Neka institucije rade svoj posao! Koliko ste samo puta iz usta viđenijih i moćnijih ljudi čuli ovu frazu? Institucije ali i ostali pravni subjekti trebali bi doista raditi svoj posao, onaj za koji su osnovani i zbog kojeg postoje. Kako bi trebali raditi? Sve po zakonu i propisu, zar ne? Imamo tone propisa, regulirano je sve i sva, valjda je red da se toga netko i pridržava. Ukoliko od vozača traže da se pridržavaju propisa koji reguliraju sigurnost prometa na cestama, valjda bi i od osiguravajućih društava bilo pristojno i korektno da se pridržavaju propisa koje reguliraju postupanje po odštetnim zahtjevima!
Imali ste prometnu nesreću. Na sreću samo s materijalnom štetom. Ništa strašno! Imali ste i sreću da je osoba za koju držite da je uzrokovala štetu fer i korektna i pristojna. Recimo udario vas je otraga dok ste vi stajali na semaforu. To je bar česta situacija. Nije gledao, nije pazio, nešto mu je odvuklo pažnju. Izlazite iz vozila i poduzimate aktivnosti sve po zakonu! Prvo vam padne na um zvati policiju, onda shvatite da nema potrebe, zakonska je obveza samo razmijeniti podatke, odnosno popuniti Europsko izvješće o nezgodi. Zakon tako kaže! Fotografirate, uklanjate vozila da drugima omogućite prolaz, razmjenjujete podatke, popunjavate Europsko izvješće o nezgodi. Pozdravljate se kao ljudi i nastavljate svatko svojim putem. Vi, budući ste stajališta kako niste odgovorni za štetu, podnosite zahtjev osiguravajućem društvu ovog drugog sudionika u prometu. Nije problem, imate sve podatke i OIB i broj police i broj šasije, sve, baš sve uključujući i Europsko izvješće o nezgodi. Podnosite odštetni zahtjev, sve kako u propisima piše! Mnogi se čak i dogovore sa štetnikom da to isto poslijepodne ili možda drugi dan odu zajedno do njegovog osiguravajućeg društva da zapravo zajedno prijavite štetu i riješite te formalnosti. Međutim, čovjek ne dođe! Dobro, nema veze, mislite vi naivno. Nema ga, nema ga. Sve podatke imam, popunjeno Europsko izvješće imam.
Nakon što ste podnijeli odštetni zahtjev osiguravajućem društvu osobe koja vam je skrivila prometnu nesreću i uzrokovala štetu, ništa se ne dešava. Što ćemo sad? Ništa, valja u akciju! Krenete zvati, pitati, raspitivati se! I gle čuda, dobivate odgovor – kojem ne nalazite osnove ni u zakonu ni u podzakonskom propisu. Osiguravajuće društvo vašeg štetnika, dakle osiguravajuće društvo koje niste birali vi nego on, vam odgovara kako im se njihov osiguranik, isti onaj koji vam je uzrokovao štetu ne javlja! Traže oni da se njima njihov osiguranik, a vaš štetnik očituje, a ne mogu do njega! Kažu vam da oni ne mogu obraditi štetu i vama isplatiti nikakvu naknadu dok ne prikupe i neku dokumentaciju od njega, a eto do njega se ne može. Moguća je i situacija da traže svog osiguranika a vašeg štetnika kako bi izvršili rekonstrukciju i vidjeli i oštećenja na njegovom vozilu, a njega nema, ne javlja im se!
Nećete vjerovati ali takve situacije nisu rijetke! Naprotiv! Kad bolje razmislite shvatite kako je istaknut latentni zahtjev da vi osiguravajućem društvu zapravo privedete njihovog osiguranika. Vi ga pronađite, vi ga dovedite, pa će onda oni poduzimati što već trebaju.
Bilo bi smješno da nije tragično i odveć često! Zamislite samo! Čekajte malo, pa na temelju kojeg je to propisa, kojeg pravila? Gdje to piše? Što ćete vi ostati kratkih rukava ako se njima njihov osiguranik, a krivac za vašu nesreću ne pojavi, ako im ga ne dovedete na poslovni prag, onako za ruku u njihov ured? Hoćete li vi tražiti čovjeka? Je li to vaš posao?
Naravno da nije! Vaše obveze definirane su zakonom! Zakon o sigurnosti prometa na cestama propisuje da su vozači, sudionici prometne nesreće, u kojoj je uzrokovana samo materijalna šteta na vozilima, dužni, ukoliko je to moguće, odmah ukloniti vozila s kolnika, omogućiti nesmetano odvijanje prometa, popuniti i potpisati Europsko izvješće o nesreći ili na drugi način razmijeniti osobne podatke i podatke o vozilima.
Obveze osiguravajućeg društva a vezano uz vaš podneseni odštetni zahtjev također su definirane zakonom, doduše Zakonom o obveznim osiguranjima u prometu. Odgovorni osiguratelj je dužan u roku od 60 dana od dana primitka odštetnog zahtjeva utvrditi osnovanost i visinu toga zahtjeva te dostaviti podnositelju zahtjeva ili obrazloženu ponudu za naknadu štete, ako su odgovornost za naknadu štete te visina štete nesporne, ili utemeljen odgovor na sve točke iz odštetnog zahtjeva u slučaju ako su odgovornost za naknadu štete ili visina štete sporne.
Ukoliko to ne učini u propisanim rokovima protiv njega možete podnijeti tužbu i to nije sve! Ukoliko osiguravajuće društvo ne postupi sukladno svojoj obvezi tj. oštećenoj osobi ne dostavi obrazloženu ponudu za naknadu štete, odnosno utemeljeni odgovor u definiranom roku od 60 dana čini prekršaj za koji je predviđena novčana kazna u iznosu od 20.000,00 do 100.000,00 kuna! Boli glava od količine nula! Prekršajni postupak pokreće se na prijedlog nadzornog tijela. Nadzorno tijelo je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga! Pa eto, ne libite se prijaviti nepravilnosti i nepravde koje osjećate na vlastitoj koži.
S druge strane, činjenica je da se neke prometne nesreće lažiraju kako bi se digao neki novac od osiguravajućeg društva. Međutim, to nije vaš problem! Osiguravajuće društvo koje je sumnjičavo u točnost podataka sadržanih u uredno popunjenom Europskom izvješću o nezgodi, neka provjerava. Kako će oni to učiniti, kojim metodama i sredstvima će se služiti doista vas ne treba zamarati. Vi niste dužni, a u krajnjoj liniji ni ovlašteni „privoditi“ krivca za prometnu nesreću nikome, pa ni osiguravajućem društvu. Ukoliko se vi svoje obveze izvršili i osiguravajuće društvo je u obvezi izvršiti svoje i to u određenim rokovima, u protivnom je u prekršaju a vi na žalost, morate svoje pravo ostvarivati na sudu i nemojte se libiti nadležnima prijaviti ih za ne postupanje po zakonu.