Najveći vodič za kupnju rabljenog vozila: Na što obratiti pažnju pri testnoj vožnji, kako pronaći nedostatke na vozilu…

Kupovina vozila u salonima rabljenih vozila je često sigurnija jer su ista vozila otkupljena od nekoga i često su morala proći slične kriterije pregleda kako bi mogla biti prodana s dodatnim jamstvima.

Kupovina rabljenog vozila često nije lak zadatak i zahtijeva opširan i temeljit pristup, pregled vozila te je ponekad teško ostvariti sve naše ciljeve – pogotovo ako imamo puno očekivanja i zahtjeva. Ovaj vodič za kupnju rabljenog vozila donosi vam HAK-ov tehnički savjetnik Marin Morava.  Svaka kupnja rabljenog trebala bi uključivati ozbiljno istraživanje i procjene. Pa krenimo redom…

VLASNIŠTVO VOZILA

Uvijek provjerite vlasništvo vozila prije početka pregleda vozila ili kupnje putem priložene dokumentacije prometne dozvole ili prateće dokumentacije. Obavezno zatražite da vam se osobnom iskaznicom predstavi osoba koja je vlasnik vozila ili opunomoćena osoba za prodaju vozila i ne vjerujte riječima već osobno obavezno čitajte i provjerite dokumente tko vam prodaje vozilo, a isplatu nikad ne provodite dok vam prometni ured ne potvrdi da se možete upisati u prometnu dozvolu kao novi vlasnik vozila. Do tog trenutka se može ispostaviti da nedostaje još neki dokument i da ipak nije vozilo moguće prenijeti. Do tada ne isplaćujte automobil.

VRIJEDNOST VOZILA

Cijena vozila je jedan od najvažnijih podataka. Probajte je usporediti s cijenama sličnih modela u domaćim oglasnicima, a ako nemate na izbor puno modela za uvid na hrvatskim oglasnicima mogu vam pomoći i ino oglasi iz susjednih EU zemalja i Njemačke, na primjer. Glavni, a često pogrešan fokus, usmjeren je na formiranje što niže cijene, a ne na pregled realnog stanja vozila i često vozila kojima je lako formirati nisku cijenu mogu imati i skrivene troškove. Ako planirate kupiti rabljeno vozilo za duži period korištenja preporuka je da ne bježite od vozila koja imaju nešto višu cijenu od prosječne tržišne, ako za isto vozilo vlasnik može transparentno objasniti zašto vrijedi više od ostalih u toj kategoriji.

UVID U STANJE VOZILA

Preporuka je da ne kupujete na neviđeno, nego da osobno pregledate vozilo jer se vrlo često može dogoditi da su se u razgovoru stvorila puno veća očekivanja. Vodite se time da se vi prvo morate osjećati zadovoljno kod kupnje vozila i za početak najbitnije je da sami neovisno pogledate i probate vozilo, odnosno, krenite nekim redom. Prije odlaska na pregled vozila usuglasite s prodavačem je li moguće pregledati vozilo u servisu i je li moguća probna vožnja jer ne pristaju svi prodavači na opširnija testiranja. Mnogi se vode politkom viđeno/kupljeno.

Zatražite da vam vlasnik vozila prezentira povijest održavanja vozila:

  • Tako da argumentira s računima, servisnom knjižicom ili nekim drugim ispisima kako je do trenutka prodaje održavano vozilo, odnosno, je li to bilo redovito. Uvjerite se da je moguće stvoriti vezu između vašeg vozila i priloženih papira
  • Provjerite što je sve napravljeno na vozilu u sklopu redovnih potrebnih održavanja vozila. Koji su to događaji koji nisu bili redovni na vozilu, a zahtijevali su popravke, na primjer, neispravnost brizgaljki, filtra krutih čestica u ispuhu, turbo punjača i niz sličnih problema
  • Tražite da vas se upozna ako je uskoro nešto potrebno mijenjati ili je neispravno

