Dok je automobil nov ili barem relativno nov, problema nema, ali nakon što odradi nekoliko godina obično se počinju pojavljivati prve poteškoće, problemi, posjeti servisima… Ako je još u granicama jamstvenog roka, sve se najčešće rješava u ovlaštenim servisima i tu su mogućnosti za eventualno smanjenje troškova ili nikakve ili svedene na minimum. No kako godine prolaze, nije tajna da se vlasnicima nešto starijih modela više ne isplati obavljati redovne servise, pa tako ni izvanredne popravke, u skupim radionicama unutar službene mreže.
Dijelom to vrijedi zbog činjenice da ih na to više ništa ne obavezuje, dijelom zbog skupljih radnih sati, a dijelom i zbog cijena novih rezervnih dijelova koji su, u slučaju originala, ponekad višestruko skuplji od zamjenskih, također novih dijelova. A ponekad su i takvi mnogima preskupi ili ih za neki model uopće nema u ponudi, pa se u tom slučaju kao jedino rješenje nameće reparacija postojećih neispravnih komponenti.
Što se sve može reparirati i može li se takvim dijelovima uopće vjerovati? Odgovor je: puno toga i da, prema iskustvima većine vozača koji su se odlučili na taj korak, može im se vjerovati, tim više što se za dio njih dobiva i čvrsto jamstvo za obavljeni posao. Primjerice, to vrijedi kod tvornički obavljenih reparacija, koje su sve češća pojava u svijetu automobilske industrije. I to je već, uostalom, dobar znak jer pokazuje da su i veliki proizvođači i dobavljači, poput primjerice Boscha, shvatili da im je bolje da i oni uzmu barem dio kolača koji se odnosi na reparacije.
Osim svega, uštede za vozača pritom su često tolike da bi se i najskeptičniji vjerojatno odlučiti ‘riskirati’. Primjerice, vlasnik jednoga Colta nedavno je bio primoran promijeniti letvu volana čije su ožičenje na parkingu pred zgradom oglodali miševi. Čovjek se s pravom šokirao kad je saznao da bi novi dio trebao platiti 7500 kuna pa se odlučio na reparaturu koja ga je na kraju izašla svega – 1500 kuna. Računica je, dakle, sasvim jasna. Što se sve, dakle, od dijelova popravlja? Mnogo toga, uključujući mjenjače, lamele, diferencijale, turbopunjače…, pa čak i vjetrobranska stakla. Evo nekoliko primjera…
Letve i pumpe volana
Do problema kod spomenutih letvi i servo pumpi upravljača najčešće dolazi zbog oštećenih manžeta te ulaska nečistoća i vode, a to otvara put nastanku korozije i otkazivanju prvotne funkcije. Kao i u nekim drugim slučajevima, netko plaća originalni zamjenski dio, dok se dio vozača pritom odlučuje na nabavku polovne letve, bilo na otpadu ili preko oglasa, ali ona je sigurno lošiji izbor od reparirane. Nešto jeftinija će biti, ali nikad ne znate kad ćete morati mijenjati i nju.
Kočione čeljusti
Među dijelovima koji se vrlo često repariraju su kočione čeljusti. Uzroci problema ovdje također mogu biti razni, od zablokiranih stražnjih čeljusti zimi (do čega zna doći na niskim temperaturama ako se, primjerice, ručna kočnica inače rijetko koristi), pa do istrošenih i oštećenih klipova. Zaštitna gumena manžeta s vremenom se troši, baš kao i kočione pločice, pa klip s vremenom postaje sve više podložan vanjskim utjecajima te se polako haba i treba ga mijenjati. Procedura je i ovom slučaju u većini specijaliziranih radionica takva da se oštećeni dio ostavlja, a umjesto njega se ugrađuje drugi, ranije reparirani. Radi li se o rjeđem modelu, trebat će vjerojatno pričekati dan ili dva da se nabave svi potrebni dijelovi, ali i to se u pravilu rješava bez većih problema. Cijene variraju od modela do modela i obično se broje u stotinama kuna te su u pravilu barem tri do četiri puta jeftinije od novih čeljusti.
