Kupite automobil, po mogućnosti novi, pokazujete ga susjedima, oni hvale odabir, ima tu i malo zavisti… S vremenom on postaje samo prijevozno sredstvo sa svojim potrebama, a jedna od njih su i rezervni dijelovi. Koliko dugo će proizvođač, odnosno serviser imati rezervne dijelove za automobil?
Kod ovlaštenih servisa postoje određena pravila, a formalno sidrište je paket mjera koje je Europska komisija donijela pod okriljem Ecodesign direktive (2009/125/EC). Ona definira mnogo toga, vrijeme kad ćete ustati i oprati zube prepustila je vama, ali zato setom mjera definira dostupnost rezervnih dijelova koji mogu uključivati i automobile, a uključuju i hladnjake, perilice rublja, perilice posuđa sušilice i slične uređaje, koji u domaćinstvu stvaraju dosadnu zvučnu kulisu, a bez njih ne možemo. Posljednji paket mjera usvojen je 1. listopada 2019. godine, a primjenjuje se od 2021. godine.
Što kaže EU? Proizvođači, uvoznici i autorizirani trgovci dužni su osigurati rezervne dijelove nakon prestanka proizvodnje do sedam godina, za dijelove koji su dostupni samo profesionalnim servisima, odnosno do deset godina, za dijelove dostupne serviserima i ostalim građanima. Rezervni dijelovi moraju biti dostupni najmanje 15 dana nakon što ih zatražite. Udruga europskih proizvođača automobila, pak, navodi da je za većinu vozila osigrana dostupnost originalnih rezervnih dijelova punih 15 godina. Njih uglavnom proizvode dobavljači iz prve ugradnje, a nekad uzimaju i poddobavljače.
Dakle, industrijski standard u Europi je 10 godina, a to je bitno i za hrvatske potrošače/vozače jer će vam u tom periodu originalni dijelovi biti dostupni. No, neki proizvođači automobila poput Renaulta imaju i svoje povoljne brendove (Motrio), uz koje jamče dostupnost rezervnih dijelova i za starija vozila. Kako je s trgovcima koji nisu dio ovlaštene mreže? Od jednog smo dobili odgovor da nema pravila. Sve, naime, ovisi o potražnji. Može automobil biti i mnogo stariji od deset godina, a dijelova će biti, ako se radi o modelu koji je bio popularan.