Započnite s pregledom vozila izvana, a preporuka je da se vozilo može pregledati na dnevnoj svjetlosti i da je vozilo oprano izvana: 

  • Boja vozila se pregledava na način da utvrdite je li tonalitetom podjednaka na svim dijelovima i ima li oštećenja na (da se lak negdje nije počeo ljuštiti ili je boja vidno oštećena)
  • Pažljivo vizualno i dodirom pregledajte postoje li udubljenja na limu s bočne strane, pragovima i krovu te ostalim vanjskim dijelovima na vozilu, koja mogu biti rezultat tuče ili nekog drugog štetnog događaja
  • Otvorite sva vrata i poklopce vozila kako bi pregledali s unutarnje i donje strane vrata vozila je li negdje prisutna korozija na vratima i drugim dijelovima vozila i jesu li čitave brtve na vratima
  • Pregledajte jesu li izvorna stakle i da možda jedno od njih nije drugačije od ostalih (po oznakama godine proizvodnje) što može upućivati da je vozilo imalo štetni događaj. Također, uvijek temeljito pregledajte vjetrobransko staklo da nije prisutno neko oštećenje
  • Provjerite je li vozilo opremljeno obveznom opremom (trokut, žarulje, sigurnosni prsluk, prva pomoć). Ako je opremljeno rezervnim kotačem je li on odgovarajući i je li dizalica odgovarajuća te jesu li prisutni popratni pribor za zamjenu ili krpanje gume
  • Zatvorite sva vrata i poklopce vozila te zatražite sve ključeve vozila jer često rezervnog ključa nema. Provjerite rade li svi ključevi na vanjskim bravama i otključavaju li ili zaključavaju sve centralne brave

Započnite s pregledom unutrašnjosti vozila i opreme:

Sjednite u vozilo i prije pokretanja pogledajte pojavljuju li se kratko na kontrolnoj ploči redovne kontrolne lampice (zračnih jastuka i kontrole rada motora) jer te lampice mogu biti trajno isključene pa se iste prilikom uključenog kontakta ne uključe. Ako ih nema, možete otvoreno posumnjati na prikrivanje neispravnosti na istim sustavima. Preporuka je da vas je dočekao hladan motor kako bi se uvjerili da je hladan start protekao glatko i provjerite može li svaki rezervni ključ pokrenuti motor.

Pogledajte održavaju li se okretaji motora stabilno po pokazivaču broja okretaja motora i je li možda ostala uključena neka od lampica za neispravnost. Ostavite motor da radi kako bi mogli testirati električnu opremu vozila i krenite redom te ne zaboravite zakočiti vozilo:

  • Uključite signalizaciju vozila: trubu, pokazivače smjera, pojedinačno i sva četiri, duga i kratka, pozicijska svjetla, svjetlo za maglu, kočiona svjetla i ostala vanjska svjetla ovisno o opremljenosti samog vozila
  • Uključite prednje pranje stakala i stražnje, kao i pranje prednjih svjetala ako je to moguće, pokušajte spustiti i podići sve električne bočne podizače stakala te otvoriti i zatvoriti električni otvor na krovu, ako ga vozilo ima. Pokušajte preklopiti električne retrovizore i pomicati električna ogledala u retrovizorima. Sličnu opremu testirajte vizualno, odnosno pogledajte imaju li ti uređaj ispravne kretnje
  • Uključite klimatizaciju vozila, pokrenite hlađenje kabine i provjerite cirkulira li zrak kroz sve ventilacijske otvore, a ako se već zagrijao motor provjerite radi li grijanje kabine. Ako vozilo ima i dodatno grijanje provjerite i te sustave (ventilaciju i klimatiziranje straga, u različitim zonama, odnosno grijanje sjedala)
  • Ostala oprema, ovisno o opremljenosti vozila, od audio sustava, sustava za zabavu i niza opreme koje današnje vozilo može imati – svakako ih detaljno provjerite kako ne bi ostali iznenađeni skupim popravcima

