Pripreme za ulazak Republike Hrvatske u Europsku uniju, bile su duge i temeljite. Osim dobrobiti koje članstvo u EU-u donosi hrvatskim građanima ukazivalo se i na izazove koje moramo poznavati i za koje se moramo i želimo pripremiti. Prednosti i izazovi. Što se tiče slobodne granice, odnosno Europe bez granice, u tu sferu još nismo prebacili. Schengen je jedan od temelja europskog projekt, ali tom slobodom kretanja diljem Europske unije mi se još nismo osladili. Republika Hrvatska nije još uvijek dio Schengena, kao što znate.
Međutim, kad je riječ o kaznama za prometne prekršaje počinjenim u inozemstvu u Europskoj uniji, tu zastoja ni problema nema! Sustav koji omogućava pravosudnu suradnju u kaznenim stvarima država članica Europske unije funkcionira! Uredno u na adrese vozača u Republici Hrvatskoj stižu kazne za prometne prekršaje počinjene u inozemstvu.
Zakon o pravosudnoj suradnji u kaznenim stvarima s državama članicama Europske unije ne samo da postoji nego se revno i primjenjuje. Nemojte da Vas zavarava njegov naslov u kojem se pojavljuje termin kaznene stvari! To što vi prekršaje iz sigurnosti prometa na cestama osobno ne podvodite pod pojam kaznena stvar, doista nikog ne zanima.
Što je s kaznama izrečenim zbog vinjeta u inozemstvu? Što je s kaznama zbog neplaćanja cestarina? Većina vozača s pojmom vinjete, suvremenim načinom plaćanja cestarine susrela se po prvi puta tu baš u prvom susjedstvu u Republici Sloveniji. U početku bijaše naljepnica, a sada se doguralo već do e-vinjete. Sve u svemu princip je isti, sve ostalo su nijanse. Cestarinu treba platiti, tko ne plati, a uhvate ga u tom krivolovu, bit će kažnjen. Posve jednostavno i svima znano!
I kako se sad tretira ta kazna za neplaćanje cestarine u inozemstvu, za neimanje odgovarajuće vinjete. Neki su naime i kupili vinjetu ali ne za određeni razred cestarine, odnosno nisu istu namjestili na propisani način, o da bilo je i toga svojedobno! Znate kakvi su ljudi, čim se nešto mora platiti, oni će dati kreativnosti da se razmaše sve u cilju izbjegavanja plaćanja. Nije uvijek da nemaju, nekima ideja da zaobiđu propis, da izigraju sustav predstavlja zapravo vrhunski intelektualni izazov! Bilo bi odveć hrabro kad bi se reklo za njih da vole živjeti na rubu zakona ili da su ovisnici o hvatanju „krivina“ i pronalaženju rupa u zakonu. Nekima to pričinjava baš dobru zanimaciju i iznimno osobno veselje kad uspiju!
Hoće li vas kazna za neplaćanje cestarine u inozemstvu stići i zasegnuti i vlastitoj zemlji? Zakonom o pravosudnoj suradnji u kaznenim stvarima s državama članicama Europske unije uređuje se pravosudna suradnja u kaznenim stvarima između domaćih nadležnih pravosudnih tijela s nadležnim pravosudnim tijelima drugih država članica Europske unije koja se odnosi i na priznanje i izvršenje odluka o novčanoj kazni, Kazna zbog neplaćanja cestarine, odnosno neimanja vinjete jest novčana. Međutim, što ako je riječ o izvršavanju odluke o novčanoj kazni primjerice slovenskog DARS-a tj. Društva za autoceste u Republici Sloveniji zbog neimanja vinjete, ulazi li i to u kaznene stvari i suradnju pravosudnih tijela? Naime, nekima ne zvoni da bi vinjeta bila u formi naljepnice ili e-vinjete tj. njeno neplaćanje išlo bi pod pojam kaznene stvari, a još manje da bi Društvo za autoceste u Republici Sloveniji trebalo biti podvedeno pod suradnju između pravosudnih tijela. Nekako vam se ne čini ni da bi neplaćanje cestarine bilo moguće podvesti pod pojam kršenja propisa o cestovnom prometu.
Ako tako razmišljate, pogrešno razmišljate. Stići će vas kazna zbog neplaćanja cestarine u inozemstvu odnosno neimanja valjane vinjete i na kućnom pragu, u domovini, Republici Hrvatskoj! Osim ako u konkretnom slučaju nisu ispunjeni zakonom predviđeni razlozi za odbijanje priznanja i izvršenja. Naime, postoje slučajevi, precizno u zakonu navedeni u kojima sud neće priznati i izvršiti stranu odluku, kao i oni zbog kojih može, ali je i ne mora priznati i izvršiti. O da, postoje! Primjerice, dobro je znati kako će sud odbiti priznanje i izvršenje odluke o novčanoj kazni ako novčana kazna ne premašuje vrijednost od 70,00 EUR prema tečaju na dan donošenja odluke o novčanoj kazni. Zakon to uredno propisuje, baš tako, od riječi do riječi.
U svakom slučaju, iz Presude Općinskog prekršajnog suda u Zagrebu Pp Ikp-eu-26/2021 od 26. prosinca 2019. proizlazi kako je priznata pravomoćna strana sudska odluka i to Republike Slovenije kojom je u pogledu vozača vozila, na odmorištu, utvrđeno da je na cesti s obaveznim plaćanjem cestarine vozio bez valjane vinjete te mu je izrečena novčana kazna u iznosu od 1.000,00 (tisuću) eura. Stoga se određuje da će se u tom dijelu presuda izvršiti u državi izvršenja tj. Republici Hrvatskoj i to tako da se utvrđuje da je osuđenik dužan platiti odnosnu novčanu kaznu u kunskoj protuvrijednosti s tim da će se njeno izvršenje prisilno naplatiti u korist proračuna Republike Hrvatske odmah po pravomoćnosti presude. Republika Slovenija dostavila je dakle Republici Hrvatskoj zahtjev za priznanje i izvršenje odluke DARS-a zbog prekršaja iz Zakona o naplati cestarine, a kako Republika Slovenija nije označila da dopušta zamjenu novčane kazne radom za opće dobri na slobodi, odnosno kaznom zatvora koja postoji prema nacionalnom pravu RH, nije moguće primijeniti te odredbe na predmetnu odluku.
Postoje stvari koje su evidentne. Usporedi li se iznos koji je potrebno platiti za cestarinu i onaj koji inozemni propisi predviđaju kao kaznu za izbjegavanje plaćanja tog iznosa, računica je jasna. Višestruko! Ne isplati se!