Elektropokretači i alternatori
Anlaser ili, koristimo li ispravan naziv, elektropokretač obično strada kao kolateralna žrtva nekog drugog problema u vozilu. Ne dođe li do normalnog starta, prva reakcija vozača obično je opetovano dulje verglanje, a ono bez predviđenog hlađenja uzrokuje pregrijavanje četkica i rotora. Oni inače mogu stradati i na duge staze, s redovnim trošenjem, a znaju otkazivati i drugi dijelovi, poput automata povezanog sa zamašnjakom. Cijene repariranog elektropokretača startaju od stotinjak kuna i obično su barem dvostruko jeftinije od novoga. Na alternatorima kvarove i poteškoće često također uzrokuje pregrijavanje kao posljedica sve češćih i snažnijih naprezanja, a pritom je prvi na udaru diodni most. Razvoj automobila i sve veće povećanje broja trošila u osobnom automobilu uvjetovali su i stalno povećanje snage alternatora, a istodobno su njegove dimenzije smanjene, pa se nerijetko događa da se u specijaliziranim radionicama sa spomenutim teškoćama češće pojavljuju noviji i općenito opremljeniji automobili od onih starijih i jednostavnijih. Cijene se i ovdje razlikuju od slučaja do slučaja, a za osobne automobile startaju već od stotinjak kuna, dok se kod velikih i skupljih gospodarskih vozila mogu brojiti i u tisućama.
Glave motora
Reparacija glave veliki je zahvat do kojeg obično dolazi nakon havarije motora. Glavni primjer uzroka za to svakako je pucanje remena, koje uzrokuje udaranja klipa u ventile, njihova savijanja i pucanja te velika oštećenja glave motora. Popravak se obavlja u nekoliko faza i obuhvaća različite dijelove od usisnih kanala do dosjeda, odnosno podupirača ventila, a pritom je od velike važnosti i materijal od kojeg je glava izrađena, aluminij ili sivi lijev… Ovisno o tome o koliko se točno kompleksnom popravku radi, reparatura glave motora može potrajati od nekoliko radnih sati do nekoliko dana, a na sličan način onda se formiraju i cijene samih zahvata. Iznosi se kreću od oko 1000 kuna naviše.
Zadnji most
Glavobolje sa zadnjim mostom nisu strane vlasnicima malo starijih primjeraka, obično francuskih marki Peugeot i Citroen, za koje su konstrukcijski specifični. Glavna osovina mosta kod njih, obično nakon velikog broja prevaljenih kilometara, postaje podložna uvlačenju nečistoća vlage i soli, koji zatim počinju nepovoljno djelovati na njezinu unutrašnjost i ležajeve. U slučaju problema cijeli je most potrebno skinuti s vozila, nakon čega će doći do rastavljanja svih ključnih dijelova, zamjene i temeljitog čišćenja. Ovako reparirani most može se nabaviti od 1200 do 1500 kuna, ovisno o konkretno obavljenim zahvatima i određenome modelu.
Dizel-pumpe i injektori
Slabo dihtanje i loša kvaliteta goriva među razlozima su koji mogu prouzročiti razne probleme s dizelskim pumpama. Najčešća poteškoća pritom se svodi na to da pumpa procuri, nakon čega se događa zaustavljanje vozila ili neke druge posljedice. Probleme, nadalje, između mogu uzrokovati i otpadne strugotine s dotrajalih ležajeva koje se nađu u gorivu. Popravci se sastoje od otvaranja i dijagnoze kvara, rastavljanja, čišćenja i zamjene određenih dijelova te stoje od nekoliko stotina kuna naviše, no uvijek su mnogo jeftiniji od kupovine novih dijelova. Govorimo li o injektorima, najčešći uzrok problema je gorivo, odnosno njegovo nekontrolirano propuštanje u cilindar. Ono za posljedicu može imati izgaranje katalizatora i filtra krutih čestica, pa čak i klipova. Ključni dio popravka je fino podešavanje postavki rada obnovljenih injektora, da se problemi ne bi jednostavno ponovili. Popravci stoje nekoliko stotina kuna po injektoru, a kupnja novoga, s druge strane, taj izdatak zna podići do nekoliko tisuća kuna.