Trideset godina Peugeota 106: Mališan na stazi slave!

Misija modela 106 završena je konačno krajem 2003. nakon oko 2,8 milijuna proizvedenih primjeraka

Peugeot 106 osmišljen je prije 30 godina kao okretni gradski mališan u kojem ćete se osjećati kao kod svoje kuće. Bio je to novitet Peugeota u B segmentu malih automobila, a s intencijom da uzme dio kupaca i legendarnom Peugeotu 205.

Peugeot 106 na tržištu je proveo punih 12 godina u kojih je producirano čak preko 2,8 milijuna primjeraka. Bila je to respektabilna brojka u odnosu na 205 koji je produkcijom u 15 godina dosegao 5,3 milijuna uz što treba voditi računa da su ova dva modela praktično dijelili tržište i iste kupce. Peugeot 106 bio je prvi automobil šeste generacije kod Peugeota napravljen s intencijom da proširi gamu marke u segmentu B malih gradskih automobila koji su tada predstavljali nešto više od trećine registriranih vozila u Europi (radi se o oko 4,2 milijuna novih vozila).

U Francuskoj je B segment činio oko 43 posto registriranih vozila. Dvije trećine tih kupaca uzimalo je modele s troja vrata ponajprije zbog niže cijene, a uz činjenicu da su ih koristili uglavnom za gradske potrebe ili kraće međugradske relacije. Peugeot je dodatno analizirao profil tih kupaca utvrdivši da je kod 75 posto kupaca to jedini auto, a kod ostalih 25 posto taj automobil koristi se kao drugo ili treće u obitelji. Kupci su prvenstveno bili mlađe dobi ili stariji od 50 godina. Za kupovinu takvog automobila bila su važna četiri osnovna razloga: cijena, veličina, dizajn karoserije i lojalnost marki.

Christian Peugeot je utvrdio pri predstavljanju 1991. i činjenicu da računaju na to da će dva od četiri kupca modela 106 biti oni koji su odustali od kupnje 205-tice iskazavši tim potezom opet lojalnost brendu. Rekli bi neki to kao „sve ostaje u obitelji“! Po pitanju dizajna posao je odradio ponovno Pininfarina, tako da su mnogi prigovarali da je mališan u biti stisnuta verzija većeg 605. Elegantna karoserija djelovala je markantno i sa sportskim izričajem, a s obzirom da se zavisno od verzije koeficijent otpora zraka kretao između 0,31 i 0,34 možemo reći da je zadovoljena i aerodinamičnost. Karoserija dužine 3,56 m nudila je iznenađujuće prostran i varijabilni interijer čiji se prtljažnik s osnovnih 215 mogao proširiti na 530 litara.

Prvotno je u ponudi bila trovratna karoserija, a godinu nakon početka prodaje dolazi i karoserija sa pet vrata. Udobna sjedišta i ergonomski kokptit činili su osnovu francuske tradicije s znakom lava. Peugeot 106 je nudio minimum potrebne opreme u robusnom kokpitu s intencijom da ugrađeni materijali izdrže dugotrajnu torturu korištenja. Interesantan detalj je i da je ugrađeni radio prijemnik bio kodiran kako bi se spriječile krađe. ABS se nudio serijski uz više razine opreme, ali je u startu 106 nudio zračni jastuk za vozača i sprijeda disk kočnice. Otpornost karoserije na frontalne udare kod ovog je Peugeota bila iznad prosjeka europske konkurencije. Dugovječnost lima jamčila je galvanizacija ili pocinčavanje dijelova karoserije.

Za izradu karoserije Peugeot je povećao kapacitete tvornice Mulhouse gdje je proizvodni kapacitet mogao doseći godišnje i do 330.000 vozila. Tu je izvršena modernizacija kako bi se unaprijedio proces proizvodnje i smanjili njezini troškovi. Tako je ugrađena nova preša za metalne dijelove karoserije teška preko 2500 tona i dužine 35 metara, a koja je dnevno mogla formirati oko 28.000 dijelova! Izmjena alata za prešanje se na njoj mogla napraviti u svega 15 minuta! Po pitanju ekologije treba napomenuti da je 150 dijelova ugrađenih na 106 nosilo posebnu oznaku s kodnim brojem koji je označavao mogućnost reciklaže. Što se tiče mehanike 106 ovdje je sasvim normalno da je on podijelio više tehničkih detalja sa Citroënom AX, a što je u konačnici donijelo uštede u proizvodnji i nižu cijenu za kupce.

Motor je bio ugrađen sprijeda i to poprečno, a obujam benzinaca kretao se od 954 do 1587 ccm (45 do 120 KS), dok je kod dizelaša obujam iznosio od 1360 do 1558 ccm (50 i 55 KS). Top model u gami bio je 106 S16 čiji je motor izvlačio čak 120 KS dovoljnih za 205 km/h. Uz 106 mogli ste naći i legendarnu oznaku GTi te Rally, a za reli natjecanja napravljen je 1997. i 106 Maxi čiji je motor raspolagao s više od 200 KS. Suprotnost tim mišićavim modelima bio je ekološki osvješteni 106 Electrique, model pokretan strujom. Za Peugeot ga je razvio Heuliez, a ovaj praktično prvi serijski Peugeot na struju imao je radijus kretanja od oko 100 km i postizao je maksimalno 90 km/h. Premda je s električnom izvedbom bilo puno planova, proizvodnja je na kraju dosegla tek oko 4000 primjeraka prodanih uglavnom francuskim državnim tvrtkama.

Za Peugeot je karakteristično da producira uz pojedine modele i cijeli niz posebnih izdanja. Uz 106 izašlo ih je čak dvadesetak među kojima se ističu Roland Garros, Zenith, Kid sa sjedištima od trapera, Cartoon kojim je predstavljen animirani lik Droopy… Kabriolet izdanje nije zaživjelo na tržištu premda je izrađen prototip sasvim dobro izgledao. Misija modela 106 završena je konačno krajem 2003. nakon oko 2,8 milijuna proizvedenih primjeraka i uz jedan facelift koji je na ovom modelu obavljen 1996. godine.