Na Svjetskom gospodarskom forumu u Davosu jedna je prezentacija prošla poprilično nezapažena, ali je iznimno važna jer iza nje stoji glavni znanstvenik Toyote, najvećeg svjetskog proizvođača automobila. Dr. Gill Pratt obratio se slušateljima želeći objasniti zašto isključivo oslanjanje na eletrične automobile nije strateški najbolji put.
– Jaz između potražnje za litijem i predviđene ponude sve do 2040. je velik. Međunarodna agencija za energiju zapravo procjenjuje da je razlika čak 50 posto. Zbog toga noću ne spavam jer se pitam kako ćemo tamo stići? Neće biti dovoljno litija, jer rudnicima treba 10-15 godina, čuo sam i 16 godina da počnu s radom. Tvornicama baterija treba dvije godine da počnu s proizvodnjom, tako da će doći do velikog nedostatka ponude. Naša je teza, a Toyota nije sama u tome, da bismo trebali elektrificirati vozila što je više moguće, ali ne moramo ih elektrificirati samo na jedan način. Način koji vam je najpoznatiji je vozilo koje se priključi i zatim vozi isključivo na baterije, ali one koriste puno litija. Drugi je plug-in hibridno električno vozilo, koje ima benzinski motor za punjenje baterija. I konačno, tu su hibridi koji su starija tehnologija, koji koriste benzin, ali uz mnogo veću učinkovitost. Svi oni koriste litij, ali u različitim količinama.
Prattova je teza da koncentracija upotrebe litija u malom broju potpuno električnih vozila ne smanjuje dovoljno prosječne emisije flote vozila u pojedinim državama. Raspoređivanjem dostupnog litija na što je moguće više vozila, električnih automobila i hibrida koji koriste male baterije, emisije se mogu efikasnije smanjiti, misli Pratt.
– Dakle, čak i ako pojedinačni učinak nije tako dobar, ukupni učinak, s obzirom na to da je litij ključni resurs, zapravo je daleko bolji. Da budemo jasni, ne predlažemo da se svi u potpunosti prebace na hibridne automobile. Toyota će do 2030. proizvoditi 3,5 milijuna baterijsko-električnih automobila godišnje. No mislimo da bi u određenim dijelovima svijeta – gdje infrastruktura za punjenje nije tako zelena, gdje ima ljudi kojima nije lagan pristup punjačima – neke od ovih drugih opcija zapravo mogle biti bolje. Zato upotrijebimo litij tamo gdje čini najviše koristi.
Toyotu se u posljednje vrijeme kritizira da kasni s prelaskom na električna vozila…