Puknuće gume: Spori gubitak tlaka ne smije odgađati traženje trajnog rješenja!

Nepisano pravilo kaže vozač vizualno pregleda svoj automobil prije vožnje, a upravo taj kratki postupak će vam pomoći da uočite malo puknuće, prije nego što se pretvori u nešto gore

Kada probušite gumu to u najboljem slučaju može biti neugodnost, a u najgorem slučaju i velika potencijalna opasnost. Možda je još veća  neugodnost kada automobilska guma trpi sporo ispuštanje uslijed malog puknuća. Lagano ispuhivanje gume može dugo biti neotkriveno ako niste naviknuti kako se automobil ponaša u vožnji ili nemate instaliran sustav za nadzor tlaka u gumama.

Iako je sigurnije voziti s malim puknućem koje sporo ispušta zrak nego s poptuno ispuštenom gumom, uvijek se preporučuje da popravite ili zamijenite gumu što je prije moguće, odnosno da ne vozite s takvim gumama dugo i da ne izlazite na autoceste. Gubitak tlaka će u početku će biti mali, ali takvo kontinuirano trošenje guma na kraju će dovesti do većeg propuštanja zraka, što je više nego dovoljno da utječe na upravljanje vozila, a s time i na sigurnost vas, osoba koje vozite, ali i vašeg automobila.

Dakle, koji su znakovi malog puknuća gume? Nepisano pravilo kaže vozač vizualno pregleda svoj automobil prije vožnje, a upravo taj kratki postupak će vam pomoći da uočite malo puknuće, prije nego što se pretvori u nešto gore. Ako je guma  malo ispuhana u usporedbi s ostalim gumama na automobilu, to bi mogao biti znak puknuća ili barem djelomičnog ispuhivanja.

Još jedan vizualni trag mogao bi biti neobično trošenje bočnih stranica gume. Ako je guma prljava i ima nizak tlak, bočne stranice će biti u kontaktu s asfaltom, koji će gumu očešati i izlizati.

Trag može biti i komad krhotine zaglavljen u samoj gumi. Postoji li vijak ili čavao koji je očito zaglavljen u gazište gume ili vanjsku bočnu stranicu? Ako je u gazištu, trebalo bi ga biti lako uočiti jer će glava biti polirano čista zbog toga što je bila u kontaktu s cestom kada ste vozili.

Naša preporuka je da, ako ikako možete, imate mjerač tlaka u gumama koji omogućuje preciznu provjeru pritisaka u gumama. 

Kad vozite, manje puknuće gume može odati i zvuk. Moguće je da komad otpada u gumi “klikne” tijekom vožnje i to pri svakoj rotaciji kotača, a može nastati i dodatna buka koja dolazi od gume s manjim zračnim tlakom (ako sumnjate, ugasite radio i dobro poslušajte sve zvukove koji su drugčaiji od uobičajenih). Ako mislite da ste nešto čuli i da nešto nije u redu, isključite radio i zatvorite prozore kako biste ispravno čuli stvari i prepoznali imate li puknuće gume.

Moderni automobili sada imaju monitore tlaka u gumama. Oni koriste senzore u kotaču koji otkrivaju gubitak tlaka. Čim jedna guma ispust pritisak u odnosu na ostale četiri gume, na nadzornoj ploči će se upaliti upozorenje koje će upozoriti vozača.

Ako vam se dogodilo i najmanje puknuće najbolje je da popravite gumu što je prije moguće jer voziti s takvom gumom, duže nego što je potrebno opasno je jer će ta mala rupa na gumi, koja lagano ispušta zrak, ubrzo dovesti do potpuno prazne gume ako olako shvatite problem.

Uobičajeni krivac za manja puknuća guma uglavnom su krhotine koje su probile gumu. Ako se radi o čavlu ili vijku koji su prošli kroz gazište (ravan dio gume koji je u kontaktu s cestom), tada će se guma moći popraviti gumenim čepom. Ako je oštećena bočna stranica gume, onda se ona ne može popraviti bez obzira na vrstu gume. 

Možda ćete biti u iskušenju da napravite popravak kod kuće s kompletom za popravljanje puknuća guma, koji ćete naći u automobilima u kojima je rezervni kotač dodatna oprema. Međutim, spravica koja se koristi za brtvljenje rupe samo je privremeni popravak tako da ćete na kraju ipak morati popraviti gumu kod stručnjaka. Spori gubitak zraka mogao bi se dogoditi ako je kotač oštećen na neki drugi način. Ako u rubu gume ima udubljenje, to bi moglo biti dovoljno da ispušta zrak. 

U svakom slučaju, najbolji savjet je da budete na oprezu te da redovito pregledavate gume. Ako otkrijete i najmanje puknuće, nemojte ga ignorirati jer ćete tako samo povećati šansu da se u nekom trenutku u budućnosti pojavi veći problem. Potražite stručnjake za gume i popravite je ili zamijenite u najkraćem mogućem roku.