Ugasite motor i pregledajte unutrašnjost vozila, osvjetljenje putničkog prostora, stanje unutrašnjeg stropa i ostalih tapeciranih dijelova, stanja sjedala i ispravnosti njihovih funkcija za pomicanje i podešavanje, istrošenosti gumica na papučicama kočnice i spojke, kao i samog upravljača te ručice mjenjača. Ako sumnjate da kilometraža vozila u odnosu na viđeno stanje vozila ne odgovaraju, uvijek možete pokušati otići u stanicu za tehnički pregled da vam se uz plaćanje naknade iščitaju kilometri sa svakog pregleda koji je obavljen u RH ili da odlaskom u ovlašteni servis za određenu marku provjerite kada su se odvijali servisi. Kupovina vozila je rizik, a ako želite prodati vozilo nakon nekog vremena, neuredni zapisi servisa i kilometraže mogu vam otežati daljnje transkacije.

Probna vožnja:

Prije nego započnete probnu vožnju dogovorite s vlasnikom je li moguće obaviti probnu vožnju i jesu li gume vozila dovoljno napumpane i ispravne, kao i rade li kočnice i upravljač ispravno. Vozila koja duže stoje izvan upotrebe mogu biti neispravna, a odnosi se to i na gume. Ako je sve uredu započnite redom:

  • Sjednite u vozilo i sad obratite pažnju da nije papučica spojke pretvrda kod stiskanja. Pokrenite motor, ubacite u brzinu i pratite ponaša li se papučica spojke neuobičajeno kod pritiskanja. Ako osjetite vibracije ili ako oko srednje pozicije papučice, kod njezina otpuštanja, ne počne uključivati pogon, otvorene su mogućnosti da je spojka trošna i da vas čeka njezina skorija zamjena
  • Pokušajte zakrenuti puni okret lijevo i desno u mjestu upravljačem koji ne bi trebao biti popraćen nekim neuobičajenim zvukovima grebanja ili preskakanja, kao i kod kretanja vozila s zakrenutim upravljačem
  • Odaberite neravnu cestu i vozite se sporo kako bi čuli kucka li ovjes vozila po neravninama
  • Testirajte može li mjenjač vozila prebaciti u sve brzine nesmetano (kao i automatski prijenos)
  • Odaberite otvorenu cestu na kojoj je moguće brže voziti u skladu s prometnim propisima i pokušajte ubrzati kako bi osjetili snagu motora i ima li neuobičajenih vibracija na vozilu ili upravljaču pri određenim brzinama
  • Najavite malo oštrije kočenje ako su putnici u vozilu i pogledajte da nije vozilo iza vas. Tako ćete testirati jesu li su prisutne vibracije na papučici kočnice ili upravljaču
  • Ako je vozilo opremljeno tempomatom i drugim asistencijama za pomoć pri vožnji, provjerite radi li taj dio opreme
  • Vožnju završite kada motor postigne radnu temperaturu, ugasite motor i pričekajte 2-3 min te kontrolirajte može li zagrijani motor glatko upaliti

Svakako je cilj da probna vožnja od početka do završetka završetka putovanja bude ugodna i da ne osjetite neke neuobičajene zvukove ili smetnje.

TRAŽENJE DRUGOG NEOVISNOG MIŠLJENJA O STANJU VOZILA

Prije dolaska u servis bitno je rezervirati termin i naglasiti što tematski želimo pregledati. Infiormirajte se o cijeni pregleda jer ćete ga kao kupac platiti. Obavite sljedeće radnje:

