Četrdeset godina Citroën BX-a: Kutna garnitura!

Citroën BX je prije četrdeset godina pokazao novi smjer francuske marke čiji je naglasak bio na aerodinamici, ekonomičnosti i novim tehnologijama izrade karoserija. Njegov razvoj prvi puta je odradilo računalo, a o njegovom uspjehu ovisila je budućnost marke kao samostalnog proizvođača automobila

Treća sreća! Sigurno ste često čuli za ovu uzrečicu koja se bez problema mogla povezati svojedobno i s nastankom Citroën BX-a. Veza je slavna karoserijska tvrtka Bertone, a sve je krenulo od narudžbe za razvoj modela srednje klase za potrebe engleskog Relianta i njegovog partnera turskog Anadola. Marcello Gandini, autor Lamborghini Countacha i Lancie Stratos, dobio je zadatak da autorizira taj hatchback uglastih kontura koji je 1977. javnosti predstavljen kao Reliant FW11. Ipak nije našao put do serijske proizvodnje, ali je dvije godine kasnije doživio evoluciju u novom kupe konceptu Volvo Tundra s kojim se Gandini sad želio nametnuti švedskom proizvođaču. Bio je to novi neuspjeh!

No, ta je kreacija zapela za oko Francuzima koji su bili skloni hrabrim dizajnerskim iskoracima uz što su ovu ideju mogli dobiti i po vrlo razumnoj cijeni. Oštre konture Gandinijeve karoserije bile su jasan odmak od Pininfarininih uradaka za Peugeot, pa je to bio dodatni argument za Citroën da naruči karoseriju za BX od Talijana. Eto, Gandiniju i Bertoneu se treći pokušaj ipak isplatio! Značaj BX-a za marku bio je velik. Bio je to prvi Citroën razvijen u sklopu nove PSA grupe nastale 1976. i trebao je privući publiku koja do tada nije preferirala Citroën.

Tržišno je BX trebao biti pozicioniran između manjeg GSA i većeg CX-a. BX je lansiran 1982. u sklopu nove marketinške kampanje pod sloganom Istražite što sve Citroën može učiniti za vas, a koji je reflektirao sve glavne vrijednosti marke: maštovitost, performanse i prije svega povjerenje! Karoserija BX-a bila je prva u čijem razvoju je Citroën koristio usluge računala. Pažljivi proračuni konstrukcije i oblika čeličnih profila radili su se i s ciljem korištenja kompozitnih materijala u izradi pojedinih dijelova karoserije. Tako ćete kod BX-a naći branike, poklopac motora, poklopac prtljažnika i obloge C nosača izrađene od kompozita, a što je uvelike olakšavalo težinu automobila uz i dalje zadržavanje sigurnosnih standarda toga vremena te dugotrajnosti dijelova karoserije.

Ovdje je bilo prisutno gotovo polovina manje dijelova nego li u modela GSA! Po pitanju zaštite od korozije BX je također bio specifičan radi korištenja pocinčanog čelika i cinčanog premaza. Citroën je ponovno vodio računa o aerodinamici pa je BX imao koeficijent otpora zraka između 0,335 i 0,341, zavisno od modela. Na BX-u ste mogli naći gotovo 3 četvorna metra staklenih površina, po čemu je ovaj novitet bio prvak u klasi! Što se tiče vanjskih dimenzija BX je nadrastao GSA za više od 3 cm u dužinu te 5 cm u širinu. Ti detalji najviše su dolazili do izražaja u interijeru koji je po prostranosti bio vrlo blizu onoga što je nudio CX. Najveća vrijednost BX-a očitovala se u činjenici da je zahvaljujući petim vratima nudio varijabilni prtljažnik sa 444, 900 ili 1455 litara, sve zavisno od položaja sjedala!

Karoseriju su oblikovali Talijani, ali je interijer bio djelo francuskih stilista. Avantgardni i egzotičan kokpit sa „satelitima“ oko upravljača i brzinomjer s povećalom vukli su korijene od GSA, ali je to ovdje djelovalo skladnije i modernije uz pregršt plastike. Za BX je razvijena potpuno nova platforma koju će kasnije kao predložak koristiti i Peugeot 405. No, tehnički detalj koji je BX izdvajao iz prosječnosti konkurencije bio je korištenje nove generacije hidropneumatike koja je automobilu davala izvrsna vozna svojstva.

