Lažiranje (detalja) prometnih nesreća: Posljedice mogu biti iznimno skupe!

Kada se čovjek ozbiljno zaigra s lažima, valja skrenuti pozornost i na posljedice koje ta igra za sobom povlači

Poslovicu prema kojoj su u laži kratke noge, gotovo više nitko ne rabi. Toliko je laži i prevara, da bi nas jamačno, okruživale horde kratkonogih, kada bi ova poslovica imala iole doslovnu primjenu. Prevare s vozilima i osiguranjima, lažiranje i fingiranje prometnih nesreća sve da bi se „digao“ neki novac od osiguravajućih kuća, stara su i dobro znana tema koju se svako malo netko ipak odluči ponoviti. Naravno, davanjem svog osobnog obola u toj već „ofucanoj“ igri u koju po prirodi stvari, mora biti uključeno niz osoba s različitim ulogama. No, što je više babica djeca kilavija, tako i ovdje za  nelegalnu radnju za koju znaju bar trojica, saznat će i njih jedanaest, a onda priča krene od uha do uha i dođe do onog do kojeg ne bi smjela doći. Postoji i opcija u kojoj su igrači potpuni amateri, a priča je šuplja i neuvjerljiva, pa ni ne dođe dalje od pukog pokušaja. Samo znate što, prevara je i u pokušaju kažnjiva. Informacije radi, čisto radi zadovoljenja znatiželje ili prije nego nekom „sine“ da se i sam upusti u lažiranje prometne nesreće“ radi naplate štete, za tu nepodopštinu izricane su primjerice, kazne zatvora od po šest mjeseci uz primjenu uvjetne osude s rokom provjeravanja od po dvije godine (Županijski sud u Koprivnici Kž-278/08; Općinski sud u Bjelovaru K-470/2010). Čisto da znate što slijedi, ako vas se uhvati s prstima u pekmezu.

Kad je riječ o prijevarama vezanim uz prometne nesreće, postoji i druga kategorija. Oni koji nastoje odglumiti ozljede zadobivene u prometnoj nesreći i po toj osnovi zgrnuti neke novce od osiguranja. Postoji stari, odavno „provaljen“ štos, koji ne prolazi, ali se još prepričava sve u nakani da će ga neki naivac primijeniti. Glasi otprilike tako da se odmah po prometnoj nesreći koju niste skrivili valja žaliti na ekstremne bolove u glavi, kičmi, sijevanje pred očima, mučninu. Znate ono kad sami sebi dijagnosticirate trzajnu povredu s obaveznim potresom mozga i oštećenjem vratne kralježnice. Naravno, inzistirate na tome i to i na  dijagnozi i na  simptomima koje treba naučiti naizust kako izreći tako i odglumiti. Ma dajte molim vas, zar mislite da se toga nitko prije vas nije sjetio i da će ovaj put kod vas proći samo tako!

Kada se čovjek ozbiljno zaigra s lažima i to u toj mjeri da sam povjeruje u njih i doista se upusti u sudske postupke sve u nakani da u te obmane  uvjeri sud koji će mu povoljnom pravomoćnom presudom dati konačnu potvrdu, valja skrenuti pozornost i na posljedice koje ta igra za sobom povlači. Moguće je tako da se kunete kako ste bili vezani sigurnosnim pojasom i tražite naknadu štete koju ste pretrpjeli uslijed ozljeda uzrokovanih prometnom nesrećom. Uvjereni osobno ili od neke treće osobe, dobronamjernih ili manje dobronamjernih koji „ruku u vatru“ daju da nema šanse da u sporu izgubite, vi samouvjereno krećete u pravnu bitku, podižete tužbu. Tada morate znati da će vještaci dati zadnju riječ! Utvrditi će, nećete vjerovati ali baš utvrditi,  jeste li doista bili vezani ili ne! Odnosno je li vaše ozljeđivanje bila posljedica nevezivanja, tj. baš vašeg  propusta. Naime, oni će doista s obzirom na svoje stručno znanje znati utvrditi je li „konkretan mehanizam kretanja tijela i ozljeđivanja tipičan u slučaju nevezivanja sigurnosnim pojasom“. Oni će sudu dati podlogu na temelju koje će se  utvrditi zasniva li se vaš tužbeni zahtjev na laži ili neistini, kako se to nježnije kaže, da ste bili vezani sigurnosnim pojasom. Vi najbolje znate što je i kako bilo i jeste li nakanili „sitnom laži“ domoći se naknade štete u stanovitom iznosu! Što ako vještak  dade nalaz i mišljenje iz kojeg nedvojbeno proizlazi da niste bili vezani, već da ste sami  kao vozač  vozila koje je sudjelovalo u prometnoj nesreći odgovorni za nastale posljedice zbog nevezivanja sigurnosnim pojasom.

