Gumbi i tipke sve više nestaju s upravljačke ploče modernih vozila, a zamjenjuju ih zasloni i ekrani osjetljivi na dodir. Ali koliko rješenja orijentirana na zaslon odvlače pažnju u usporedbi s drugim operativnim konceptima? Njemački autoklub (ADAC) je testirao sa šest vozila. U suradnji sa znanstvenicima sa Sveučilišta primijenjenih znanosti u Augsburgu, 24 testne osobe testirale su ukupno šest vozila na ispitnom poligonu ADAC-a, izvršavajući različite radne funkcije bilo putem zaslona osjetljivog na dodir ili kontrolera (touchpad ili rotacijski gumb) pri brzini od 40 i 50 km/h. Test je bio podijeljen u tri kategorije: funkcije važne za sigurnost (50% ocjene), klima uređaj (30%) i infotainment (20%), u sljedećim vozilima: BMW serije 1 (rotirajući gumb), Mazda 3 (okretni gumb), Mercedes A-klase (touchpad), Dacia Duster (zaslon osjetljiv na dodir), Tesla Model 3 (zaslon osjetljiv na dodir) i VW Golf (zaslon osjetljiv na dodir).
Test je pokazao iznenađujuće rezultate: na primjer, BMW serije 1 pokazao se mizernim u radu infotainmenta (ocjena 5.1), dok je isti taj model iz Münchena bio na vrhu kada je riječ o funkcijama bitnim za sigurnost. Zanimljivo je i da je niskobudžetna Dacia Duster završila ispred Mercedesa A-klase u ukupnom poretku, dok je Tesla završio na samom kraju poretka jer je vrijeme rada i odvlačenja pažnje bilo predugo, posebno za sigurnosno važne funkcije. Tesla je također dobila loše ocjene kada je u pitanju kontrola klime, jer se mnoge postavke klime moraju napraviti preko podrazine izbornika, što oduzima značajno vrijeme.
Pobjednik testa bila je Mazda 3. Operacija Japanca je dvodjelna s navigacijom i infotainmentom kojim uglavnom upravlja kontroler, dok je kontrola klime na zasebnom modulu s tipkama i gumbima. Jedino se u kategoriji Infotainment Mazda nije posebno pokazala (ocjena: 3,9). VW Golf je završio u sredini poretka na 3. mjestu jer su testeri kritizirali odgođene reakcije sustava, a kritiziran je i nedostatak zasebne kontrole klime.
Tesla je završila na samom kraju poretka, a samo je jedna od testiranih osoba uspjela pronaći gumb za svjetla opasnosti bez prethodnog upozorenja. On se naime nalazi u stropu vozila, a prema ADAC-u, to može predstavljati veliku opasnost za novopridošle ili povremene vozače Tesle. Stručnjaci su se također žalili na nedostatak zasebnih gumba ili poluga za svjetla za vožnju, stražnjih svjetla za maglu i brisača vjetrobranskog stakla, a to dovodi do dugog traženja, a time raste i odvlačenje pažnje.
Temeljni zaključak testa je da za često korištene funkcije poput klima-uređaja najbolje treba imati zasebne tipke, što i mi u HAK-ovim testovima automobila često naglašavamo. Prema mišljenju stručnjaka, također bi imalo smisla postaviti određene standardizirane funkcije, poput toga da tipke za svjetla upozorenja budu uvijek postavljene na sredini instrumentne ploče ili da se rad brisača uvijek nalazi na ručici stupa upravljača.
Ovo je ukupni rezultat ADAC testa:
- Mazda 3 (ocjena 1,9)
- BMW serije 1 (2,1)
- VW Golf (2,2)
- Dacia Duster (2,3)
- Mercedes A klasa (3,0)
- Tesla Model 3 (3,8)