Autoindustrija na prekretnici: Što ćemo voziti u (bliskoj) budućnosti? Vjerojatno – kinesko!

Zahvaljujući snazi ​​unutarnjeg tržišta, tehnološkom napretku i ustrajnoj vladinoj potpori, kineski proizvođači i startupi u privilegiranom su položaju da ubrzaju svoje planove globalnog širenja

Što ćemo voziti od 2035. godine, ako na tržištu budu samo novi električni automobili? Najjednostavnije je odgovoriti – električne automobile! Ali danas nema jednostavnih odgovora. Tada sigurno neće biti subvencija za kupnju električnih automobila, a njihove cijene su takve da će ih moći kupiti samo oni imućniji. U zapadnoj Europi vjerojatno od građana srednje klase, a ovdje kod nas, tko zna?

Ugledna konzultatska kuća Jato Dynamics bavila se socioekonomskom budućnosti elektromobilnosti i, očekivano, za ogromnu većinu nas vijesti nisu dobre. Upozorenje je jasno:

– Bez pristupačne ponude, privatna mobilnost neće biti dostupna mnogim potrošačima, posebno u Europi i Sjedinjenim Državama. 

Europska autoindustrija ide u smjeru maksimalizacije profita i napuštanja nižih klasa u kojima se ne može zaraditi puno na jednom prodanom vozilu. Uzmite u obzir da su s električnim automobilima i niži troškovi održavanja pa će se profit tražiti u proizvodnji skupljih modela u višim klasama i s većim maržama. Opet, ostaje pitanje: što ćemo voziti? Jato navodi sljedeće:

– Zahvaljujući snazi ​​unutarnjeg tržišta, tehnološkom napretku i ustrajnoj vladinoj potpori, kineski proizvođači i startupi u privilegiranom su položaju da ubrzaju svoje planove globalnog širenja. Potrošači u Europi i SAD-u pozitivno reagiraju na sve veću ponudu dostupnih električnih vozila, ali do sada oba tržišta nisu uspjela smanjiti cijene kako bi se prilagodili zahtjevima kupaca sa srednjim i niskim primanjima. Jato naglašava rizik da bi Kina mogla steći ključni dio tržišta kojim su do sada dominirali najugledniji tradicionalni proizvođači u sektoru.

U prilog ovoj tezi izvještaj donosi neke nalaze o kretanju cijena prosječnih električnih automobila u tri ključne regije. U prvoj polovici godine prosječna cijena električnih automobila iznosila je 55.821 eura u Europi i 63.864 eura u Sjedinjenim Američkim Državama, što je porast u usporedbi s 48.942 eura i 53.038 eura 2015. godine. Kina je od prosjeka cijene električnih automobila od 66.819 eura 2015. godine, znatno viših od onih u Europi i Sjedinjenim Državama, prešla na samo 31.829 eura u prvoj polovici 2022.