Bilo je to godine 2005., čelična ptica poletjela je iz Zagreba i nakon relativno mirnog leta spustila je hrvatske automobilske novinare, zajedno s ozbiljnim poslovnim ljudima, na pariški aerodrom Charles de Gaulle. Polusnene, umrtvljene poput čovječjih ribica u pećinskoj lokvi odmah su nas odveli u Citroënovo sjedište u Velizyju da bi nam predstavili neke nove dizajnerske i tehnološke smjernice, odnosno sve ono čime se proizvođači automobila često hvale, a u trenutku kada vam prezentiraju svoje orkanske visove nema nekog objektivnog mjernog instrumenta kojim to možete validirati. Tek kasnije, nakon godina eksploatacije, desetaka tisuća automobila na cestama, možete prosuditi jesu li vam pričali istinu ili je iza svega klasična lakirovka. Uglavnom, na podiju je jedan viši Citroënov menadžer egzaltirano govorio o budućnosti tvrtke, na isti način na koji vam na Hreliću pokušavaju prodati rabljeni automobil. U njegovom solilokviju, onako snen i zamantan, kao što bi rekli u Dalmaciji, čuo sam da u dizajnerskom centru radi xy Francuza, xy Nijemaca, xy Španjolaca…, i jedan Hrvat. Hrvat?
Nekoliko dana kasnije kontaktirao sam hrvatsku PR-icu Citroëna Jasminu Pecotić i raspitao se o tom Hrvatu. Došli smo do mladića Domagoja Đukeca, spremnog podijeliti svoja razmišanja s Auto moto magazinom (moje tadašnje radno mjesto) te nam je čak i ustupio brojne skice Citroëna C4 kupe na kojem je tada radio. Objavili smo prvi intervju u nekom hrvatskom mediju s Đukecom, ali to je manje važno od onoga na čemu želim poentirati. Već tada se iz njegovih izjava moglo čitati da ga privlači BMW-ov magnetski pol, a na upit koji su ga automobili definirali kao dizajnera spomenuo je jedan od legendarnijih, seriju 6, E24 iz 1976.
Sedamnaest godina kasnije Đukec je u poziciji da kao šef dizajna BMW-a brani novu seriju 7 i i7 kao njegovu električnu ekstenziju. Iskreno, meni se jedan i drugi sviđaju kao ručak s keljem ili brokulom. Da budem do kraja iskren, dvije povrtne kulture uglavnom izbjegavam, a isto je i s BMW-ima. Ne zato što mi ne prijaju, nego ih si ne mogu priuštiti. I upravo je to poanta Đukecova dizajna, on je odlučio gurati BMW u smjeru konflikta ili, kako sam kaže, polariziranja. Da se razumijemo, dizajn serije 7 već su BMW-ovi marketinški stručnjaci prezentirali na ključnim tržištima i na njima je dobio prolaznu ocjenu. Bogati ljudi, poslovni ljudi, pa i bogati poslovni ljudi u raznim dijelovima svijeta žele eksces, žele zalupti vrata na vrištećoj pokretnini, a gdje ćete bolju priliku za samoreklamu od 5+ metara dugačkog vozila, koje je moglo biti proizvedeno i u tvornici tenkova i nitko od radnika ne bi primijetio da radi na nečemu različitom od uobičajenog programa. Na svakom parkiralištu restorana, izlazeći iz njega, izgledat ćete kao hodajući uspjeh, mali Bezos, veliki mesar ili predsjednik uprave tvrtke s ozbiljnim profitom.
– Dvije trećine kupaca žele eleganciju i harmoničnu estetiku i zbog toga serije 3 i 5 igraju na sigurno. Ostalih 33 posto žele se izdvojiti iz gomile – objasnio je Đukec Car Magazinu, zašto serija 4 i serija 7 izgledaju, blago rečeno, čudno.
U prednjoj maski serije 7 vidim podivljali industrijski dizajn, plastičnu, staklenu i limenu verziju čovjeka koji ne može zatvoriti usta, priča bez prestanka, pljucka dok govori, a gotovo ga ništa niste raumijeli nakon što je završio sa solilokvijem. Straga uočavam agresiju kojoj nedostaje elegancije, a na boku neuobičajenu mirnoću. Kao da ste na kavi spojili sangvinika, koji miruje samo kad spava, nasilnika, koji je dočekao jutro u policijskoj stanici, i flegamatika, a da pritom navijaju za suprotstavljene nogometne klubove. Ovaj udar na osjetila u obliku limuzine najbolje mi funkcionira u mraku, u crnoj boji ili na fotografijama niske rezolucije (kao na ovoj ispod, s očiglednim predumišljajem autora).
No Đukec zna za koga radi i, očigledno, ima viziju. Budite sigurni, u Kini, SAD-u i nekim drugim mjestima u svijetu klijentela već nervozno zivka BMW-ove salone ne bi li se lansirala na čelo liste čekanja za ovaj T-72, oprostite M1 Abrams, odnosno seriju 7, a najbrži prst igrat će se i u Hrvatskoj. Uostalom, prošle godine je BMW prodao 2.21 milijuna automobila, više nego ikada, odnosno 9.1 posto više nego 2020. godine.