Motori i mjenjači bili su iz portfelja Peugeota. Citroën je definitivno sada napustio zračno hlađene motore za sva vremena. Inicijalno su na tržištu ponuđeni četverocilindarski benzinci sa 1360 ccm i 62 ili 72 KS te 1580 ccm sa 90 KS. Od travnja 1984. BX je dobio i 1,9 litarski dizel motor sa 64 KS. Do kraja proizvodnje BX je raspolagao sa čak 19 benzinskih  motornih verzija i 6 dizelskih opcija. Iako je u formi petovratne limunzine BX nudio obilje prostora, Citroën je 1985. predstavio Break verziju koju je stilski koncipirao Heuliez, a u čijoj tvornici će se i proizvoditi. Iste godine predstavljen je i danas najtraženiji BX 4TC – limitirana serija od svega 200 komada homologirana za natjecanje u Grupi B. Skraćeno podvozje i pogon na sve kotače upareni su sa 2,1 litarskim turbo benzincem koji je davao 200 KS. Proizvedenih 20 komada nosilo je i oznaku Evolution što je označavalo pripremu za Svjetsko reli prvenstvo 1986. godine, a motor ove reli zvijeri davao je 380 KS dovoljnih za doseg nevjerojatnih 280 km/h.

Peugeot je sa svojim 205 Turbo 16 uništio kratkotrajne snove Citroëna, kojem na ruku nije išlo niti skoro naprasno ukidanje Grupe B na reli natjecanjima. Već 1986. BX doživljava redizajn prepoznatljiv po velikim bijelim pokazivačima smjera i širim blatobranima, novim branicima i potpuno novom instrumentalnom pločom s konvencionalnim instrumentarijem i klasičnim prekidačima uz trokrako kolo upravljača. Najveća novost su motori. Citroën uvodi 1987. BX 19 GTi 16V model u kojeg je ugrađen prvi velikoserijski francuski motor s viševentilskom tehnikom. Ugrađeni 1,9 litarski benzinac davao je 158 KS, a osim motora novost je kod ovog modela bila ugradnja i serijskog ABS-a. Linija BX-a na tržištu se sastojala od ponude 15 limunzina i 8 Break verzija.

Heuliez je volio eksperimentirati na bazi Citroënove game pa je tako 1988. predstavio studiju BX Break 19 TRD Surélevé. Radilo se o automobilu s povišenim krovom i interijerom za osam osoba, a u kojem se već mogao iščitati DNA budućeg Berlinga. BX je u međuvremenu dobio turbodizel agregat, a još jedan iskorak napravljen je 1989. predstavljanjem BX 4WD i BX 4WD Evasion (karavan) modela čija je karakteristika bio pogon na sve kotače, ali i uz hidropneumatiku što nije imao niti jedan od konkurenata ili uopće od sličnih uradaka na tržištu. Iste godine zabilježen je i jedan kuriozitet u povijesti BX-a.

DDR je za potrebe svojih ministarstava naručio vozni park od 160 BX limunzina! Španjolska policija isto je za svoje potrebe koristila svojedobno upravo BX. Jedna od specifičnosti Citroëna su izdanja posebnih edicija modela na tržištu. BX ih je imao svojedobno 11 i koje su producirane zajedno u svega 46.200 prmjeraka. BX je u međuvremenu gotovo nestao sa cesta, pa ako naiđete na imena poput Calanque, Cottage, Digit, Image, Image Turbo Diesel, Leader, Millésime, Olympique, Sport, Tonic i 4 TC – spremite ih za budućnost!

Citroën BX je u potpunosti postigao očekivani komercijalni efekt. Sa svojih 2.315.735 proizvedenih primjeraka u periodu između 1982 i 1993. BX je po produkciji drugi, odmah iza modela AX, na listi najuspješnijih modela u povijesti marke. Od ukupnog broja proizvedenih BX-a, u Break verziji izrađeno je 168.827 primjeraka uz i još 21.277 primjeraka BX Commerciale.