U nekim državama, poput Njemačke, željaznička mreže je odlično razvijena, a vlakovi su brzi. Što se onda više isplati, vlak ili zrakoplov? U potrazi za odgovorima Njemački autoklub (ADAC) je usporedio i analizirao 20 europskih ruta putovanja željeznicom i avionom. Rezultati su pokazali da su letovi bolji od vlakova u smislu ukupnog vremena putovanja, ali i stoga što zahtijevaju manje presjedanja. Putovanje vlakom u prosjeku je trajalo nešto manje od sedam sati, dok je avionom bilo potrebno oko pet i pol sati. Putovanje zrakoplovom stoga je otprilike 90 minuta kraće. Letovi su jasno prednjačili, s dobitkom od više od sat vremena, na 12 od 20 ruta.
Ipak, usporedba je također otkrila da je vožnja vlakom obično prihvatljivija od letenja za odredišta do 400 km udaljenosti, dok putovanje zrakoplovom postaje brže na putovanjima dužim od 400 km. Letovi također uključuju sveukupno manje presjedanja, jer su čak 85 posto provjerenih letova bili izravne rute. Nasuprot tome, samo 65 posto putovanja vlakom obavljeno je bez presjedanja.
Osim planiranog vremena putovanja, test je uspoređivao i troškove putovanja zrakoplovom i vlakom. Prosječna cijena putovanja zrakoplovom iznosila je 222,42 eura, više od dva i pol puta skuplje nego za putovanje vlakom (83,22 eura). Željezničke karte u prosjeku su poskupjele za 20 posto, dok su cijene letova porasle za čak 54 posto. Dakle, oni koji kupuju karte ranije imaju jasnu uštedu.
Istraživanje ADAC-a istraživalo je četiri (Nijemcima) najpopularnija turistička grada u Europi: Amsterdam, Pariz, Prag i Beč, dok su polazišta bili veliki njemački gradovi Berlin, Frankfurt, Hamburg, Köln i München. Kako bi se povećala usporedivost, putovanja su uvijek počinjala od gradske vijećnice u svakom njemačkom gradu te su stoga uključivala i javni prijevoz do željezničke stanice ili zračne luke.
Zaključak istraživanja je da Europa mora nastaviti ulagati u širenje željezničke mreže kako bi putovanje vlakom postalo konkurentna alternativa putovanju avionom. Najvažniji ciljevi u ostvarivanju tog cilja uključuju brže povezivanje s izgradnjom namjenskih linija velikih brzina, kao i širi raspon usluga. Osim toga, trebao bi postojati jedinstven portal za rezerviranje jeftinih putovanja vlakom kroz što više europskih zemalja.