Zanimljivo pitanje: Što je inozemna vozačka dozvola i tko su stranci na našim cestama?

Inozemstvo nam se jako modificiralo od kada smo ušli u EU i prilagodili propise toj činjenici

Neke usvojene fraze, teško izbacujemo iz rječnika unatoč tome što smo posve svjesni promjena koje dovode do njihovog modificiranja.  Tako unatoč činjenici što je Republika Hrvatska već godinama u EU kada vidimo registarsku oznaku primjerice Austrije ili Francuske govorimo o „stranoj“ registarskoj oznaci i „strancima“. Doduše, uz dozu sumnje da su možda ipak „naši“ ljudi. Jedino eto što voze vozila s pogrešno rečeno „stranim“ registarskim oznakama. Isto je i s vozačkom dozvolom koju nije izdala Republika Hrvatska, nazivamo je kolokvijalno „inozemnom“, iako ne mora biti!

Inozemstvo nam se jako modificiralo od kada smo ušli u EU i prilagodili propise toj činjenici. Isto je i sa Zakonom o sigurnosti prometa na cestama! Zakon i to Zakon o sigurnosti prometa na cestama daje jasne definicije i tjera nas na korekciju u percepciji „stranaca“, „stranih vozila“ i inozemnih vozačkih dozvola.  „Inozemstvo« odnosno »strana država« je država izvan Europskog gospodarskog prostora. Dakle, Francuska, kao ni Nizozemska primjerice, nisu inozemstvo. »Stranac« je državljanin države koja nije članica Europskog gospodarskog prostora. Nemojte stoga Mađara, mađarskog vozača zvati strancem. »Inozemna vozačka dozvola« je vozačka dozvola izdana u državi koja nije članica Europskog gospodarskog prostora. Stoga ukoliko imate poljsku vozačku dozvolu, nemate inozemnu vozačku dozvolu.

Kada u zakonu koji uređuje sigurnost prometa na cestama piše kako stranac koji boravi u Republici Hrvatskoj i hrvatski državljanin koji boravi ili prebiva u inozemstvu pa dođe u Republiku Hrvatsku, može na temelju važeće inozemne vozačke dozvole koju je izdalo nadležno tijelo strane države, uz uvjet reciprociteta, upravljati motornim vozilom na teritoriju Republike Hrvatske, vi i on morate znate kako je riječ o osobi koja nije državljanin Europskog gospodarskog prostora tj. kako je riječ o hrvatskom državljaninu koji je boravio ili prebivao izvan tog prostora. Ukoliko je netko državljanin Europskog gospodarskog pojasa, nije stranac. Zakon kaže da nije! Jednostavno, zar ne?  Bitno je to  i u kontekstu dobi vozača! Naime,  inozemna vozačka dozvola za upravljanje motornim vozilima D1 ili D kategorije neće se priznati osobama koje nemaju 24 godine života, za C kategoriju 21 godinu, C1 i B kategoriju 18 godina života. Nije to bez veze za znati. Postoje naime, neke zemlje u našem susjedstvu koje se smatraju inozemstvom i u kojima se vozačka dozvola za B kategoriju može dobiti već sa 17 godina.

Bitno je to i za hrvatske državljane, kada se propisuju stanovite obveze za hrvatske državljane koji se iz inozemstva vrate u Republiku Hrvatsku, te obveze njih se ne tiču ako su bili u zemljama Europskog gospodarskog pojasa. Pazite, to vrijedi i u pogledu ograničenja koje zakon propisuje za vozila registrirana u inozemstvu.  Vozila registrirana u inozemstvu koja su u vlasništvu stranaca na privremenom boravku u Republici Hrvatskoj ili hrvatskih državljana koji iz inozemstva privremeno dođu u Republiku Hrvatsku, mogu sudjelovati u prometu najduže tri mjeseca od dana ulaska u Republiku Hrvatsku. Tu se odmah valja dosjetiti da je inozemstvo ono što se ne smatra Europskim gospodarskim prostorom. Nemojte reći da ulazak RH u EU nije imao nikakve posljedice za vozila i vozače.

Međutim u pogledu kolekcioniranja negativnih prekršajnih bodova i posljedica temeljitosti i obilnosti u prikupljanju istih razlike nema. Vozaču koji je u razdoblju od dvije godine prikupio 12 negativnih prekršajnih bodova koristeći vozačku dozvolu izdanu u državi članici Europskog gospodarskog prostora ili inozemnu vozačku dozvolu izreći će se zaštitna mjera zabrane korištenja vozačke dozvole u trajanju od dvije godine. Dakle, postoje sfere u kojima je sasvim svejedno ima li vozač inozemnu vozačku dozvolu ili onu Europskog gospodarskog pojasa. Osobi koja počini prometni prekršaj koristeći vozačku dozvolu izdanu u državi članici Europskog gospodarskog prostora ili inozemnu vozačku dozvolu umjesto zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom može se primijeniti zaštitna mjera zabrane korištenja vozačke dozvole na području Republike Hrvatske u trajanju od mjesec dana do dvije godine.

Tako da ako imate vozačku dozvolu izdanu u državi članici Europskog gospodarskog pojasa ili inozemnu, imajte u vidu da vas u pogledu vozačke dozvole ista posljedica za počinjenje prometnih prekršaja može snaći.