  • Pregled vozila kao da je u pitanju priprema za redovni godišnji tehnički pregled pred registraciju vozila
  • Napraviti uvid što je napravljeno na vozilu i što su skori troškovi na vozilu u budućem redovnom održavanju prema planu održavanja za vrijeme koje očekujemo da će kod nas biti vozilo. Zatražiti da nam se napravi ponuda za sve popravke koje je potrebno odraditi odmah nakon kupovine vozila (na primjer, kočnice, remen ili lanac motora, filteri ulja i slični redovni rezervni dijelovi koji se trebaju redovito zamijeniti, a nisu dosad zamijenjeni)
  • Ako servis može pregledati i procijeniti limariju, boju vozila, stanje ispravnosti svjetala vozila, sadrži li podnica vozila sve dijelove i plastične pokrove. Ima li vozilo vidljiva karoserijska oštećenja? Servis vas treba upoznati jesu li ti popravci odrađeni adekvatno ili je vozilo samo pokrpano kako bi se pripremilo za prodaju ili preprodaju
  • Današnja vozila također treba pogledati s dijagnostikom jer se dosta grešaka, ako postoje na opremi vozila, neće prikazati na kontrolnoj ploči. Dijagnostika će ih uočiti kao vidljivi problem pa zatražite i dijagnozu svih elektroničkih sustava s čitanjem i ispisom memorije grešaka putem dijagnostičkog uređaja
  • Ovisno u kojem se godišnjem dobu nalazi vozilo, praktično je da se provjere stanje guma, tekućine, metlice brisača…
  • Zatražite, ako su vizualno vidljivi nedostaci na vozilu, da se isti pokažu prodavatelju vozila
  • Obavite kontrolu rada motora, kontrolu kompresije motora tamo gdje je moguće, analizu stanja motora kada je to moguće

Zaključno, ako je toga dosta potrebno napraviti na vozilu uzmite ponudu i zatražite odvojeno razgovor s servisom, bez vlasnika vozila, kako bi osigurali da vam servis da neovisno mišljenje o vozilu.

DOGOVARANJE CIJENE VOZILA,  KUPITI ILI ODUSTATI?

Nakon što ste sami pogledali i probali vozilo te možda uočili neke nedostatake, teško ćete odlučiti je li vrijeme za pregovore oko cijene ili odustajanje ako niste u istoj kategoriji pregledali više vozila. Prije svega, kako biste mogli usporediti i zaključiti je li ovo vozilo najbolje koje ste mogli pronaći.

Ako vam se čini da je s vozilom sve uredu, sad je ostao zadnji korak koji nemojte propustiti, a to je odlazak u autoservis na pregled vozila, koji će vam dati odgovore na nejasne detalje koje ste primijetili prilikom osobnog pregleda vozila.

Ostalo nam je dogovaranje cijene. Pokušajte ostati suzdržani i preporuka je da ostavljate dojam kao da vam cijena sad nije toliko bitna nego vam je važnije da je vozilo ispravno i preporuka je naglasiti da se slažete s cijenom ako je vozilo ispravno. Ako servis utvrdi da ima dodatnih neispravnosti cilj vam je da se poprave kako bi kupili isključivo ispravno vozilo.

ZAVRŠNO DONOŠENJE ODLUKE

Kupujete rabljeno vozilo i vjerojatno će na svakom vozilu nešto trebati popraviti ili doraditi te ne očekujte da ćete pronaći savršeno vozilo. Kod vozila se vodite idejom da je interijer solidan i da je karoserija vozila u što boljem stanju, a ako je i bilo nekih manji štetnih događaja, bitno je da ste sa servisom usuglasili da su isti adekvatno otklonjeni. Ako ste došli do vozila koje nije redovno održavano, koristite te argumente kako bi vlasnik sve popravio prije nego što biste bili spremni kupiti vozilo po traženom iznosu.

Sad je na vama, ako vlasniku ne odgovara da popravi nedostatke na vozilu, da procijenite koliko je prihvatljivo ponuditi određenu cijenu za vozilo (s obzirom na to koliki će biti troškovi popravaka) i nastaviti s kupnjom.

Kupovina vozila u salonima rabljenih vozila je često sigurnija jer su ista vozila otkupljena od nekoga i često su morala proći slične kriterije pregleda kako bi mogla biti prodana s dodatnim jamstvima.