa je korisni prostor rastao otvarajući dodatne perspektive iskoristivosti automobila.
Zajedništvo VW-a i Seata na Toledu se očitovalo kroz činjenicu da je kompletna mehanika bila njemačkog podrijetla. U motorni prostor Toleda stala je sva dostupna motorizacija iz Golfa pa su se tu na zadatku našla 4 benzinaca uz i 2 dizelaša, a raspon snage kretao se od 68 do najviše 128 KS. Toledo je u načelu nudio 4 razine opreme, a po prvi puta je tako jedan Seat nudio zračne jastuke, ABS, automatski mjenjač, automatski klima uređaj, servo upravljač, kožne presvlake, putno računalo, električno podesiva vanjska ogledala, katalizator… Španolci su konačno imali u ponudi automobil visoke tehnologije! Toledo je bio značajan i po do tada nezamislivoj kvaliteti proizvodnje koja se odvijala u novoj tvornici Martorell.
Jedan od pozitivnih događaja za image Toleda bilo je i pokroviteljstvo Seata nad Olimpijskim igrama u Barceloni 1992. Seat je na raspolaganje olimpijcima ustupio 2200 vozila i za koji uzvrat je dobio ovlast promocije s titulom službenog sponzora Olimpijskih igara. Upravo za olimpijske igre 1992. nastao je i jedinstveni projekt prvog električnog SEAT-a nastalog upravo na bazi Toleda. Toledo Electric bio je namijenjen kao prateće vozilo za maratonce, a inženjeri su ga razvili za svega 90 dana. 500 kg teške baterije bile su dovoljne da zadovolje potrebe trase maratona u dužini 42 kilometra, a elektromotori snage 22 KS omogućavali su brzinu od svega 30 km/h što je bilo taman na nivou trčanja maratonaca. Toledo je imao i sportsku karijeru, ali u jedinstvenoj kupe karoseriji u kojoj je za te potrebe bio ugrađen Audijev dvolitarski benzinac sa pet cilindara snage 330 KS. Seat Toledo Marathon sudjelovao je u nizu reli natjecanja i ostvario solidne rezultate. Prodajni uspjeh Toleda bio je do tada nezamisliv za Seat i svakako iznad očekivanja VW-a. Toledo prve generacije karijeru je završio 1998. nakon ukupno 555.848 proizvedenih jedinica. Brojka je možda mala u odnosu na brojke VW-a, ali to ga je činilo najuspješnijim Seatom svih vremena!