Zapadni svijet nema sreće s izvozom demokracije u arapski, odnosno azijski dio svijeta. Nekompetencija političara, zbunjujući obavještajni podaci, korumpiranost lokalnih vođa s kojima se narod ne može poistovjetiti…, samo su neki od razloga bolnog i ekspresnog pada Afganistana u ruke talibana. Nove okolnosti diktiraju i prisustvo drugih igrača na šahovskoj ploči, a vući će se neki vrlo ozbiljni potezi.
Talibani kontroliraju cijelu zemlji i njezina prirodna bogatstva, uključuju kobalt, željeznu rudu, bakar i rijetke elemente poput litija. Mnogi od ovih metala važni su za autoindustriju, a litij, pogotovo, za razvoj električne mobilnosti.
Početkom 2020. godine Ashraf Ghani, korumpirani afganistanski predsjednik, koji je sada u egzilu, nazvao je ta nalazišta minerala prokletstvom. Razlog za kletvu je vjerojatno činjenica što ih on nije kotrolirao, odnosno bila su na područjima pod nadzorom talibana. Regije s nalazištima bila su mjesta kriminalnih aktivnosti. Postoji više skupina koje polažu pravo na to područje, talibani su svjesni vrijednosti iskorištavanja minerala u regiji, pa su ih čak i iskoristili za financiranje vlastitih operacija. Rezerve vrijednih metala procjenjuju se čak na bilijun dolara. Američke obavještajne službe nazvale su Afganistan Saudijskom Arabijom litija.
Odlazak Amerikanaca ostavio je vakuum koji Kina želi popuniti. The Week javlja da se ministar vanjskih poslova Wang Yi sastao s talibanskim izaslanstvom ranije u srpnju i da su se dogovorili o većoj ulozi Kine u budućoj obnovi i gospodarskom razvoju regije.
Litij-ionske baterije prisutne su u gotovo svim elektroničkim uređajima, pa čak rade i kao sustavi za pohranu struje iz obnovljivih izvora energije. Većina litija proizvodi se u Kini, ali ona želi premjestiti rudarenje u drugu zemlju, s obzirom na rizike po okoliš koji taj proces nosi sa sobom.
Sad dolazimo do amaterizma američke politike – globalno se želi smanjiti ovisnost o kineskom litiju i komponentama za električne automobile, a sad je Kini, čini se, isporučeno jedno od najvećih nalazišta vrijednog materijala… Mi bismo, pak, u budućnosti mogli voziti električne automobile s litijem iz Afganistana, jer, kao što znate, najveći proizvođač baterija je Kina.