Čuvajte se izuzetaka! Pravila nekako prije ili poslije svi svladamo ali iznimke nas češće dođu glave! Sve si misliš da će se nešto po pravilima odigrati na cesti kad eto ti iznimke koja je isto zakonom dozvoljena. Tako je to otprilike i s pretjecanjem! Pravilo je, zna se, pretječe se s lijeve strane. Zašto se kod nas pretječe s lijeve strane? Prvi, lakonski odgovor bi mogao biti zato jer je to zakonom propisano. Zato jer vozimo desnom stranom, pa je logično da pretječemo s lijeve, mogao bi biti odgovor broj dva. Treći, bi pomalo egzotično mogao glasiti, zato jer je Napoleon bio ljevoruk!
Naime, većina ljudi su dešnjaci, stoga im je u davna vremena kad se borilo kopljem i mačem, desna ruka trebala za držanje oružja, uputno je stoga bilo konja, primarno prijevozno sredstvo davnih vremena, voditi lijevom stranom. Vojske su tada marširale lijevom stranom. Običaj je običaj ali propis je propis tako su Britanci propisima iz 1773. i 1835. i formalno vožnju s lijeve strane unijeli u pisane propise, odnosno ozakonili. Predrevolucionarna Francuska također je vozila lijevom stranom. Onda stiže veliki ljevoruki vojskovođa Napoleon koji je kako kaže legenda držao mač u lijevoj, a konja vodio desnom rukom. Njemu je stoga bilo zgodno da mu vojska maršira desnom stranom, a to je bilo i neobično i neočekivano za njegove protivnike na bojnom polju! Provjerene činjenice svjedoče kako je Ford 1908, godine predstavio Model T kod kojeg je vozačko mjesto bilo s lijeve strane, što je znači da se automobile mora voziti desnom stranom kako bi suputnik, odnosno suputnica mogla izići na sigurnu stranu!
Tako se eto kod nas budući nikada nismo bili kolonija Velike Britanije vozi desnom stranom. Naš zakon propisuje da se pretjecanje i obilaženje obavlja se s lijeve strane. Međutim, zapovijeda da se pretjecati baš mora, zapamtite zakon koristi upravo izraz mora, s desne strane ako je vozilo na kolniku zauzelo takav položaj i njegov vozač daje takav znak da se sa sigurnošću može zaključiti da to vozilo skreće ulijevo.
Tu svakako zastanite, raširite oči i koncentrirajte se na bitno. Dvije su stvari bitne i obje baš moraju postojati! Znači morate pretjecati s desne strane ako su ispunjena dva uvjeta. Prvi je da je vozilo ispred vas zauzelo položaj iz kojeg se može sa sigurnošću zaključiti da skreće ulijevo, a drugi da vozač daje baš takav znak da se sa sigurnošću može zaključiti isto to, nakanio je skrenuti lijevo! Što se znaka na automobilu tiče, to je pokazivač smjera ili od milja žmigavac, dakako! Pazite, ako je položaj zauzet, a vozač ne daje znak tj. nema uključen lijevi žmigavac, a vi krenuli u pretjecanje s desna, neće biti dobro! Naime, vozač može zauzeti položaj „sve kao da će ulijevo“, a onda se predomisliti pa skrenuti u desno upravo u trenu kad ga vi pretječete s desna i eto udara! Jeste li krivi vi koji ste se pouzdali u „položaj“ ili ovaj koji je promijenio mišljenje u zadnji tren i pod utjecajem naknadne pameti zabrazdio odjednom desno pa udario u vas. Uostalom tko je tu koga udario?
Ukoliko je samo zauzet položaj za lijevo skretanje, a nije bilo upaljenog lijevog žmigavca, vaše povjerenje u njegov položaj neće biti najbolje ocijenjeno! Zamislite često viđanu situaciju u kojoj automobil ispred vas dolazi do raskrižja, pomiče svoje vozilo do isprekidane crte namjeravajući skrenuti lijevo. Zatim se predomisli pa krene desno i pri tom udari svojim vozilom u vas koji ste ga s desne strane nakanili preteći, jer tako kaže zakon.
U jednoj takvoj situaciji u kojoj je prvotno na raskrižju automobil namjeravao skrenuti lijevo i zauzevši odgovarajući položaj, no zatim je krenuo desno i udario u motor koji ga je počeo pretjecati s desne strane. Županijski sud u Splitu u predmetu Gž-1761/2019-2 od 20.11. 2020. utvrdio je kako vozač automobila koji se predomislio u pogledu smjera skretanja nije isključivo kriv! S lijeva na desno, bez upaljenog žmigavca ali ipak nije 100% kriv!
Sud je naime, utvrdio suodgovornost vozača motora i vozača automobila u omjeru 30%:70% budući je vozač motora s desne strane pretjecao vozača automobila bez da se sa sigurnošću uvjerio da on namjerava skrenuti ulijevo. Naime, vozač motora iskazao je kako misli da vozač automobila nije upalio pokazivač smjera ali je krenuo u lijevo. Upaljen pokazivač smjera za skretanje u lijevo na automobilu nisu vidjeli ni svjedoci. Sud je 30% doprinos vozača motora prometnoj nesreći utvrdio upravo stoga što se on sa sigurnošću nije uvjerio da automobil kani skrenuti lijevo, nije bilo žmigavca, a on ga je krenuo pretjecati. Naravno da je vozač automobila suodgovoran sa 70% jer pri skretanju desno nije provjerio može li tu radnju obaviti sigurno i neometano a nije ni ostale sudionike u prometu jasno i pravodobno upozorio o svojoj namjeri dajući im znak pomoću pokazivača smjera!
Svako pretjecanje uvijek je rizična aktivnost, a pretjecanje s desne strane u situacijama kada to zakon izričito nalaže nikako ne smanjuje opasnost. Tko zna što misli i kani vozač u vozilu ispred vas, ponekad ni on sam to ne zna. Ta prevrtljiva ljudska ćud samo je argument da pričekate tren i dobrano se uvjerite kuda će i kamo vozač ispred vas. Ne vjerujte mu slijepo čak ni kad mu žmigavac radi, tko zna možda mu je ostao od ranije, možda ga je slučajno upalio, a kad pokazivačem smjera ne signalizira apsolutno ništa, ne dajte se zavarati njegovim