Koliko električnim automobilima pada domet zimi: Neki gube i 50 posto!

Zimi je električnim automobilima potrebno znatno više energije nego ljeti. Ali zašto?

U prosjeku 20 do 30 posto je veća potrošnja baterije električnih vozila zimi. Zimi grijanje baterije i unutrašnjosti troše energiju što rezultira s čak do 50 posto manjim dometom u radu na kratkim udaljenostima, piše Njemački autoklub ADAC.

Kada se temperature spuste ispod nule, potrošnja vrtoglavo raste. Zašto? Prvi odgovor je očigledan: unutrašnjost, prozori, možda i sjedala i volan griju se električnom energijom iz pogonske baterije. Uostalom, tko želi sjediti u hladnom autu? Ipak, postoji još jedan razlog za gubitak dometa. Hladi se i baterija koja je ugrađena u pod vozila, savršena radna temperatura joj je između 20 i 40 stupnjeva Celzija. U ovom rasponu, elektrokemija radi najbolje i baterija može razviti svoj puni energetski kapacitet. Zimi je to izazov…

Za zagrijavanje ohlađene baterije mase od nekoliko stotina kilograma potrebna je velika količina energije. Što je baterija veća i vanjska temperatura niža, potrebno je više energije. To može povećati potrošnju električnog automobila do 50 posto, osobito na kratkim udaljenostima.

Instalirana tehnologija grijanja i strategija grijanja baterije vrlo su važni. Zato svaki proizvođač automobila određuje svoju strategiju kako mu odgovara. Cilj je potrošiti što manje energije za zagrijavanje baterije. Neki proizvođači pronašli su razmjerno dobru strategiju za svoje e-automobile, ali drugi baš i ne. Na primjer, VW s ID.3, troši posebno veliku količinu energije nakon hladnog starta. Ova zimska slabost ID.3 sada je poznata – a korisnici ID-a s nestrpljenjem iščekuju ažuriranje softvera za poboljšanje strategije grijanja. Kako bi opći problem stavili pod kontrolu, proizvođači automobila oslanjaju se na toplinske pumpe, ali skupa toplinska pumpa sama po sebi nije jamstvo učinkovitosti, kao što pokazuju trenutni testovi. Umjesto toga, cjelokupni paket grijanja mora biti dobro usklađen.

Kako bi procijenio gubitke energije pri različitim vanjskim temperaturama i dokumentirao ih brojkama, ADAC je analizirao različite mjerne protokole i sam proveo mjerenja s nekoliko električnih vozila. Rezultati se temelje različitim scenarijima: Green NCAP mjerenjima na ispitnom mjestu, stvarnim testovima na ADAC-ovu poligonu i usporedbama sa zapisnicima potrošnje ADAC-ovih testova izdržljivosti.

Mjerenja pokazuju da na kratkoj ili prigradskoj ruti, koju predstavlja ciklus vožnje Green NCAP, potrošnja električnog automobila značajno raste kada je vanjska temperatura znatno ispod nule, a u ekstremnim slučajevima može se udvostručiti. Fiat 500e s malom baterijom od 37 kWh radi najbolje: dodatna potrošnja malog Talijana je samo oko 35 posto. VW ID.3 crpio je zapanjujuću količinu električne energije, utvrđeno je povećanje potrošnje od gotovo 100 posto. Za razliku od Fiata 500e, VW ID.3 je opremljen toplinskom pumpom. No, toplinska pumpa nije baš pomogla Volkswagenu. Osim VW ID.3, Nissan Leaf i Renault Zoe su također imali toplinsku pumpu.

Tijekom drugog testa vožnje za procjenu potrošnje na poligonu uvjeti su bili isti za vozila. Kada je vanjska temperatura bila oko nule, testna vozila su trošila osjetno više struje nego kada je temperatura bila oko 20 stupnjeva. Kad je bilo hladno, opet je najviše trošio VW ID.3, koji je trošio dobrih 30 posto više energije. Slijede Renault Zoe i Peugeot e-208, svaki s 21 posto većom potrošnjom energije.

Razlike u rezultatima mjerenja iz Green NCAP-a mogu se s jedne strane objasniti nižom temperaturom na kojoj su provedena ispitivanja. Vozila su testirana na 100 kilometara. Na kratkom testiranju po Green NCAP (samo 23 kilometra) tehnologiji početna energija grijanja za unutrašnjost i bateriju ima puno veći utjecaj na prosječnu potrošnju nego na dužem putovanju. U prosjeku, i ovisno o testnom vozilu, dodatna potrošnja vezana uz zimu varira od 25 do 31 posto.

U usporedbi, benzinski motori u prosjeku troše 15 posto više goriva zimi na istim temperaturama, a dizelski 24 posto.

Kombinirana mjerenja i rezultati

DOSEG

Pri+14 °C

Pri – 7 °C

Gubitak

Fiat 500e

  244 km

  182 km

  25 %

Renault Zoe

  351 km

  244 km

  30 %

Hyundai Kona Electric

  215 km

  147 km

  32 %

Ford Mustang Mach-E

  300 km

  202 km

  33 %

Lexus UX300e

  224 km

  141 km

  37 %

Nissan Leaf e+

  332 km

  210 km

  37 %

VW ID.3

  324 km

  162 km

  50 %