Pazite, Općinski sud u Bjelovaru Stalna služba u Garešnici (Pn-132/2019 od 2.5. 2022.) odbio je tužbeni zahtjev tužiteljice za naknadom štete i obvezao je na plaćanje troškova postupka u iznosu  od 13.750,00 kn! Skupo? Ona je kao vozač zadobila ozljede u prometnoj nesreći koju je skrivio vozač drugog vozila, ali je sud utvrdio da je njezina ozljeda nastala iz razloga što nije bila vezana sigurnosnim pojasom iako je ona tvrdila suprotno! Zadobila je ozljede, tužila je, tražila naknadu štete, jer za prometnu nesreću nije bila kriva, što nitko ne spori. Vještački nalaz u kojem je iznesen stav da ipak nije bila vezana bio je presudan i eto, još mora platiti impresivan iznos na ime troškova. Skupa neistina, ako je neistina! Znate uvijek postoji žalba, ali morate znati što vas sve može snaći i kakvi su stavovi suda na različitim razinama.

Ovaj navedeni sud je konstatirao kako je „točno da je drugi vozač kriv za izazivanje predmetne prometne nesreće no u konkretnom slučaju treba razlikovati kaznenu odgovornost tog vozača za kazneno djelo izazivanje prometne nezgode od činjenice da je tužiteljica vozačica drugog vozila mogla izbjeći ozljedu da je na ispravan način bila vezana sigurnosnim pojasom“!

Kada već govorimo o vezivanju sigurnosnim pojasom i raznim tzv. tehnikama kojima osobe kojima vezivanje nije milo ni drago, anuliraju i izbjegavaju zvučne signale koji paraju mozak ukoliko vozač, odnosno putnici nisu vezani, valja reći da štosevima kao što je stavljanje „rezervne kopče“ u utor ili stavljanje pojasa „iza leđa“, mnogi varaju isključivo sebe. Nikog drugog. Samo sebe! Po statistikama MUP-a, u prvih sedam mjeseci ove godine, od 75 poginulih vozača i putnika u vozilima na našim cestama, čak njih 48 nije koristilo sigurnosni pojas, što čini čak 64 posto. Osamnaest ih bilo je vezano, dok za njih devet taj podatak nije poznat.  Kada se govori o teško ozlijeđenim, od 593 teško ozlijeđena, 35 nije koristilo sigurnosni pojas to je 22,8 posto. Što bi bilo kad bi bilo, nikad nećemo saznati, ali znamo da kad je riječ o kažnjavanju za nevezivanje sigurnosnim pojasom, sudu je poznato kako stvari stoje „na terenu“, odnosno u stvarnom životu.

Svi, svi su dužni koristiti sigurnosni pojas i vozač i putnici. Da, valja ponoviti po stoti put i putnici na stražnjim sjedalima, ukoliko je ugrađen sigurnosni pojas. Zašto oni „iza“ misle da neće „poletjeti“ u slučaju prometne nesreće i zadobiti ozljede koje ne bi dobili da su vezani, ostat će vječni misterij. Jesu li stava da njih na stražnjim sjedalima štiti „nevidljiva sila“ za razliku od putnika na prednjem sjedalu, rijetko je kome poznato, ako ikome. Općinski prekršajni sud u Zagrebu u Presudi PP-12218/2021 od 10. 9. 2021. pri izricanju kazne za nevezivanje sigurnosnim pojasom izrekao je upravo onu kaznu koja je propisana u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama za taj prekršaj, 1.000,00 kn! Nije je umanjio. Unatoč prigovorima okrivljenika da se vozilo nevezan samo nekih 50 metara i da je doista htio vezati pojas. Jednostavno nije stigao u tih par metara. Nije bitna „kratkoća“ vožnje bez pojasa! Naravno da se i na najkraćoj relaciji može stradati pa i poginuti! Kakve veze ima 50 ili 100 metara ili 567 kilometara bez pojasa. Sud je stoga posebno istakao opasnost takvog postupanja, opasnost s obzirom na posljedice, na način da je konstatirao: „sud cijeni da je potrebno izreći tu kaznu jer se radi o prekršaju koji spada u 4 najopasnija, odnosno osim brzine, alkohola i nepropisne uporabe mobitela, najviše ljudi stradava zbog nekorištenja pojasa“.