Šezdeset godina Volkswagenovih karavana: Počelo je stidljivo, a završilo kao veliki posao!

Kasnili su u Volkswagenu za konkurencijom, ali su zato bili uspješniji s širokom ponudom u svim tržišnim segmentima... 

Kombi, Caravan, Turnier, Universal, Station Wagon ili Variant… Sve su to pojmovi koji su se tijekom duge automobilske povijesti koristili u opisivanju jedne univerzalne kategorije automobila koju danas nazivamo karavanima. Zapravo radi se o spoju više karakteristika, u ovom slučaju prijevoza većeg broja ljudi i/ili tereta. Ideja o proizvodnji ove vrste vozila dolazi iz Amerike, a gdje još početkom četrdesetih godina prošlog stoljeća proizvođači dolaze na ideju proizvodnje osobnog automobila s specijalnim kutijastim stražnjim dijelom. Zvali su ih popularno woody zbog činjenice da je ta teretno/putnička nadogradnja iza B nosača bila izrađena s okvirom od drveta i obložena bočno drvenim panelima.

Nije dugo trebalo da to pomodarstvo preseli i na stari kontinent, gdje do danas gotovo svaki današnji proizvođač automobila tu skupinu vozila smatra prioritetnom u svom proizvodnom programu.

 Jedan automobil kupite, a dva posjedujete! Ovim reklamnim sloganom Volkswagen je krenuo u osvajanje tržišta svojim prvim karavanom 1962. godine. Typ 3 Variant bio je ujedno i prvi odmak tvrtke od unificiranog programa baziranog isključivo na Bubi i Transporteru. Od tada dugi niz godina u cijelom koncernu te karoserijske verzije imale su povlašteni status.  VW je u kontekstu izrade karavana animirao Werner Jansen, šef VW-a u Kanadi – 1960. je uputio protokolarno pismo u Wolfsburg s idejom da bi mogli proširiti proizvodni program upravo s jednim karavanom. Jansen je tu apostrofirao na popularnost legendarnog VW Transportera čija je univerzalnost ponude išla u prilog inicijativi.

Reakcija je bila brza i kao baza je poslužio VW Typ 3 (glavna fotografija) koji je 1961. predstavljen javnosti kao limunzina te 1962. i u karavanskoj verziji s oznakom Variant. Variant 1500 je bio sa 4225 mm jednake dužine kao i limunzina, imao je isto tako samo dvoja vrata, ali ste kod njega obaranjem stražnjih sjedišta dobivali slobodnu površinu u duljini od 1670 mm! Tu ne treba zaboraviti da je sprijeda bio na raspolaganju još jedan prtljažnik od oko 150 litara zahvaljujući smještaju motora straga. Godinu kasnije Variant je dobio i isključivo komercijalnu verziju kod koje su bočna stakla zamijenjena limom. No, koliko god to bila dobra ideja, još uvijek zrakom hlađeni bokser motor ugrađen straga ispod prtljažnika ostavljao je relativno malo prostora zbog izdignute podnice. Uz to, ako ste željeli pristupiti motoru morali ste prethodno isprazniti cijeli prtljažnik.

Ništa bolja situacija nije bila niti s VW Typ 4 iz kraja šezdesetih u koje je Volkswagen po prvi puta ugradio i direktno ubrizgavanje goriva. Činjenica da je VW Typ 3 Variant do 1973. činio gotovo polovinu proizvodnog programa tog modela svjedoči o brzom prihvaćanju Variant ideje koja je tako prešla prvi milijun korisnika.

Ozbiljniji tehnološki pomak dolazi tek 1973. s predstavljanjem Passata B1. Bilo je to novo ime i odmak od tehnologije zrakom hlađenih motora umjesto kojeg je sada vodom hlađeni agregat i to još ugrađen sprijeda, a ne zaboravimo i konačno prednji pogon. Passat je označio i konačni rastanak s oprugama u sjedištima, ali je udobnost i prostranost i dalje bila ostala glavna karakteristika Varianta. Za američko tržište VW je jednostavno stavio oznake četiri prstena i tako je Passat preimenovan u Audi 80 Fox Variant. Interesantno je da je tek Passat Variant donio u program pet vrata. Passat Variant čak je iduća dva desetljeća bio usamljena jedinka VW obitelji. Čak dvije generacije Golfa izmjenile su se na tržištu bez karavana. Tek s trećom generacijom Golfa u rujnu 1993. dolazi na tržište Golf Variant. Ovaj trendseter bio je više orijentiran na obiteljske potrebe i slobodno vrijeme nego li na stvarne potrebe slobodnih poduzetnika. Volkswagen je verziju Variant ponudio i s atraktivnim GT paketom opreme dodavši mu sportski izgled, a 1998. tu je i Golf 4Motion s Haldex spojkom. Kupci su i kod Passata i Golfa Variant posebno cijenili ponudu štedljivih diesel agregata.

Tijekom devedesetih Volkswagen je u svojem proizvodnom programu ponudio još nekoliko Variant izvedbi. Tu je 1997. VW Polo Variant kao prvi karavan u klasi malih automobila, te Bora kao svojevrsni surogat Golfa s djelom više izraženim sportskim ambicijama. Interesantno je da na Njemačkom tržištu Bora Variant nije uspjela u konkurenciji s Golfom. No, zato je pravi uspjeh bio postignut upravo na američkom tržištu. Polo i Bora izgubili su s vremenom svoje kombi ambicije, a novost je bila 2020. Arteon Shooting Brake. Elegantni i aerodinamični karavan opisan je kao lifestyle kombi, a to je i nova današnja dimenzija te vrste prijevoza uz što treba naglasiti da se radi o najskupljem vozilu te vrste koje je VW imao do sada u svom proizvodnom programu.

VW je danas u programu zadržao Golf, Passat i Arteon u karavanskim izvedbama. Trenutno je budućnost Varianta izvjesna jedino za novu B9 generaciju Passata koja dolazi 2024., a kako će dominacija SUV-ova utjecati na daljnju sudbinu ostalih tek ćemo vidjeti.